FinansWatch

Topchef om svindelsag: "Der er tale om et katastrofalt tillidsbrud gennem 15 år"

En tidligere kommunikationsdirektør i Spar Nord har svindlet banken for godt 20 mio. kr. gennem 15 år. Direktøren var en af Lasse Nybys, adm. direktør i Spar Nord, tætteste medarbejdere og sagen kom som et kæmpe chok, fortæller han til FinansWatch.

Adm. direktør i Spar Nord, Lasse Nyby, er ked af, at svindelsag kommer til at betyde mindre tillid til ledende medarbejdere. | Foto: Gregers Tycho/ERH

En tidligere højtstående medarbejders svindel gennem godt 20 år har fået konsekvenser for alle ledere i Spar Nord.

Det fortæller adm. direktør i Spar Nord, Lasse Nyby, til FinansWatch.

”Sagen kommer som et chok for os. Vi vil gerne drive en bank med tillid til medarbejdere og ledere. Og ledere har store beføjelser. Men vi har måttet erkende, at det var nødvendigt at skrue op for kontrollerne,” siger Lasse Nyby.

I efteråret 2021 finder Spar Nord ud af, at en højtstående medarbejder, fra sin ansættelse i 2005 og frem til 2020 har taget af kassen. Gennem to firmaer sendte han falske fakturaer til områder af banken, han selv havde ansvar for, dvs. inden for kommunikation, marketing og strategi. Og som chef for området, attesterede han selv fakturaerne, som bankens bogholderi betalte.

Det har erhvervsmediet Finans beskrevet i en artikel, hvor daværende kommunikationsdirektør, Ole Madsen, der også havde en fremtrædende rolle i bankens arbejde med IR, marketing og digital innovation, erkender, at det er ham, der har begået bedrageriet.

På den måde svindlede han Spar Nord for godt 20 mio. kr.

”Der er tale om et katastrofalt tillidsbrud gennem 15 år,” siger Lasse Nyby.

En dygtig og kompetent medarbejder

Spar Nord og Lasse Nyby opdagede svindlen i efteråret 2020, da kommunikationsdirektøren fratrådte sin stilling for at blive partner hos kapitalforvalteren Formuepleje. Da Ole Madsen forlader banken, bliver hans arbejdsopgaver og budgetter splittet op, og det er her, at banken får mistanke om svindel.

”Det er først, da arbejdet bliver delt op og budgettet skal deles, at der er fakturaer, som ser mystiske ud og vi efterspørger, om vi kan få lavet en strategirapport, og det viser sig, at der er ingenting blevet lavet for de penge,” siger Lasse Nyby.

Kan du sige, hvor store beløb, der er tale for hver faktura?

”Hvis du tager de 20 mio. kr. over 15 år, svarer det jo til 1,3 mio. kr. om året. Hvis det er en faktura om måneden, er det mellem 80 og 150.000 kr. Det er fakturaer, som er udstedt som normalt arbejde inden for områder, som medarbejderen havde ansvar for. Når man skal betale dem her, var der ingen grund til at betvivle, at det ikke var et arbejde, der var blevet leveret.”

Er det almindeligt, at ledere kan godkende så høje beløb uden kontrol?

”Det kræver, at du har et pænt stort budget, og at du kan lægge sådan en god million ind om året. Det kan du ikke i en almindelig afdeling, det er normalt en ejendomsafdeling eller en IT-afdeling, der sidder med så store budgetter.”

”Hvis du sidder med et budgetansvar på mellem 80-100 mio. kr., og du leverer varen, og der er ubetinget tillid, så ja. Set i bakspejlet med det kontrolsystem, vi havde, var det svært at opdage.”

Det har stået på i 15 år, hvordan kan det være, at der ikke er andre medarbejdere i banken, der har opdaget svindlen?

”Som sagt er der tale om én, mens han besad jobbet, dygtig og kompetent medarbejder, som havde ledelsens ubetingede tillid, så der har været ingen, der har haft grund til at mistænke noget.”

Så hvis han ikke havde sagt op, kunne han måske have lavet den perfekte forbrydelse?

”Svindel har det med at blive opdaget på et eller andet tidspunkt.”

Bliver dybt skuffet

Da Ole Madsen stoppede i Spar Nord i 2020, fortalte Lasse Nyby til FinansWatch, at kommunikationsdirektøren var en ”utrolig arbejdskapacitet” og en af hans mest betroede medarbejdere.

Hvordan var det for dig at modtage nyheden?

”Nu modtog jeg ikke nyheden på en gang i og med, at vi finder noget mistænktsomt og derefter beslutter at grave videre. Men på et personligt plan bliver man dybt skuffet, når man finder ud af, at der er en betroet medarbejder, der har taget af kassen.”

Ole Madsen har over for Finans begrundet sin svindel med psykisk sygdom. Kendte I til hans helbredsproblemer?

”Jeg kommenterer ikke på nuværende eller tidligere medarbejderes personlige forhold, men jeg kan sige, at han var var dygtig og kompetent medarbejder.”

Har lukket for muligheden

Da Spar Nord opdager svindlen, påbegynder intern revision en undersøgelse, ligesom bankens revisionsselskab Deloitte i kraft af deres afdeling for økonomisk kriminalitet, undersøger sagen. Det fører til en politianmeldelse og en konkursbegæring. Inden da havde Ole Madsen erkendt svindlen i en samtale med Lasse Nyby og bankdirektør John Lundsgaard.

Siden har banken skruet op for kontrollen af ledendes medarbejderes råderum. Grænsen for, hvad chefer kan godkende, er blevet sat ned, ligesom der er lavere grænser ved udlæg fra firmakort.

Derudover undersøger banken kvartalvist alle de bilag, der er betalt af banken, og hvert år laves en kontrol for alle gennemgående kreditorer.

”Med de kontroller mener vi, at vi har lukket muligheden for at snyde,” siger Lasse Nyby.

Så du føler dig helt sikker på at noget lignende ikke kan ske i dag?

”Med den opstramning, der er sket, er jeg fuld af fortrøstning.”

Mere nuanceret

Selvom Ole Madsen overfor Finans påtager sig skylden for svindlen, retter han også en kritik mod banken for at lade ham blive som bestyrelsesmedlem i den Spar Nord-ejede fintech Subaio.

Da banken opdagede svindelen, var en en amerikansk venturefond ved at købe sig ind i fintech-virksomheden og ifølge Ole Madsen fik han lov at sidde i bestyrelsen i to måneder efter, at ledelsen i banken blev bekendt med bedrageriet. Banken tjente ifølge den tidligere kommunikationsdirektør mellem 25-30 mio. kr. på handlen.

Hvad tænker du om det?

”Det foregik ikke helt, som det fremgår i Finans-artiklen. Det er rigtigt, at den første samtale, vi har med vedkommende, foregår i slutningen af november, da vi støder på fakturaerne. På det møde anerkender han svindlen. Så bruger vi to måneder på at grave sagen ud, og vi har nogle møder med vedkommende og dennes advokat.”

”Først den i slutningen af januar får vi en skriftlig erkendelse på, at der er tale om svindel. Og så laver vi en aftale om politianmeldelse. Og informerer arbejdsgiveren (Formuepleje, red). Det giver man 14 dage til, hvilket er til den 9. februar. I den periode vælger vi så også at tage vedkommende ud af bestyrelsen i selskabet. Så det er mere nuanceret.”

Du tænker ikke, man skulle have taget ham ud af bestyrelsen med det samme?

”Så skulle jeg underrette arbejdsgiveren med det samme. Vi synes, det var nødvendigt at få gravet hele sagen ud og have en skriftlig erkendelse. Det er gået helt efter skabelonen, synes jeg.”

Det går mig lidt på

Spar Nord har oplyst, at sagen ikke vil påvirke bankens forventninger til årets resultat. Regningen er betalt, siger Lasse Nyby.

”Vi er ret sikre på, at det drejer sig om de her godt 20 mio. kr. Ad to omgange har intern revision vendt hver en sten. Det, at svindlen er foregået over 15 år, gør, a at der ikke kommer nogen regning nu,” siger han.

Hvad er processen nu?

”Der er en straffesag i gang, som vi ikke har indflydelse på, men vi samarbejder med politiet. Og så er der en konkurssag, hvor vi skal have vores værdier, hvis der er nogen tilbage. Samtidig er vi også i dialog med vores forsikringsselskab.”

Du taler om, at I gerne vil drive en bank med tillid, men har den her sag fået dig til at ændre syn på den tillid, man bør udøve til sine medarbejdere?

”Vi har en bank, som vi i de sidste 20 år har bygget op ud fra en lokal forretningsmodel, hvor direktøren er herre i eget hus. Det er en vældig tillidsbasseret model. Derfor er vi ærgerlige over, at der er 1600 medarbejdere, som får nogle mere stramme rutiner i forhold end de har været vant til. Men vi er nødt til at stramme. Men det går mig da lidt på, at det går ud over de 1600, at der er én, der har kunnet finde ud af det.”

FinansWatch forsøger at få en kommentar fra Ole Madsen.

Spar Nord har strammet op på sine procedurer efter svindelsag

Tidligere direktør i Spar Nord erkender svindel med bankens penge for 20 mio. kr.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs