Topdanmark-chefens maratondag: "Jeg er ikke så rutineret at jeg bare kører den på rutinen"

Når Topdanmark fremlægger årsregnskab, skal adm. direktør Peter Hermann være ekstra på fra morgen til aften. FinansWatch har fået lov til at følge i hælene på ham på dagen, hvor et års arbejde bliver gransket af omverdenen.

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark, bliver interviewet, efter at forsikringsselskabet har fremlagt årsregnskab for 2019 Foto: Michael Duelund

Peter Hermann taler i sin vanligt hurtige, men stadig afslappede stil, mens han kører i sin Audi fra hjemmet i Holte mod Topdanmarks hovedkvarter i Ballerup.

Om godt fire timer bliver han og resten af Topdanmark, som han er topchef for, centrum for analytikeres, investorers og journalisters opmærksomhed.

"Det er en speciel dag. Især når det er årsregnskab. Hvert kvartal går du faktisk til eksamen."

Og det er en speciel dag. Det er torsdag den 23. januar, og Topdanmark offentliggør sit årsregnskab, hvor interessenter vil granske tallene for at få en idé om, hvordan det egentlig går i skade- og livforsikringsselskabet.

Topdanmark har givet FinansWatch lov til at følge, hvordan det foregår, når Danmarks næststørste forsikringsselskab, som er en del af C25-indekset, fremlægger årsregnskab og skal stå til ansvar for det sidste års arbejde med at sælge forsikringer, forebygge skader og sikre høje afkast.

Har fundet storyline på tallene

Klokken 7.30 forlader Peter Hermann sit hjem. Han har de sidste to uger forberedt sig på dagen. Det er begyndt med, at udkast til økonomirapporteringer, salgsfremstillinger, opgørelser af risici mv. løbende er landet på hans bord, inden det alt sammen er blevet sammenstykket til den første udgave af årsregnskabet.

"Så kigger vi på, hvad hovedessenserne er. Nogle af historierne har vi godt vidst på forhånd. F.eks. at der har været et vådt efterår. Men med andre ting ser vi først de fulde sammenhænge dér," forklarer Peter Hermann.

Herfra bliver der hele tiden finpudset på rapporten, så alt fremstår klart og i den rette sammenhæng.

"I den periode ligger der en del forberedelse af, hvad storyline på tallene er, men også begynde at se på, hvad der er fremstillingen på investorpræsentationen."

Nogle gange prøver jeg at sige til mig selv; "Peter, du er forberedt, du har styr på det. Slap nu bare af." Men der kommer en ekstra tension på dagen.

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark

Netop historiefortællingen over for omverdenen fylder en del.

"Hvad er det for en historie, der giver mening at fortælle? For der er mange detaljer i sådan en stor forretning, men det er bare ikke alle elementer, der er lige relevante at tale om," siger Peter Hermann og kigger hurtigt på FinansWatchs udsendte, inden han igen holder fokus på vejen.

I dagene op mod offentliggørelsen bliver der holdt møder om pressestrategi, hvor det fastlægges, hvad det er for nogle ting, som Peter Hermann skal fokusere på, når han taler med journalister.

"Vi gør det ofte ud fra en vinkel, der hedder, hvad det er for nogle elementer, som vi godt ved, at pressen, investorer og analytikere vil spørge til. Der kan man komme med de helt reelle forklaringer, men også sige, hvad er den positive vinkel, og hvad er den negative vinkel," siger han.

Urolig søvn og ekstra tension

Kl. 8.00 ankommer Peter Hermann på sit kontor og starter med at få en kop kaffe og gør så de sidste forberedelser inden bestyrelsesmødet, hvor regnskabet skal godkendes.

På dagen for regnskabsfremlæggelsen er Peter Hermann rigtig meget på over for både bestyrelse, presse, analytikere og investorer. Derfor har han også måtte erkende, at han aftenen før ikke kunne arbejde lige så længe, som han plejer, hvis han skal være frisk nok næste dag.

"Jeg vil jo gerne tilkendegive, at jeg ikke er så rutineret, at jeg bare kører den på rutinen. Så det er en dag, hvor der bliver sat noget pres på. Så har jeg i nat sovet lige så godt, som jeg plejer? Nej. Har jeg nogle gange vågnet og tænkt over nogle detaljer? Ja. Jeg tror ikke, at det er helt unormalt. Det er nok den dér følelse af eksamen," siger Topdanmark-direktøren.

Han kan da også godt mærke i kroppen, at det er en særlig dag, selvom det er syvende gang, han fremlægger et kvartalsregnskab siden sin start som topchef i februar 2018.

"For mig handler det om, at selvom jeg har prøvet det nogle gange, så når jeg f.eks. skal stå på en scene foran medarbejderne og fremlægge, vil jeg gerne gøre en god figur. Så jeg forbereder mig altid," siger Peter Hermann og fortsætter:

"Men nogle gange prøver jeg at sige til mig selv; "Peter, du er forberedt, du har styr på det. Slap nu bare af." Men der kommer en ekstra tension på dagen."

Formand klarer dagen uden forberedelse

Kl. 9.30 starter bestyrelsesmødet, og i bestyrelseslokalet sidder formand Ricard Wennerklint for bordenden flankeret af næstformand Jens Aaløse og Peter Hermann. Til stede er desuden resten af bestyrelsen, direktionen, IR-direktør Steffen Heegaard og intern samt ekstern revision.

Bestyrelsesformanden fortæller Finanswatch, at han ikke har gjort sig nogen specielle forberedelser inden dagen.

"For man har gjort det så mange gange. Man holder dog øje med markedet, hvor andre selskaber kommer med regnskab, så man får en idé om, hvordan kvartalet er endt," siger Ricard Wennerklint.

Da bestyrelsesmødet går i gang, bliver FinansWatch sendt uden for døren.

Stilhed før storm

Kl. 11.45 kommer Steffen Heegaard ud fra mødet. Alt er gået, som det skulle, og bestyrelsen har godkendt regnskabet uden ændringer. Selvom bestyrelsen har fået regnskabet at se et par dage i forvejen og har haft mulighed for at komme med indvendinger inden mødet, sker det en sjælden gang imellem, at der på selve mødet bliver ændret en passus. Det kan i sidste ende føre til, at udsendelsen af regnskabet forsinkes.

Mens mødet fortsætter, skal IR-direktøren op og lede arbejdet med at få sendt regnskabet ud til interessenterne.

Trods sine over 30 år på posten er Steffen Heegaard i dag ekstra nervøs, da regnskabet for første gang skal lægges ud på Topdanmarks nye hjemmeside rettet investorerne.

"Men det bliver generelt aldrig en rutine at offentliggøre et regnskab," siger han.

doc78zgnd9urow5aen9oge.jpg
Kommunikations- og IR-afdelingen sender regnskabsmeddelelse mm. ud til interessenter. Bagerst til venstre styrer Steffen Heegaard salgets gang Foto: Michael Duelund

Fire minutter i kl. 12 er alt klappet og klart. Alle venter bare på, at klokken skal slå middag. Stilhed før storm. Aktiekursen bliver lige tjekket for at kunne følge med i udviklingen efter offentliggørelsen af regnskabet. 348,30 kr.

Kl. 12.00 sendes regnskabet til Nasdaq, og da der indkommer en kvittering fra fondsbørsen om, at det er offentliggjort, giver Steffen Heegaard go for, at alle sætter i værk. En sørger for, at regnskab og selskabsmeddelelse lægges på hjemmesiden. En anden sender pressemeddelelse ud til journalister. Steffen Heegaard ringer straks til en analytiker som aftalt. Dernæst ringer andre til ham.

Aktiekursen er faldet, og analytikerne vil høre, hvorfor regnskabet viser lavere tal end konsensus, som Steffen Heegaard på forhånd har samlet blandt analytikerne, der dækker Topdanmark-aktien. IR-direktøren har tre hovedpunkter klar som svar.

Steffen Heegaard kalder selv hele processen omkring offentliggørelsen for en maskine, hvor mange tandhjul arbejder synkront. Alle ved, hvad de skal gøre, og har faste rutiner. Det skal mindske risikoen for fejl.

Ærgrelse over første interview

Kl. 14.00 træder Peter Hermann ud af bestyrelsesmødet. I første omgang skal han give et tv-interview til Børsen. Lyden driller, og topchefen bruger tiden til at bladre i talepapirerne. Han kommer igennem til Børsens studie, svarer på spørgsmålene og får leveret de planlagte budskaber. Næsten i hvert fald.

"Det er svært at komme fra bestyrelsesmødet, hvor der netop er diskuteret risikoudvalg, udviklingsinitiativer og andet på engelsk, og så at slå over i at tale om det sidste år eller kvartal på dansk. Så jeg fik ikke sagt, at vi faktisk leverer et rigtig godt resultat på året," ærgrer han sig.

doc78zgn3p4my91ij0ysnzt.jpg
Peter Hermann bliver interviewet af Børsen Foto: Michael Duelund

Peter Hermann sætter sig på sit kontor og ringer uden videre forberedelse til den skrevne presse. På computerskærmen har han dog de talepunkter, som han og Steffen Heegaard på forhånd har udarbejdet. På kontoret sidder desuden en af Topdanmarks pressekonsulenter klar med feedback mellem interviewene.

I første intervew får Peter Hermann med det samme leveret en sætning om, at det faktisk går meget godt i Topdanmark trods et forsikringsteknisk resultat under konsensus.

Slipper billigt fra møde med analytikere

Kl. 15.30 er der conference call, hvor Peter Hermann, finansdirektør Lars Thykier og Steffen Heegaard svarer på spørgsmål fra analytikere fra hele verden.

Hvor Peter Hermann op til snakken med journalister virkede afslappet og i overskud, diskuterer de to direktionsmedlemmer intenst, hvorvidt man skal adressere SUL-underskuddet, inden analytikernes spørgsmål kommer. Steffen Heegaard indskyder, at man altid skal tage problemerne up front, og sådan bliver det.

Både Peter Hermann og Lars Thykier bladrer intenst i slidene, og Peter Hermann får hurtigt skriblet nogle noter ned, inden operatøren stiller dem igennem til de ventende analytikere.

Det er sent på eftermiddagen, så det må godt få lidt kant og energi

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark

De fleste gange er det finansdirektøren, der påbegynder svaret på de typisk tekniske spørgsmål fra analytikerne, mens han bliver bakket op af Steffen Heegaard, der finder de relevante data til ham. Ofte supplerer enten IR-direktøren eller Peter Hermann svaret.

I alt seks analytikere stiller spørgsmål, og konferencekaldet varer en halv time, hvilket Lars Thykier kalder billigt sluppet. Efterfølgende diskuterer de tre Topdanmark-direktører, hvad der vil blive boret yderligere i ved fredagens fysiske møde, hvor analytikerne er inviteret til at stille yderligere spørgsmål.

Peter Hermann indrømmer, at pulsen er højere op til telekonferencen med investorer og analytikere end ved interviewene med journalister.

"Det er en meget større udfordring, når der er ti analytikere, som spørger ind til hver deres vinkel. Når jeg taler med en journalist, tager vi det emne for emne, men på telekonferencen bevæger vi os hele tiden rundt på hele pladen," siger han.

Desuden peger han på, at snakken med journalister foregår på dansk, mens analytikerne spørger på engelsk, hvor de ikke altid bruger de samme termer. Og så går analytikerne ned i en meget højere detaljegrad, da de skal have bestemte tal, de kan plotte ind i deres estimater, mens journalisterne er på jagt efter en historie, som er meget nemmere at fortælle.

Kant og energi sent på eftermiddagen

Kl. 16.50 træder Peter Hermann op på scenen i kantinen, hvor godt 150 ledere er samlet.

Han gennemgår resultaterne, fortæller, hvad der er gået godt og skidt, og peger frem mod, hvordan forretningen skal forbedres i 2020. Flere gange refererer han til hovedkonkurrenten Tryg. Der skal tydeligvis indgydes noget kampgejst.

På trods af at han først går af scenen kl. 17.25 og altså har været på i snart ti timer, er han veloplagt og joker flere gange med store grin fra salen til følge.

"Jeg har stået over for lederne før, og jeg kan godt lide at stå og tale til dem. Det er sent på eftermiddagen, så det må godt få lidt kant og energi," siger Peter Hermann til FinansWatch, da han er trådt af scenen.

doc78zgn7fy4kj1744axdav.jpg
Peter Hermann indgyder kampgejst til lederne i Topdanmark Foto: Michael Duelund

De øvrige medarbejdere får et lignende show de kommende par uger.

Der er stillet mad frem til lederne, der er blevet i hovedkvarteret, og Peter Hermann sætter sig og får en uformel snak med de omkringsiddende.

Efterfølgende kan han tage hjem til familien.

"Min udfordring er nu, at jeg ikke har været på computeren hele dagen. Så i aften skal jeg også bruge tid på at få svaret på mails og forberede morgendagens møder og præsentationer," siger Topdanmark-direktøren.

Topchef i Topdanmark peger på regn og pres på smertensbarn som årsag til fald i resultat

Topdanmark erstatter Maersk Drilling i C25-indekset