Antallet af småskader har overrasket topchef i Alm. Brand

Topchef i Alm. Brand Group havde forventet et lidt bedre forsikringsteknisk resultat, men han er mest overrasket over antallet ”ekstraskader”. 
Rasmus Werner Nielsen har været koncernchef i Alm. Brand siden 2020. | Foto: Stine Bidstrup
Rasmus Werner Nielsen har været koncernchef i Alm. Brand siden 2020. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Alm. Brand Group er godt tilfreds med sin toplinjevækst og kundetilgang i første kvartal, men er blevet en smule overrasket over antallet af småskader.

Målt på væsentlige parametre som netop toplinjevækst og også omkostningsudvikling betegner topchef Rasmus Werner Nielsen regnskabet som godkendt.

Men han erkender, at første kvartal har budt på flere småskader end ventet, og det forsikringstekniske resultat på 205 mio. kr. halter derfor en smule efter analytikernes estimat på 283 mio. kr.

”Vi forbedrer vores forsikringstekniske resultat med 300 mio. kr., og det er solidt, men det er klart, at analytikerne havde regnet med lidt mere, og det havde vi også selv,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Det er især småskaderne, der har drillet.

”Noget af det skyldes, at der i marts kom rigtig meget frost og også mere sne, end man måske lige havde regnet med. Det har givet en række ekstraskader, og nogle af dem har været lidt dyrere, end normale bilskader er.”

”Derudover er det sådan, at når vinden blæser og det regner rigtigt meget, så er der mange af os, der lige tager en ekstra tur omkring huset, og det mener vi har givet anledning til lidt flere anmeldelser,” uddyber Rasmus Werner Nielsen.

Oven i har også inflationen fordyret den enkelte skade, hvilket dog vil blive opvejet senere hen, når prisforhøjelserne på forsikringer slår igennem.

Alm. Brands combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger udgør af bruttopræmieindtægterne, landede i kvartalet på 92,8 pct. mod 106,1 pct. sidste år.

Analytikere havde dog ventet et endnu større fald og en combined ratio på 90,1 pct. En del af ligningen er, at omkostningsprocenten i Alm. Brand ligger relativt højt i første kvartal på 20 pct. mod ventet 19 pct. blandt analytikerne.

Omkostningsprocenten ligger dermed også relativt højt sammenlignet med Alm. Brands prognose på 18-19 pct. for helåret, men der er en forklaring:

”Det, som vi måske ikke helt har fået kommunikeret ordentligt, er, at i Codan-delen falder en del provisioner til et område i vækst, altså til vores partnerbanker og sparekasser, alle sammen i første kvartal.”

”Så i forhold til sidste år er omkostningsprocenten i Alm. Brand-delen faldet fra 18 til 17 pct., og i Codan er den faldet fra 27-28 pct. til 22 pct. Så det arbejde, vi gør i forhold til synergier, er rigtigt godt på vej,” siger Rasmus Werner Nielsen.

I forhold til niveauet for småskader har forsikringskoncernen desuden i april set et normalt niveau.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også