FinansWatch

Ny formand for Nordea-ansatte langer ud efter outsourcing

Den nytiltrådte faglige formand for danske Nordea-ansatte, Dorrit Brandt, frygter at miste arbejdspladser i Danmark som følge af outsourcing. Det fortæller hun i interview med FinansWatch og peger på yderligere to punkter, der skal slås et slag for (Opdateret).

Dorrit Brandt Foto: Nana Reimers/PR

Nordea-koncernen har i de senere år sat tryk på antallet af arbejdspladser i Polen, og det kan være et problem.

Det mener de danske medarbejderes nye faglige formand, Dorrit Brandt.

"Jeg er ikke imod kolleger i Polen, men vi ser, at stadig flere arbejdsopgaver, som kollegerne i Danmark og de andre nordiske lande gerne selv vil udføre, bliver outsourcet. Efter vores opfattelse er omkostningsbesparelse den eneste begrundelse," siger Dorrit Brandt.

Hun blev for nylig valgt som formand for Kreds Nordea, der under Finansforbundet organiserer medarbejderne i banken.

Opgaverne er skiftet

I 2018 havde Nordea ifølge årsrapporten 2980 medarbejdere i Polen og 8505 i Danmark, fem år tidligere – i 2013 – var der 503 medarbejdere i Polen og 8250 i Danmark.

Til at starte med var det meget rutineprægede opgaver, hvor højtuddannede polakker tastede data ind i systemer. Det er skiftet til i dag at være mere komplicerede opgaver, der nærmer sig kundekontakt.

"Det er ikke sådan, at en polsk kollega ringer op til en dansk kunde, men det er leddet bagved. Det er alt det rundt om kunden, der bliver sendt ud," siger Dorrit Brandt.

Ifølge Dorrit Brandt har mangel på arbejdskraft i Polen også ført til stor udskiftning i den polske stab, og det har ført til et kvalitetsfald.

Videre er det ifølge den nye formand et problem, at sager deles op. Det er ikke den samme medarbejder, der starter en sag, som afslutter den. Mange forskellige hænder kommer ind over, og den behandles i små bidder.

Frygter at miste arbejdspladser

Som faglig formand for Nordea Kreds er Dorrit Brandt dog også optaget af medarbejdernes sikkerhed i forhold til arbejdet. Ultimativt frygter hun, at outsourcingen til blandt andet Polen kan føre til tab af arbejdspladser.

"Vi er en nordisk bank med nordiske hjemmemarkeder, og så er min holdning, at arbejdspladserne også skal være i Norden," siger Dorrit Brandt.

"Vi er rigtigt bekymrede for at miste arbejdspladser, når der er kollegaer, der kan og vil udføre arbejdet. Vi tænker også, at Danmark mister noget af den vækst samt skatter og indtægter, der kunne genereres her. Det bliver sendt til et andet land," siger Dorrit Brandt.

I kredsen forsøger man at spørge ind til hver eneste business case, når der outsources, for at finde frem til, hvordan sagen hænger sammen på den lange bane. Men det er besværligt.

"Det ville være ønskværdigt, hvis vi kunne få bedre muligheder for at følge op på, om forudsætningerne og argumenterne holder. Vi kan ikke gøre så meget mere," siger Dorrit Brandt.

Nordea: Fuld forståelse for bekymringen

Fra Nordeas side lyder det, at det er en del af strategien at "øge forretningsmomentet og drive strukturel omkostningseffektivitet."

"Det betyder blandt andet, at vi følger udviklingen i samfundet, hvor alt bliver mere digitalt, og at vi etablerer kompetencecentre, hvor det giver mening, også i Polen," skriver pressekonsulent Mads Sixhøj.

Han fortsætter:

"Vi har fuld forståelse for den bekymring, som transformationen kan skabe hos nogle af vores kolleger. Derfor har vi et stort fokus på at støtte og gøre det til en god oplevelse for de af vores kolleger, der bliver påvirket af transformationen. Med hjælp fra vores stærke Job Mobility-team gør vi vores yderste for at hjælpe kolleger med at finde nye muligheder, og vi er glade for at se, at 96 pct. af dem, der har deltaget i vores "My Next Step"-program, har fundet nye muligheder."

Midt i en kæmpe transformation

Et andet punkt på dosmersedlen for den nye formand er kompetencedagsordenen. Der skal sikres en medarbejderstyrke, der følger med tidens krav, således man kan undgå nogle af de store afskedigelsesrunder, den danske finanssektor tidligere har haft.

"Den finansielle sektor har gang i en kæmpe transformation, og jeg tror ikke, man kan transformere banken uden at gøre brug af eksisterende kompetencer. Der er rift om arbejdskraften, så det er nødvendigt, at man op- og omkvalificerer den nuværende arbejdsstyrke," siger Dorrit Brandt.

Det er ikke den gamle sang om, at kassemedarbejderen skal blive it-udvikler – nogle kompetencegab er for store. Skoen trykker et andet sted.

"Vi har eksempelvis meget udviklingsarbejde og agile teams, hvor der er brug for folk med forretningsforståelse og erfaring med kunderejsen. Det har eksisterende medarbejdere, og de kan byde ind på, hvordan man skal drive banken," siger Dorrit Brandt.

"Det skulle vi have været i gang med for længe siden."

Dedikeret læring

Som en del af dette søger Dorrit Brandt også yderligere fokus på læring.

"Vi skal have integreret læring som en del af hverdagen, og der skal hver uge være dedikeret tid til læring – det kan være 5, 7 eller 10 pct. af arbejdsugen, man tager ud. Det får vi behov for, for jeg tror ikke, nogen virksomheder kan ændre sig hurtigt nok ved at fyre og hyre," siger Dorrit Brandt.

Kompetencerne, der skal forbedres, er i forvejen kortlagt af Nordea, så det er nogenlunde til at gå til, mener hun. Det er blandt andet engelsk, netværk, kommunikation, digital forståelse og agile arbejdsmetoder.

Der er dog pres på arbejdstiden, og derfor skal ansvaret deles, hvor også medarbejdere kan blive nødt til at bruge noget fritid.

"Vores jobsikkerhed ligger i fremtidens kompetencer," siger hun.

Fleksibilitet skal nedbringe højt stressniveau

Slutteligt er der fokus på det fleksible arbejdsliv, hvor arbejde og fritid passer sammen. Det skal nedbringe det stressniveau, der i mange år har været højt i den finansielle sektor.

Ifølge tal fra Finansforbundet fra 2018 er godt en fjerdedel af danske finansmedarbejdere i farezonen for at udvikle helbredstruende stress.

"Det ikke holdbart i længden, at så mange har symptomer på helbredstruende stress. Når man investerer i grønne obligationer og genbrug for at være bæredygtig, så skal man også kigge på medarbejderne. Det er rigtigt svært at finde de vises sten, men Nordea har taget hul på sagen," siger Dorrit Brandt.

Det være sig blandt andet med kvartårlige MUS-samtaler og teammøder. Derudover skal der forventningsafstemmes medarbejdere imellem.

"Folk arbejder mere end før, og arbejdstid og fritid smelter sammen. Det betyder, man er nødt til at finde ud af og have aftaler om, hvornår man skal være på. Nogle vil gerne arbejde klokken 23 om aftenen, det vil andre ikke," siger Dorrit Brandt.

Det har også været en mulighed for bankmedarbejderne at melde sig ind i den udvidede åbningstid, der nu tæller fra 8-20. Det giver mulighed for at planlægge hverdagen lidt anderledes, men kan også være en udfordring, hvis man bliver "tvunget" til at tage vagter i ydertimerne.

Artikel opdateret 12:45 med kommentar fra Nordea.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere