Nets ændrer betalingsmodel

Nets har de seneste dage været udsat for kritik efter en rapport fra Konkurrencestyrelsen. Selv er de glade for rapporten, men siger samtidig, at man har ændret betalingsmodellen i forhold til bankerne.
PIA MUNKSGAARD, pm@finanswatch.dk

Kritikken har væltet ned over Nets, efter en rapport fra Konkurrencestyrelsen bl.a. har kaldt betalingsmodellen i forhold til pengeinstitutterne udsædvanlig. Nets betaler nemlig 34 gange mere til kundens bank, hvis kunden har seks betalinger, end hvis kunden blot har to betalinger på sin betalingsoversigt.

Betalingsstrukturen er af eksperter blevet kritiseret for at ligne en loyalitetsaftale og for at se mistænkelig ud. Men det afviser direktør i Nets A/S, Tina Füssel.

”Betalingsservice er et super effektivt produkt til glæde for kreditorer, for hvis de selv skal sende opkrævninger ud til deres kunder, har de en betydelig højere omkostning end ved at bruge vores produkt, og jeg tror, at vi alle sammen har været udsat for at få fakturaer fra virksomheder, der opkræver faktureringsgebyr i størrelsesorden 30 til 50 kroner. Betalingsstrukturen har historisk vist sig at være rigtig god,” siger hun.

Ændringer i struktur

Hun fortæller samtidig, at Nets har foretaget ændringer i betalingsstrukturen pr. 1. januar, men det sker ikke i en erkendelse af, at der har været noget galt.

”Nej, det er det ikke. Det er et spørgsmål om at sige, at historisk set har vi gjort det her til glæde for kreditorerne, men fremadrettet vil vi hellere belønne bankerne for at forsøge at fremme, at deres kunder fravælger en papirbaseret betalingsoversigt”.

Hvordan ser den model ud?

”Frem for at man betaler for, hvor mange, der er samlet pr. betalingsoversigt, laver vi en struktur, hvor man betaler bankerne for at arbejde i retning af at reducere papirbaserede oversigter,” siger Tina Füssel.

Glad for rapporten

”Det er sådan, det bliver fremadrettet, men det får ikke prisen ned, for det skal der også arbejdes for at opnå,” siger hun til FinansWatchog understreger, at det er kundens frie valg, om kunden ønsker en papiroversigt.

På trods af kritikken er man hos Nets glade for rapporten.

”Vi synes, det er ret fantastisk, at den første konklusion er, at Betalingsservice er et effektivt produkt, som giver samfundsmæssige fordele”.

Konkurrencestyrelsen angriber Nets prisstruktur

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også