Bundlinjefald overrasker ikke Nordnet-chef: "Vi har aldrig set et første kvartal som sidste år"

At Nordnet får skåret en tredjedel af bundlinjen i årets første tre måneder i forhold til sidste års første kvartal, kommer ikke bag på den danske landechef. Anne Buchardt er dog fortrøstningsfuld på den lange bane, særligt grundet en vækst i antallet af kunder.
Foto: Brian Karmark/ERH
Foto: Brian Karmark/ERH

Nordnets bundlinje falder med 35 pct. til 153 mio. svenske kr. (svarende til 109 mio. kr) i årets første kvartal, men dansk landechef Anne Buchardt er alligevel ganske tilfreds. Hun havde nemlig ikke forventet at gentage det overskud på 237 mio. svenske kr. (171 mio. kr) i første kvartal sidste år endnu en gang.

”Vi ved, at 2021 på mange måder var et exceptionelt år rent investeringsmæssigt. Vi har aldrig set et kvartal som første kvartal sidste år, og jeg forventer heller ikke, vi nogensinde kommer til at se noget som det igen,” siger Anne Buchardt i et interview med FinansWatch.

Fra januar til udgangen af marts sidste år var handelsaktiviteten nemlig præget af blandt andet GameStop-fænomenet og meme-aktier, og det var en helt ekstraordinær situation.

”Selvom driftsresultatet for Danmark i år er på et markant lavere niveau, end det, vi lå på i første kvartal sidste år er på et markant lavere niveau, mener vi, at vi har haft et godt kvartal i Nordnet - både på nordisk plan og i Danmark. Det bliver ikke mindst tydeligt i en sammenligning med fjerde kvartal sidste år, hvor resultatet i Danmark er steget med 10 pct.,” siger Anne Buchardt.

Det nye år er tværtimod startet anderledes ud - også med udsving på markederne i form af fald i stedet for stigninger.

”Første kvartal er derudover interessant, for ud over, at at vi er på et lavere aktivitetsniveau, end det vi så i starten af 2021, så er der samtidig opstået en masse ny usikkerhed og turbulens på markederne i forbindelse med krigen i Ukraine, de stigende energi- og fødevarepriser og renter.”

Flere nye kunder

Selvom indtægten og bundlinjen falder, er der ifølge Anne Buchardt mange positive ting at se i årets første kvartal.

Der er kommet 12.300 nye kunder til i løbet af de seneste tre måneder - en vækst på 30 pct. i forhold til samme periode sidste år, ligesom der er blevet sat 6,6 mia. svenske kr. ind på kundernes opsparingsdepoter.

”Første kvartal afspejler, at vi fortsat får flere kunder ligesom både nye og eksisterende kunder kommer med ny opsparingskapital. Og det er i virkeligheden det vigtigste for vores langsigtede vækst,” siger Anne Buchardt.

Dét faktum, at der er vækst i kundetilgangen vidner ifølge hende om, at den danske investeringskultur for alvor har ændret sig. Kunderne er mere bevidste om de forskellige muligheder, der findes.

”Kunderne efterspørger i stigende grad digitale muligheder, som er lettere at gå til og har lavere omkostninger og andre tilbud, end de har været vant til i de traditionelle banker. Det kan man for eksempel se på interessen på vores månedsopsparing, som vokser med flere tusinde nye kunder hver måned,” siger Anne Buchardt.

Hun oplever også, at kunderne er blevet mere rolige på markedet - og at de har lært noget under coronakrisen.

”Man har tit sagt, at private investorer reagerer uhensigtsmæssigt, og sælger på bunden og køber på toppen, når der kommer store udsving. Her har vi set det modsatte - at de har haft de lange briller på og lært under coronakrisen, at aktiemarkederne er en volatil størrelse, og at man ikke skal bekymre sig og smide, hvad man har i hænderne, hvis man har en tilstrækkelig lang tidshorisont,” siger hun.

Hun ser også en større tendens til fokus på spredning af aktierne - hvilket nok særligt skyldes situationen i Rusland og de store udsving, der har været på enkelte selskaber, mener hun.

Uændret strategisk fokus

Regnskabet får altså ikke Nordnet til at foretage ændringer i måden at drive forretningen på.

”Vores strategiske fokus er helt uændret. Vi har en historik, hvor vi har været meget stærke i forhold til det segment af kunder, som ønsker at handle enkeltaktier, og derfor er fokus at brede vores platform om det ud til endnu bredere grupper. Herunder blandt andet vores egne indeksfonde og månedsopsparing, der giver kunder mulighed for at investere et beløb kurtagefrit hver måned, er nogle af vores helt store ambitioner. Og så bruger vi selvfølgelig mange ressourcer på den teknologiske udvikling,” siger Anne Buchardt.

Hver uge kommer der nye releases på Nordnets app, som i dag har flere logins dagligt, end websitet. De nye lanceringer består blandt andet af nye features, brugergrænseflader og forbedring i funktionaliteten. Til både appen og hjemmesiden er der flere nye ting i støbeskeen.

”På den korte bane har vi planer om at gøre flere markeder tilgængelige for onlinehandel og gøre det lettere at overføre sin pension til Nordnet,” siger Anne Buchardt og fortæller, at det hidtil har været en vanskelig proces i forhold til at finde ud af, hvilke pensionsordninger, der kan flyttes og hvorvidt vilkår for eksempel ændrer sig ved en flytning.

Nordnet klar med nyt klimainitiativ

Nordnet-direktør: Investeringskulturens positive udvikling afhænger af gode rammevilkår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Photo: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også