Kapitalforvalter: Alm. Brand har betalt en meget høj pris for Codan

Det er mindst 1 mia. kr., Alm. Brand har betalt for meget til Codan, mener Lars Hytting, der er chef for aktiehandel i Artha Kapitalforvaltning.
Alm. Brand meldte i fredags ud, at selskabet vil købe Codan. | Foto: PR/Alm. Brand
Alm. Brand meldte i fredags ud, at selskabet vil købe Codan. | Foto: PR/Alm. Brand
AF RITZAU FINANS

Alm. Brand har taget et massivt kursdyk, siden selskabet fredag kunne meddele, at det har købt Codans danske forretning for 12,6 mia. kr.

Op mod 1,7 mia. kr. har Alm. Brand tabt i markedsværdi, og den markante kursreaktion skyldes ifølge Lars Hytting, chef for aktiehandel i Artha Kapitalforvaltning, især den høje pris.

"I min bog er det minimum 1 mia. kr. for meget i forhold til, hvad jeg ville værdiansætte det til. Min vurdering er derfor, at markedet synes, at Alm. Brand betaler lige i overkanten for opkøbet," siger han til Ritzau Finans.

Mandag falder Alm. Brand-aktien med 7,8 pct. Fredag tabte aktien 11,8 pct.

Alm. Brand endte også med at betale mere for købet af Codan, end analytikerne havde estimeret. Tilbage i marts lå vurderingsprisen nemlig på 11 mia. kr. ifølge estimater fra Bloomberg News. Inden da lød estimatet på 9 mia. kr.

Men selvom opkøbet koster på den korte bane, kan det dog vise sig at blive en god investering på den længere bane, mener Lars Hytting.

"Jeg ved, at der har været konkurrence fra blandt andet Gjensidige - det store norske selskab - der også har udtryk interesse for Codan. Jeg tror, at Alm. Brand har betalt det, som det kostede at få lukket handlen - og så må det gøre ondt på den korte bane, men forhåbentlig kan selskabet finde nogle synergieffekter," siger han.

Lars Hytting fremhæver samtidig, at Alm. Brand skal ud at hente nye penge i markedet for at finansiere opkøbet, og at det kan være med til at udvande investorerne. Derudover fremhæver han, at Alm. Brand ikke har nogen historik for opkøb.

"Det er ikke ligesom, når DSV går ud og køber et selskab. Så ved du, at det bliver fantastisk. Det er ikke nemt og købe andre - og slet ikke en så stor koncern som Codan," siger Lars Hytting.

Med opkøbet vil Alm. Brand fremover have en markedsandel på 18 pct. i Danmark.

Gennemgået stor transformation

Lars Hytting fremhæver, at Alm. Brand er ét af de danske selskaber, som har gennemgået den største transformation det seneste år.

"For et år siden havde Alm. Brand en bankdel, hvor man blev ved at hælde den ene milliard efter den anden ned i et stort sort hul. Den har man siden fået solgt til Sydbank og er startet forfra," siger han.

Ifølge Lars Hytting har selskabet derfor bragt sig selv fra at være en problemfyldt koncern til nu at være et "hardcore" forsikringsselskab.

Alm. Brand har ikke haft mulighed for at kommentere på markedets modtagelse af opkøbet, men selskabet henviser til hovedpunkterne i transaktionen.

Her fremgår det, at selskabet forventer at øge indtjeningen per aktie med mere end 15 pct. og at hente et afkast på investeringen på omkring 7 pct. i 2024. Det er baseret på fuldt realiserede synergier for 600 mio. kr. før skat, fremgår det videre.

Forventningerne til opkøbet skal ses i forhold til værdien, da transaktionen gik igennem.

Analytikere og investorer vender tomlen nedad til Alm. Brands køb af Codan

Analytikere: Tryg har fået god pris for Codan 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også