FinansWatch

Her er vinderne ved Årets Digitale Finansvirksomhed 2019

Tirsdag uddelte FinansWatch i samarbejde med analysehuset Wilke priserne for Årets Digitale Finansvirksomhed 2019. Se her, hvilke finansvirksomheder der tog priser med hjem.

Kim Andersen, Head of Digital and Strategic Partnerships, If Foto: Jan Bjarke Mindegaard

Danske Bank gjorde rent bord blandt de store pengeinstitutter, hvor både fagfolk og kunder havde ros til banken.

Det skete tirsdag eftermiddag ved konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed afholdt af FinansWatch, baseret på analyse fra Wilke og afholdt hos Charlie Tango.

Priserne bliver uddelt på baggrund af vurderinger fra flere tusinde kunder og eksperter, der har undersøgt virksomhedernes digitale løsninger. Læs mere om metoden nederst i artiklen.

Der blev uddelt priser i fire forskellige underbrancher: Store pengeinstitutter, mellemstore pengeinstitutter, forsikringsselskaber og pensionsselskaber. I hver kategori er der uddelt en pris for årets bedste digitale kundeløsninger og en pris for Årets Digitale Finansvirksomhed.

Se alle vinderne her:

Danske Bank er klar vinder

Landets største bank, Danske Bank, har i den senere tid været i en tillidskrise som følge af den estiske hvidvasksag, men det har tilsyneladende ikke smittet af på kundernes tilfredshed med de digitale løsninger.

Banken løb således af med prisen for den bedste digitale kundeløsning blandt de store banker foran både Sydbank og Arbejdernes Landsbank. Sydbank løb med begge priser sidste år, mens Arbejdernes Landsbank de sidste mange år har været danskernes foretrukne store bank.

Danske Bank fik den bedste ekspertvurdering af netbanken og mobilbanken samt den bedste kundevurdering af innovationsevnen.

Hovedprisen, Årets Digitale Finansvirksomhed, gik også til Danske Bank, der slog rivalerne Nordea og Jyske Bank. Også her lå Danske Bank i top på alle parametre. Netbanken og mobilbanken fik den bedste ekspertvurdering, mens kunderne igen gav den bedste vurdering af innovationsevne.

Dertil kom kategoriens bedste vurdering for det bankens interne arbejde med robot proces-automatisering og kunstig intelligens.

Jyder og fynboer i top

I kategorien Mellemstore pengeinstitutter måtte to banker dele sejren. For den bedste digitale kundeløsning var det Middelfart Sparekasse med hovedsæde i det fynske, der løb med sejren. Det skete foran Ringkjøbing Landbobank og Lån & Spar.

Sparekassen fik af eksperterne den bedste pris for arbejdet med sociale medier og næstbedste for mobilbanken. Kunderne gav Middelfart Sparekasse den næstbedste vurdering af pengeinstitutterne for både digital kommunikation og innovationsevne. Middelfart Sparekasse offentliggjorde mandag et samarbejde med en fintech-virksomhed om en ny crowdfunding-platform.

Vestjyske Ringkjøbing Landbobank tog dog revanche, da prisen for Årets Digitale Finansvirksomhed skulle uddeles. Her slog man både Middelfart Sparekasse og de lokale kolleger i Vestjysk Bank.

Det skete med en topplacering fra kundernes vurdering af netbanken og den digitale kommunikation. Derudover fik landbobanken også den bedste vurdering af det interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigt og det interne arbejde med robot proces-automatisering og kunstig intelligens.

If gentager succesen

Blandt forsikringsselskaberne måtte priserne også deles.

Med den bedste ekspertvurdering af "Min side," og tredjebedste ekspertvurderinger af både hjemmeside og arbejde med sociale medier blev LB Forsikring sejrherren i kategorien bedste digitale kundeløsninger. Det skete foran If og Danmarks største forskringsselskab, Tryg.

If kom dog også på podiet, da de slog både LB Forsikring og GF Forsikring i den samlede kategori for Årets Digitale Finansvirksomhed. Det skete med ros fra kunderne, der gav den bedste vurdering af hjemmesiden og selskabets innovationsevne. Fra eksperterne lød det, at forsikringsselskabet har branchens næstbedste hjemmeside.

For det interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigt fik If den bedste vurdering i branchen. If vandt i 2018 også prisen for Årets Digitale Finansvirksomhed.

Sejrende pensionsselskaber

I underkategorien for pensionsselskaber var MP Pension, Pensiondanmark og PKA med i opløbet om æren ved at have de bedste digitale kundeløsninger i branchen.

Med den bedste kundevurdering af digital kommunikation, og den tredjebedste ekspertvurdering af "Min side," digital respons og arbejdet med de sociale medier blev det PKA, der løb med prisen.

PKA var også med i opløbet til Årets Digitale Finansvirksomhed blandt pensionsselskaberne. Her var konkurrenterne PFA Pension og Industriens Pension. PKA formåede dog ikke at hive begge titler hjem, og måtte se sig slået på målstregen af PFA Pension.

Det sker, fordi PFA fik den bedste kundevurdering af innovationsevnen, bedste ekspertvurdering af arbejdet med sociale medier, bedste vurdering af det interne arbejde med robot proces-automatisering og kunstig intelligens, og den næstbedste kundevurdering af "Min side."

Sådan udpeges vinderne:

Metoden bag kåringen består af følgende elementer:

En analyse af selskabernes netbank, mobilbank eller personlige side, hjemmeside, digitale kommunikation, arbejde med sociale medier og innovation. Analysen består af en panelundersøgelse, hvor næsten 4.000 kunder har vurderet selskabernes digitale løsninger, digitale kommunikation og innovationsevne samt en ekspertvurdering af deres digitale løsninger, digitale respons og arbejde med sociale medier.

En analyse af selskabernes interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigter, digital strategi og deres arbejde med robot proces-automatisering og kunstig intelligens. Analysen er baseret på indrapporteringer fra selskaberne i forbindelse med et dybdegående interview med den ansvarlige for selskabets digitale strategi.

Undersøgelsen bag kåringen er en del af rapporten "Digital Finans 2019", der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs mere om FW Insight her.

Her er vinderne ved Årets Digitale Finansvirksomhed 2018

Se alle billederne fra Årets Digitale Finansvirksomhed 2018

Stort fremmøde til digital konference i Hellerup: Netværk, priser og debat i fokus

Stort fremmøde til digital konference i Hellerup: Netværk, priser og debat i fokus

Alm. Brand råber sektoren op: Omfavn de digitale forandringer

Sådan skaber Nordea Liv & Pension fremtidens digitale produkter

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere