Gjensidige vil spare trecifret millionbeløb på håndtering af skadesanmeldelser

Bl.a. indkøb hos leverandører og bedre opdagelse af forsikringssvindel skal sikre besparelserne.
Gjensidige er på markedet i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. | Foto: Pr/gjensidige
Gjensidige er på markedet i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. | Foto: Pr/gjensidige

Det skal være billigere for Gjensidige at ekspedere de skadesanmeldelser, som forsikringsselskabet får ind ad døren.

På Gjensidiges kapitalmarkedsdag i Oslo onsdag fortalte Aysegül Cin, der er direktør med ansvar for skader og erstatninger, at koncernen frem mod 2026 sigter efter at spare 800 mio. norske kr., svarende til godt 500 mio. kr., på at håndtere skadesanmeldelser.

En fjerdedel af besparelsen, altså 200 mio. norske kr., skal efter planen komme fra bedre håndtering af Gjensidiges indkøbsaftaler med underleverandører. I Norge har selskabet taget en automatisk model i brug, som ser på leverandørers beregninger af udbedring af skader, og dén model skal rulles ud til Danmark. Det vil ifølge Gjensidiges planer tegne sig for en del af besparelsen på de 200 mio. norske kr.

Selskabet vil også blive bedre til at opfange forsøg på forsikringssvindel. I Norge har selskabet testet en ny model, og det har øget succesraten med at opdage svindel markant. 150 ud af de 800 mio. norske kr., som Gjensidige regner med at spare på håndtering af skadesanmeldelser, skal komme fra bedre opdagelse af forsikringssvindel.

90 mio. norske kr. af besparelserne skal komme fra Gjensidiges samarbejde med Redgo. Gjensidige købte i 2021 Falcks vejhjælpsforretning i Norge, Finland, Estland og Litauen, og aktiviteterne har siden fået navnet Redgo.

Samarbejdet har allerede resulteret i besparelser på 23 mio. norske kr. i tredje kvartal i år.

Det største bidrag, 360 mio. norske kr., skal komme fra øvrige tiltag. De favner bl.a. ændringer af forsikringsvilkår og -betingelser og optimering af processer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også