FinansWatch

Klumme: Forsikringsselskaberne skal snøre skoene og løbe ind i metaverset

Som med enhver teknologisk udvikling vil også metaverset føre til nye risikoområder. Derfor skal forsikringsselskaberne være på dupperne for at tilbyde løsninger til de nye scenarier, skriver Lars Bay, Managing Director forsikring hos Accenture, i denne klumme.

Lars Bay, Managing Director forsikring hos Accenture. | Foto: PR/Accenture

Jeg ejer ikke et par VR-briller. Indrømmet. Og jeg er måske heller ikke personligt i målgruppen for den første bølge af metaverset, men ikke desto mindre så er jeg fuldstændig overbevist om, at alle os, der arbejder med forsikring, skal snøre skoene og komme ud af starthullerne, når det gælder metaverset. For det kommer spurtende, og der vil være en væsentlig række fordele ved at løbe med før end siden.

Hos Accenture taler vi om metavers-kontinuummet, fordi metaverset som den næste udvikling af internettet i sig selv vil føre en række nye teknologier og oplevelser med sig, som vil smitte af på andre dele af forretningen og samfundet i det hele taget. Og som med enhver teknologisk udvikling vil der opstå nye risikoområder. Kunderne vil forvente, at forsikringsselskaberne tilbyder at forsikre og måske endda hjælpe med at reducere risici i disse nye scenarier. Udviklingen vil også øge forventningerne til, hvordan forsikringsselskaberne interagerer med kunderne, hvilke produkter og oplevelser de designer og distribuerer, og hvordan de driver deres organisationer.

De væsentligste muligheder ved metaverset netop nu

Mit bud er, at i løbet af de næste fem år vil metaverset begynde at påvirke mange aspekter af forsikringsbranchen – fra drift og arbejdsstyrke til distribution og indtægtspuljer. Forsikring vil ikke blive vendt på hovedet, men lige så stille kommer vil til at opleve inkrementelle ændringer, der til sidst vil tilføje helt nye områder til forsikring. Jeg vil prøve at skitsere nogle af de væsentligste muligheder, som vi ser lige nu.

Nogle forsikringsselskaber eksperimenterer allerede med virtual reality (VR) og augmented reality (AR) som en måde at uddanne og opkvalificere deres arbejdsstyrke på. Vi bruger det til sammenligning også hos Accenture i forbindelse med både ansættelser og oplæring. På nuværende tidspunkt træder det ikke i stedet for eksisterende redskaber, men det giver dybere, bedre oplevelser, som samtidig har en relevans i forhold til at tiltrække og fastholde den yngre del af arbejdskraften.

Potentielt vil forsikringsselskaber være i stand til at tilbyde videreuddannelse, som ellers ikke er muligt, og som giver procesforbedringer og omkostningsreduktioner på områder som risikovurdering eller skadesvurdering. Fx kan et forsikringsselskab i metaverset realistisk vise medarbejderne, individuelt eller i en virtuel samarbejdsgruppe, hvad de skal kigge efter i kølvandet på en brand eller en naturkatastrofe.

En af de første muligheder, som mange forsikringsselskaber vil gribe, er at skabe parametriske forsikringsprodukter, der dækker metaversspecifikke risici, især dem omkring digitale aktiver som blockchain-baserede tokens og NFT’er. Ifølge Chainalysis stjal svindlere kryptovaluta for over 7,7 mia. dollars i 2021, hvilket er en stigning på 81 % i forhold til 2020. Den udvikling har vi nok desværre ikke set toppen af med de nye teknologier. Livsforsikringsselskaber kan ligeså forgrene sig til at forsikre virtuelle liv – fx digitale avatarer og figurer, som brugerne opbygger, ofte med store omkostninger, og som kan ”dø” i spillet eller simuleringen.

Selskaberne får vigtig rolle i stigende digital svindel

Efterhånden som teknologien udvikler sig, vil det også blive sværere at skelne mellem det ægte og falske. Tænk på de bemærkelsesværdige fremskridt inden for deepfakes (videoer), hvor en persons ansigt eller krop er blevet ændret digitalt, så de ser ud til at være en anden person. Deepfakes bliver typisk brugt med ond hensigt eller til at sprede falske oplysninger ved at få det til at se ud som om, at nogen har sagt eller gjort noget, de ikke har. Uvirkelige hændelser som disse skaber mulighed for identitetstyveri og svindel, især i de første år med metaverset. Og her vil forsikringsselskaberne spille en vigtig rolle i at mindske risikoen for svindel, som vil blive mere og mere sofistikeret med de nye teknologier.

På den lidt længere bane så kommer forsikringsselskaberne til at udregne og vurdere risici med hidtil uset nøjagtighed, for med Metaverset og kommende nye teknologier følger også svimlende datamængder og nødvendigheden af omfattende regnekraft og dataspecialister. Men inden vi kommer dertil - for der er trods alt et stykke vej endnu - så er det allerførste skridt, at selskaberne får snøret løbeskoene og orienterer sig mod den nye virkelighed, opbygger viden og begynder at få erfaring med at risikovurdere de nye aktiver i det digitale univers. Risikoen ved at lade løbeskoene stå på hylden er simpelthen for stor.

Klumme: Nøglen til bedre indtjeningsevne er den skalerbare gode kundeoplevelse

Klumme: Er vi klar til kampen mod hackede robotter?

Mere fra FinansWatch

Analyse: Finansiel Stabilitet havde hårdt brug for Højesterets dom i Roskilde Bank-sagaen

Thi kendes for ret, også magtfulde bankdirektører har et personligt ansvar for, at bankkreditter vurderes ordentligt. Højesterets dom i Roskilde Bank-sagen mejsler i granit, at “business judgement rules” ikke er et fripas for bankledelser. Afgørende, principiel dom, også for nutidens bankhåndværk, skriver FinansWatch’ Jens Chr. Hansen i denne analyse.

Læs også

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs