Danske Bank vinder markedsandele i Danmark for første gang i syv kvartaler
For første gang i syv kvartaler har Danske Bank vundet markedsandele fra konkurrenterne på det danske marked, når man ser på udlån.
Det fremgår af bankens egen opgørelse over markedsandele, som er offentliggjort i forlængelse af bankens regnskab for tredje kvartal, der blev præsenteret torsdag.
Danske Banks markedsandel på udlån i Danmark er i kvartalet øget til 24,5 pct. fra 24,4 pct. i andet kvartal.
Trods fremgangen har Danske Bank tabt terræn, hvis man ser udviklingen over det seneste år, og det samme gør sig gældende for udviklingen over en længere årrække.
Danske Bank fremhæver i sit regnskab for tredje kvartal, at banken gennem 2022 vundet markedsandel på bankudlån til både privatkunder og erhvervskunder, men koncernens markedsandelen på det danske marked er presset af, at man taber markedsandele på realkredit i Realkredit Danmark.
Til gengæld er fremgangen i bankudlånet blandt andet trukket op af øget udlån af produktet Danske Bank Bolig Fri, der er et realkreditlignende banklån.
Det er ikke kun i Danmark, at Danske Bank har spist sig ind på konkurrenterne på det seneste. I Finland opgør banken sin markedsandel til 10,0 pct. ved udgangen af tredje kvartal mod 9,8 pct. i kvartalet forinden.
I Norge er markedsandelen steget til 6,3 pct. fra 6,2 pct., mens den er uændret i Sverige på 5,5 pct.
I Nordirland er markedsandelen på privatmarkedet uændret på 18,7 pct., mens den for virksomhedsdelen er dykke til 26,0 pct. fra 27,0 pct. I Irland er markedsandelen uændret på 0,2 pct.
Overblik: Danske Bank nærmer sig vigtigt punktum i hvidvasksag
Danske Bank graver penge til hvidvaskbøde frem i egne lommer
Milliardgevinst af højere renter giver Danske Bank kortere vej til at nå vigtig målsætning