Pleo-stifter lader indtjeningen vente: "Investorerne forventer aggressiv vækst"

En investeringsrunde bragte i starten af juli fintech-virksomheden Pleos værdisætning op på 1,7 mia. dollar, hvormed virksomheden opnåede såkaldt unicorn-status. Bundlinjen var i 2020 negativ med et trecifret millionbeløb, men det er prisen for hypervækst, siger stifter og adm. direktør Jeppe Rindom.
Foto: Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Foto: Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Det var både forløsende og bekræftende for Jeppe Rindom, medstifter og adm. direktør i fintech-virksomheden Pleo, da han i starten af juli kunne lukke en investeringsrunde, der endte med at blive danmarkshistoriens hidtil største af sin slags.

"Det var en kæmpe forløsning at få det afsluttet. Og det var en stor bekræftelse af, at det vi har bygget og vores vision virkelig er noget, der ræssonerer hos ambitiøse investorer," siger Jeppe Rindom til FinansWatch.

Pleo, der tilbyder firmakort og en platform til udgiftshåndtering, hentede 150 mio. dollar i en såkaldt serie-c-investeringsrunde. Det svarer i skrivende stund til en kapitalindsprøjtning på 952,5 mio. kr.

Investeringsrunden bragte Pleos værdi op på 1,7 mia. dollar, godt 10,8 mia. kr., og dermed har Pleo, som fortsat har til gode at se sorte tal på bunden, som den første danske fintech-virksomhed med hovedkontor i Danmark opnået såkaldt unicorn-status.

Det er et mærkat, der gives til unoterede virksomheder, der er mere end 1 mia. dollar værd.

Vækstambitioner

Investeringsrunden blev ledet af Boston-baserede Bain Capital Ventures og den New York-baserede venturekapitalfond Thrive Capital. Derudover deltog også en håndfuld investorer, der alle har været med fra Pleos spæde start for seks år siden.

Serie-c-investeringer gives til virksomheder, der har brug for kapital til at vokse hurtigt. Det er netop ambitionen hos Pleo, der skal bruge midlerne til fortsat stor vækst, lyder det fra direktøren.

Pleo blev stiftet i 2015 og er i dag tilstede i seks markeder med kontorer i Danmark, Sverige, Tyskland, England, og Spanien.

Virksomheden har 330 ansatte, og kundelisten tæller omtrent 17.000 små og mellemstore virksomheder med op til 1000 ansatte. Ambitionen er at kunne håndtere virksomheder med op til 5000 medarbejdere og nå 1 mio. brugere inden 2025.

"Vi løser et problem som er relevant for alle typer virksomheder. Derfor er vi også interesserede i, at vores produkt skal i hænderne på så mange som muligt, så hurtigt som muligt," siger han.

"Og der er ingen tvivl om, at investorerne forventer aggresiv vækst," siger Jeppe Rindom.

Konkurrencen på området for firmakort rykker hurtigt, og mens særligt udenlandske spillere har været i feltet længe, er det i høj grad nye aktører inden for betalinger og software, som Jeppe Rindom holder skarpt øje med.

"Der er ikke noget med at læne sig tilbage og sige: Nu virker produktet, alt er godt. Sådan fungerer verden ikke. Vi er nødt til hele tiden at investere mere og mere ind i vores produkt for at holde os på forkant," siger direktøren.

Han peger på at næste træk fra Pleo vil blive at få bredt virksomhedens fakturabetalingsprodukt, der i dag er i luften i England, ud til andre markeder.

"Det udvider vores scope inden for business spending. Vi kommer også til at kigge på forskellige finansieringsprodukter," siger direktøren.

Vil være paneuropæisk

Direktøren har efter kapitalrunden over for flere medier - bl.a. Børsen og Computerworld - luftet en ambition om, at Pleo skal blive den mest værdifulde danske finansvirksomhed.

Dermed satser direktøren på at vippe først Danske Bank væk, for derefter at indtage tronen over forsikringsselskabet Tryg, der lige nu er den mest værdifudle finansvirksomhed med en markedsværdi på 104 mia. kr.

Jeppe Rindom har i den forbindelse trukket paralleller til den svenske fintech-komet Klarna, der har en værdi på næsten 200 mia. danske kr., hvilket Pleo - ifølge direktøren - også ville kunne opnå, såfremt virksomheden blev globalt på sit produkt.

Gør I jer overvejelser om at gøre virksomheden global?

"Jeg ved ikke, om vi kommer til at blive fuldstændig globale. Men vi skal i hvert fald være paneuropæiske og dække hovedparten af Europa. Og så kommer vi også til at slå hul på nye markeder. Det er der ingen tvivl om. Men en fuldstændig global position er jeg ikke sikker på nødvendigvis er for os."

Pleo er både en softwareløsning og betalingsprodukt, og hvor førstnævnte er let at skalere ind i nye markeder, kræver sidstnævnte en række licenser, som varierer fra land til land, siger direktøren.

"Derfor skal vi være lidt mere selektive i forhold til, hvor vi går hen. Til gengæld er hvert enkelt marked meget stort for os. Alle virksomheder har brug for vores produkt, så selv et lille land som Danmark er faktisk et ret stort marked for os."

Direktøren peger på Nordamerika, Sydamerika og Australien og New Zealand, som potentielle markeder.

"Men det er ikke noget, vi har besluttet os for endnu, og det er ikke noget, vi kommer til at rykke på de næste 12 måneder."

Ingen sorte tal foreløbigt

Pleo har fortsat til gode at levere sorte tal på bundlinjen. Siden virksomhedens fødsel i 2015 har Pleo år for år tabt flere penge. Selskabets seneste årsregnskab for 2020 viser, at bundlinjen er faldet med 75 pct. til minus 132,4 mio. kr. mod et tab på knap 75,8 mio. kr. året forinden.

Ifølge Jeppe Rindom er det konsekvensen af at fokusere stort på vækst.

"Det koster penge at vokse. Men det er ikke sådan, at vores investorer bare accepterer kæmpe underskud per se. De forholder sig til kernen i virksomheden," siger Jeppe Rindom.

Han peger på, at investorerne har fokuseret på nøgletal som marginer på produkter, prisen på nye kunder, og tempoet hvormed Pleo tjener penge på en kunde.

"Det betyder, at samlet set leverer vi et stort underskud. Men kernen - kunde for kunde, land for land - er meget sund. De to ting skal man skille ad. Det koster at vokse, men så længe du er profitabel på dine kunder, og man kan se, at det er sundt, så er det en god investering at vokse på den måde, vi gør. Så er der ret stor appetit på at investere tungt ind i at åbne nye kontorer og udvide produktet," siger Jeppe Rindom. "

På et eller andet tidspunkt skal I vel flyve af jer selv. Hvornår tænker du, at I  begynder at tjene penge?

"Vi er nået en skala, hvor vi godt ville kunne lave en profitabel forretning i dag. Det ville nok tage os 12 måneder, men det ville koste på væksten. Det er de to ting, vi skal balancere ud mod hinanden. Så længe vi er i et stort marked, hvor vi har succes, er der ingen grund til at tænke på profibalitet. Så skal vi tænke på at vokse," siger Jeppe Rindom.

"Selvfølgelig kommer der en dag, hvor balancen tipper, og vi skal begynde at tænke på profibilitet. Men jeg tror, der kommer til at være endnu tre til fem år, hvor vi - meget aggressivt - vil gå efter at vokse forretningen og derfor også får brug for mere vækstkapital."

Dansk fintechselskab opnår markedsværdi på 1 mia. dollar efter ny investering

Pleo henter ny salgsdirektør

Pleo-direktør smed jakkesættet og forsøger at vende hierarkiet på hovedet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også