FinansWatch

Kundeejet forsikringsselskab tager imagetrone trods fald i danskernes bedømmelse

LB Forsikring er slået af forsikringsselskabernes førsteplads i FinansWatchs og Wilkes imagemåling. Erstatningen som branchens mest vellidte selskab har trods et lille fald i danskernes bedømmelse lagt en samlet finanssektor bag sig. Direktør giver nye regler skylden for faldende brancheimage.

PR
Allan Luplau, adm. direktør i Sygeforsikringen Danmark Foto: PR

Efter to år i træk at have vundet FinansWatchs og Wilkes måling af det bedste image blandt de største forsikringsselskaber må LB Forsikring i år træde til side for en ny sejrherre.

Øverste trin på sejrsskamlen indtages nu af Sygeforsikringen Danmark, der kan bryste sig af titlen efter at have indtaget en andenplads sidste år.

"Vi er ikke bare glade, vi er pavestolte. Det er vi, fordi det er rigtig dygtige finansielle virksomheder, der indgår i den her undersøgelse. Det gør, at vi er ekstra glade for, at vi kommer ud med et så flot resultat," siger Allan Luplau, adm. direktør i Sygeforsikringen Danmark, til FinansWatch.

Bedst i hele finanssektoren

Han forklarer blandt andet førstepladsen med, at selskabet er kundeejet.

"Vi har en dagsorden om, at vores medlemmer skal have så meget tilbage af deres kontingent som overhovedet muligt. Det får de ved, at vi har ekstremt lave administrationsomkostninger – formentlig de laveste i branchen," siger Allan Luplau.

Sidste år lød Sygeforsikringen Danmarks bruttoomkostningsprocent på 3,6, hvilket direktøren selv kalder "uhørt lavt". Den lave omkostningsprocent skyldes, at næsten 2,5 mio. kunder er med til at dele regningen, ligesom selskabet ifølge Allan Luplau har en høj digitaliseringsgrad.

I undersøgelsen, som er foretaget blandt 5000 repræsentativt udvalgte danskere, lander Sygeforsikringen Danmark på førstepladsen foran sidste års vinder, LB Forsikring, mens Tryg igen i år tager tredjepladsen.

Spurgt om han kan holde LB Forsikring fra forsikringsselskabernes trone, svarer Allan Luplau diplomatisk:

"Jeg skal skynde mig at sige, at LB er et yderst både kompetent og sympatisk selskab, der ligesom Sygeforsikring Danmark er kundeejet. Derfor gør det en adm. direktør ekstra stolt over, at vi slår dem i hvert fald én gang. Om vi kan holde dem fra tronen, ved jeg ikke, men vi vil gøre vores bedste, ligesom de vil gøre deres bedste for at slå os."

Ud af en maksimal score på 100 har Sygeforsikringen Danmark scoret 86,1, hvilket er det højeste i hele finanssektoren, altså blandt alle de forsikringsselskaber, pensionsselskaber, banker, realkreditinstitutter og investeringsforeninger der indgår i undersøgelsen.

GDPR har betydet fald

På trods af at Sygeforsikringen Danmark ender på undersøgelsens førsteplads, har selskabet faktisk oplevet et mindre fald i forhold til danskernes bedømmelser sidste år. Noget, der gør sig gældende for alle de undersøgte skadeforsikringsselskaber.

Allan Luplau forklarer faldet i sit selskabs image med de nye regler for persondata, også kaldet GDPR.

"Det er en kæmpe udfordring for os at kommunikere med medlemmerne omkring et så svært forståeligt emne," siger han.

"Vi har en værdi i vores selskab, der hedder "ukompliceret". Den værdi er blevet udfordret meget med GDPR. Jeg kan godt forstå, hvad hensigten med GDPR er. Det er at beskytte det enkelte medlem. Men i forhold til smidighed og gammeldags bøvl er GDPR og "ukompliceret" ikke kompatible størrelser, skulle jeg hilse og sige," fortæller han og påpeger, at især ældre medlemmer har oplevet udfordringer.

Lobbyforening forstår ikke imagefald

Hos brancheorganisationen Forsikring & Pension har man ikke oplevet, at GDPR-reglerne skulle have givet branchen særlige udfordringer i forhold til kunder og kundehenvendelser.

"I forsikringsbranchen er man meget vant til at håndtere fortrolige data," siger Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Han hæfter sig ved, at det generelle fald i branchens image er marginalt og kan ikke pege på noget, der skulle have betydet et faldende image i branchen.

"Umiddelbart synes jeg, at tallene ser meget pæne ud, og de matcher meget godt de andre omdømmeundersøgelser, der har været lavet tidligere," siger han og henviser til, at der også er sket et fald i antallet af klager til Ankenævnet for forsikring over de seneste år.

Målingen er baseret på godt 5.000 repræsentativt udvalgte danskere. Undersøgelsen er gennemført i perioden 23. juli til 3. september.

Undersøgelsen er en del af rapporten Finansimage 2018, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her: http://insight.finanswatch.dk/rapporter/2018/finansimage/

Læs mere om FW Insight her: http://insight.finanswatch.dk/

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere