Amerikansk storbank omskoler medarbejdere for at følge den digitale udvikling

Den amerikanske storbank Bank of America har fundet en løsning på manglen af medarbejdere til dens digitale funktioner. Det skriver Financial Times.
For ligesom mange andre banker verden over, oplevede den amerikanske bank det som en udfordring at skaffe medarbejdere, der kunne sikre, at den kunne følge med i den hurtige digitalisering. Men i stedet for at kigge udaf, har banken valgt at igangsætte intern træning af allerede eksisterende medarbejdere, så de kan opnå færdigheder inden for kodning og dataanalyser.
Det betyder, at banken, siden træningen gik i gang i 2018, har kunnet besætte 80 pct. af af ledige stillinger i bankens teknologi- og operations-division i løbet af de seneste 12 måneder med interne folk.
Financial Times skriver, at selvom banken ikke oplyser tal for, hvor mange de har ansat, at den oplyst, at den har hyret tusinder af mennesker til divisionen.
Cathy Bessant, der er leder af divisionen, fortæller, at banken tydeligt kan mærke, at det er sværere at finde medarbejdere til posten, og at de interne ansættelser derfor er en stor hjælp.
"Nu er vi nødt til at sikre os, at de mekanismer, vi har sat i gang til at træne og efteruddanne medarbejdere på det plan for at møde det behov, bliver institutionaliseret i organisationen," siger Cathy Bessant til Financial Times.
Kan møde fremtidens behov
Bank of America har skåret 2500 stillinger i andet kvartal i år, fordi lockdowns under pandemien har fået flere til at benytte netbank frem for at bruge fysiske filialer.
Flere analytikere har ifølge mediet vurderet, at den automatisering vil koste 200.000 jobs i den amerikanske banksektor over det næste årti.
Cathy Bessant tror på, at bankens efteruddannelsesprogram gør dem mindre afhængige af arbejdsmarkedet konjunkturer. Og hun tvivler ikke på, at metoden kommer til at bære frugt for storbanken.
"Jeg er mere end sikker på, at vores behov i fremtiden kan stilles af vores nuværende medarbejdere," siger Cathy Bessant til mediet.
Det er kun 1,7 pct. af amerikanske arbejdsgivere, som i juni gav ansatte mulighed for efteruddannelse. Men det er et voksende område. Nogle Wall Street grupper har lanceret initiativer til efteruddannelse af ansatte i takt med den hastige udvikling i teknologi og kunstig intelligens.
Den amerikanske storbank JP Morgan Chase har desuden investeret flere hundrede millioner dollar i efteruddannelsesprogrammer de seneste år.
"De fleste kunder i dag er vant til, at ting fungerer med det samme, når man trykker på knappen"
"Jeg vidste ingenting om at bygge en app da jeg gik ind ad døren – det er det ærlige svar"
Relaterede artikler:
Centralbanker frygter Facebooks digitale valuta
For abonnenter