FinansWatch

Topdanmark søger hjælp hos iværksættere – vil erobre underdækket erhvervsmarked

Selskabet bag prissammenligningsportalen Comparo er på vej med en ny app, der skal sikre, at mindre virksomheder har styr på forsikringerne. Appen kommer samtidig til at virke som agentur for et af Danmarks største forsikringsselskaber. Det ville kræve en stor investering, hvis vi selv skulle udvikle løsningen, lyder det fra forsikringsselskabet.

Morten Rinder Stengaard, adm. direktør i Kolibri og Comparo. Foto: PR/Comparo

Folkene, der står bag prisportalen Comparo.dk, har udviklet en app, der skal gøre det nemmere for de mindste virksomheder at få afdækket sine forsikringsbehov.

Appen har fået navnet Kolibri, bliver lanceret i starten af oktober og er i første omgang rettet mod Danmarks mere end 25.000 kontorvirksomheder, såsom konsulenthuse, udviklere og freelancere, med op til fem ansatte.

"Vi ser et kæmpe stort behov blandt iværksætterne, freelancere og små virksomheder for at få styr på deres forsikringer. Langt de fleste af dem – vi oplever, at det er op mod 50 pct. – er inden for det første leveår ikke forsikret. Det kan enten være fordi, de ikke ved, at de skal have en lovpligtig forsikring, men det kan også være fordi, de ikke når til det i den lange liste af prioriteter, som de har," siger Morten Rinder Stengaard, adm. direktør i Kolibri og Comparo, til FinansWatch.

Derfor ligger der også en opgave i at fortælle virksomhederne om de potentielle risici, de kan forsikre sig ud af, og at der er en lovpligtig arbejdsskadeforsikring, som de i det mindste skal have styr på.

Gode til forsikring – men brugeroplevelsen halter

I Kolibri kan virksomhederne vælge tre forskellige forsikringspakker. Pakke 1 indeholder kun den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, mens man med Pakke 2 bl.a. bliver dækket i tilfælde af indbrud, ligesom en erhvervsansvarsforsikring indgår. I Pakke 3 kommer der igen yderligere forskringer på, herunder retshjælp, mens det også er muligt at tilkøbe en add on i form af forsikring mod sygedriftstab.

Kolibri bliver lanceret i samarbejde med Topdanmark, der afdækker forsikringsrisiciene, så Kolibri rent formelt kommer til at agere agentur for forsikringsselskabet. Et lignende setup ses i forvejen på privatforsikringsområdet, hvor Undo sælger sine egne forsikringsprodukter, mens Tryg afdækker de bagvedliggende risici.

Med Kolibri har vi en partner, der har en unik tilgang til markedet, i forhold til at de gerne vil sælge via en app-løsning. Det ville kræve en større investering i Topdanmark, hvis vi skulle vælge den strategi.

Lars Braune, underdirektør i Topdanmark Landbrug og Erhverv

Om valget af Topdanmark som forsikringspartner til Kolibri siger Morten Rinder Steengaard:

"Vi kunne se, at tillid er altafgørende i forsikring. Topdanmark har været der i over 100 år og er et af de største og mest anerkendte selskaber i Danmark."

"Topdanmark er rigtig gode til forsikringer. Det, de så har sværere ved, er at lave en digital brugeroplevelse, som man gerne vil have det som forbruger eller selvstændig i 2019. Det er svært at være et etableret forsikringsselskab og skulle levere den nye brugeroplevelse," fortsætter han.

Egen løsning ville kræve stor investering

Hos Topdanmark, der i øvrigt har ansat Monica Diaz, tidligere direktør for netop Mindre Erhverv i Codan, som direktør for landbrugs- og erhvervsdivisionen, ser man et godt match mellem det over 100 år gamle forsikringsselskab og det nye app-baserede forsikringsagentur.

"Vi har en partnerstrategi, hvor vi gerne vi distribuere forsikringer via partnere også, ligesom vi gerne vil eksperimentere med at få erfaringer med onlinesalg. Så Kolibri, som kommer ud af Comparo, med deres erfaringer i forhold til digitale løsninger og måden de tilgår markedet på, ser vi som et godt match i forhold til at få distribueret nogle forsikringer online via en partner og samtidig få en masse digitale erfaringer," siger Lars Braune, underdirektør i Topdanmark Landbrug og Erhverv, til FinansWatch.

Han fortæller, at de mindre erhverv typisk er svære at komme i kontakt med, da virksomhederne har nok at gøre i dagligdagen med at drive deres forretning og derfor ikke har tilstrækkelig fokus på at få styr på forsikringerne.

(Artiklen fortsætter under billedet)

doc7720mtol6w815ff9ji3m.jpg
Lars Braune, underdirektør i Topdanmark Landbrug og Erhverv. Foto: PR/Topdanmark

Adspurgt, hvorfor Topdanmark ikke bare selv har udviklet en app målrettet de mindre virksomheder, henviser Lars Braune til forsikringsselskabets trebenede distributionsstrategi, der indbefatter kanalerne partner-, direkte og online salg.

"Dem bruger vi, i det omfang hvor det giver mening. Her har vi en mere fokuseret partner, der vil angribe en bestemt del af markedet. I Topdanmark forsøger vi mere at sælge hele vejen rundt om alle kunder. Med Kolibri har vi en partner, der har en unik tilgang til markedet, i forhold til at de gerne vil sælge via en app-løsning. Det ville kræve en større investering i Topdanmark, hvis vi skulle vælge den strategi. Kolibri er en partner, der har vist, at de kan det her," siger han.

Lars Braune vil ikke sætte tal på, hvor mange forsikringer Topdanmark forventer at sælge gennem Kolibri.

"Men vi kigger ind i en relativt stor målgruppe i de små kontorvirksomheder, og det er et område, der er i vækst. Så markedspotentialet er pænt stort i forhold til antal kunder," siger han.

Vil sætte sig på markedet

Morten Rinder Stengaard fra Kolibri synes overbevist om, at det nye koncept for små virksomheder bliver en succes.

"Ambitionerne er at sætte sig på det marked, der hedder små virksomheder i Danmark, fordi vi kan gøre det bedre, billigere og hurtigere end de andre selskaber. Lige nu starter vi med kontorvirksomhederne, men vi har en ambition om at brede det ud til alle små virksomheder. Det kan eksempelvis være håndværkere og butikker," siger han,

Når vi så har godt fat i Danmark og leverer en god værdi til kunderne, så er det naturligt at kigge på andre lande efterfølgende.

Morten Rinder Stengaard, adm. direktør i Kolibri

Konceptet skal udbredes via digital markedsføring, netværk, såsom fagforeninger hvor iværksættere typisk er forenet, kontormiljøer og ved hjælp af mund-til-øre-metoden.

"Når vi så har godt fat i Danmark og leverer en god værdi til kunderne, så er det naturligt at kigge på andre lande efterfølgende. Norge og Sverige har de samme udfordringer, som vi ser her i Danmark. England og Tyskland er heller ikke meget anderledes," siger Morten Rinder Stengaard.

App skal gøre forsikring håndtérbar

Det kan måske synes lige lovlig smart, at virksomheder skal til at håndtere vigtige ting som forsikringer via en app, men Morten Rinder Stengaard er sikker på, at det er vejen frem.

"Vi vil gerne samle forsikringerne ét sted, så de altid kan finde deres forsikringer, hvis de skal købe en forsikring, se deres police, se deres betingelser eller anmelde en skade. Så er det ét sted, de skal gå hen. Der er apps gode, fordi vi alle efterhånden har en smartphone, som vi håndterer rigtig mange ting med," siger han og påpeger, at folk i forvejen bruger telefoner til at håndtere de fleste digitale tjenester såsom Spotify, Netflix og sociale medier.

"Så det er dér, man går hen, når man skal håndtere noget digitalt frem for at gå hen til sin computer. Så gør man det kun, når man lige har tid til at sætte sig ved computeren," lyder det videre.

Investorer smider 10 mio ind i dansk forsikringsapp

Codan-selskab vil sælge erhvervsforsikringer gennem lokalbanker

Codan skal accelerere for at nå erhvervsmål

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere