Finanstilsynet kræver klar kommunikation fra forsikringsformidlere
Forsikringskunder skal vide, hvem de er forsikret hos. Og det kan være svært, hvis man har tegnet sin forsikring gennem f.eks. forsikringsformidleren Forenede Gruppeliv.
Det konstaterer Finanstilsynet samtidig med at der bliver uddelt påbud til netop Forenede Gruppeliv og til selskabets ejere; Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab, Norli Liv og Pension Livsforsikring A/S, Sampension Livsforsikring A/S og Velliv, Pension og Livsforsikring A/S.
”Finanstilsynet har undersøgt alle selskaberne og vurderet, at kunderne kan komme i tvivl om, hvem der reelt er kundens forsikringsselskab. Finanstilsynet har observeret uklar kommunikation om dette i fire ud af de fem selskaber. Korrekt og tydelig information er afgørende for at sikre, at kunderne ved, hvem de indgår aftaler med, og hvem de kan rette eventuelle krav mod”, lyder det i den medfølgende pressemeddelelse på Finanstilsynets hjemmeside.
Forenede Gruppeliv er ifølge selskabets egne oplysninger Danmarks største leverandør af gruppelivsforsikringer med præmieindtægter i 2023 på 6,2 mia. kroner.
Mens selskabet lever altså ifølge Finanstilsynet ikke op til kravene om klar rollefordeling mellem ejerselskaber og forsikringsformidleren.
”Kun en fodnote på sidste side angiver, at FG er ejet af ejerselskaberne, uden at deres rolle som forsikringsselskaber bag aftalerne er omtalt. Formuleringerne i gruppelivsaftalen og forsikringsbetingelserne skaber uklarhed om rollefordelingen mellem ejerselskaberne som forsikringsselskaber og FG som forsikringsformidler og administrator af forsikringerne. Formuleringerne kan give kunderne den opfattelse, at en fortsættelsesforsikring tegnes i FG. Det skal stå klart for kunderne, at forsikringen er oprettet i et eller flere ejerselskaber, og at FG udelukkende er formidler eller administrator af forsikringen.”