Analytiker ser Tryg på stor medvind af stigende renter
Forsikringskoncernen Tryg holdt torsdag generalforsamling, hvor den positive effekt for selskabet af de stigende renter blandt andet blev omtalt i forbindelse med spørgsmål til de kommende års indtjening.
Effekten af de stigende renter bliver et tema for de kommende kvartalers regnskaber fra de store danske børsnoterede forsikringsselskaber, vurderer investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet.
”Stigende renter er positivt for forsikringsselskaber og vil også blive nævnt og et tema for andre forsikringsselskaber i forbindelse med første kvartal og efterfølgende rapporteringer,” skriver Per Hansen i en kommentar.
Tryg har et mål om at øge sit forsikringstekniske resultat i 2024 til 7,0-7,4 mia. kr., men det ligger i luften, at det ikke er umuligt, at det mål allerede nås i år.
”På den positive side tæller ikke mindst, at stigende renter har en betydelig positiv effekt. For det første forrenter det løbende præmieindtægter til forskel fra det som var gældende fra 2012-2022.”
”For det andet betyder det noget for diskonteringen af fremtidige hensættelser. Jo højere rente, jo mindre nutidsværdi og forpligtelse,” skriver Per Hansen.
For Tryg er der dog omvendt en ”modvind” i form af en svækkelse af den svenske og norske krone, der har en betydning for selskabet, når indtægterne fra Sverige og Norge skal veksles om til danske kr.
Modsat Tryg har de to andre store børsnoterede forsikringsselskaber Alm. Brand Group og Topdanmark ikke samme udfordring på valutasiden. De har til gengæld samme positive rentefaktor.
”De er rene danske skadesforsikringsselskaber og har ingen udenlandske valutaomregning, fremhæver Per Hansen, som stiller spørgsmålstegn ved, om investorerne har indregnet den positive effekt for forsikringsselskaberne af de stigende renter.
Allerede om ca. tre uger kan investorerne blive lidt klogere på resultateffekterne, når regnskaberne for første kvartal begynder at drysse ind.
Blandt forsikringsselskaberne indleder Tryg med sit regnskab den 20. april, mens Topdanmark følger efter med tal den 25. april. Alm. Brands regnskab for første kvartal præsenteres 11. maj.