FinansWatch

Professor: Fem ting banker snubler over på vej mod digitalisering

Ifølge CBS-professor Jan Damsgaard er der fem ting, som bankerne snubler over på vejen mod at blive digitaliserede virksomheder.

Professor ved CBS, Jan Damsgaard.

Der er forskel på it og digitalisering, ligesom der er forskel på vand og damp, lød meldingen fra professor i digitalisering ved CBS, Jan Damsgaard, på CBS’ bankkonference mandag i anledning af universitetets 100-års jubilæum.

”Damp er et helt andet fænomen end vand, og bankerne er ikke forberedt på den forandring,” sagde han.

It er det, der får vandets temperatur til at stige, mens digitalisering er det, der får vandet til at blive til damp, forklarer professoren. Lige nu er bankerne dog optaget af andre ting, som gør, at det tager dem længere tid at blive digitaliseret.

”Vi regulerer mere og mere, og det gør, at bankerne har færre ressourcer til at tranformere sig fra it-virksomheder til digitale virksomheder,” lød én af fem ting, som banker ifølge professoren snubler over på vej mod digitalisering.

Han henviser til Ole Andersen, Danske Banks bestyrelsesformand, der tidligere på konferencen mandag fortalte, at Danske Bank har 550 medarbejdere, der arbejder med hvidvask.

”550 mennesker arbejder med hvidvask i Danske Bank – de burde kigge på digitalisering,” sagde Jan Damsgaard.

De store it-virksomheder kommer

Yderligere mener CBS-professoren, at bankerne er udfordret af deregulering, som f.eks. det nye Payment Service Directive, som gør det muligt for tredjeparter at få adgang til forbrugernes oplysninger fra bankerne, hvis den enkelte forbruger giver lov til det.

En tredje ting, bankerne snubler over, er ny teknologi som f.eks. blockchain, mens fintech-virksomheder og store it-virksomheder som f.eks. Apple og Facebook er den fjerde og femte udfordring, som medfører, at bankernes fokus ikke er rettet nok mod digitalisering.

Jan Damsgaard henviste bl.a. til, at Apple i sidste uge lancerede sin betalingsløsning Apple Pay i Danmark via Jyske Bank og Nordea.

”Apple f.eks. har en relation med deres kunder, og de behøver ikke tjene penge på transaktionen, det vigtige for Apple er at sørge for, at deres kunder bliver hos dem så længe som muligt.”

Bank i dialog med Apple længe før lancering

Nordea-chef: Transformationsomkostninger er kommet for at blive

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere