Digital bankvirksomhed accelererer i Singapore
Regulatoriske restriktioner har længe været en hæmsko for virtuelle detailbanker, mens etablerede virksomheder som Standard Chartered har digitaliseret deres tjenester i et stigende tempo.
Men nu er den digitale bank GXS, der er majoritetsejet af Sydøstasiens allestedsnærværende superapp, Grab, kommet på banen med udvidede finansielle tjenester.
GXS’s app ligner langt fra en bankapp, men snarere en musikstreaming-tjeneste med sorte og lilla farveskemaer, og app’en opdaterer blandt andet GXS-kontohavere med daglige rapporter om, hvor mange renter der er tilskrevet deres indskud i håb om øget brugerengagementet.
”Vi er en bank skabt af den digitale generation til den digitale generation,” siger topchef Charles Wong til Nikkei Asia.
Grab ejer 60 pct. af GXS, mens Singapore Telco Singtel sidder på de resterende 40 pct. Partnerne har en samlet lokal kundebase på mere end 3 mio. og kan indsamle bunkevis af data, der fortæller alt om, hvad kontohavere spiser, hvor de pendler, og hvor meget de bruger på mobil-aktiviteter. Analyse af dataene giver baggrund for tilbud om smålån, forsikringsprodukter og andre finansielle tjenester.
Deregulering har gjort det muligt for andre end traditionelle bankvirksomheder som Grab at komme ind på Singapores virtuelle lånemarked. I juni 2019 annoncerede Monetary Authority of Singapore (MAS) oprettelsen af to licenser, herunder en fuld digital banklicens. Samtidig annonceredes en digital engrosbanklicens med planer om at udstede op til fem af de nye licenser i alt.
Baggrunden for den singaporeanske centralbanks tiltag er lignende beslutninger i andre asiatiske lande. I Sydkorea kom internetgiganten Kakao ind i bankvirksomhed i 2017, og Hongkong udstedte digitale banklicenser i 2019, mens Thailand er ved at udstede adskillige tilsvarende licenser.