FinansWatch

Konsulent: Forsikringsselskaber skal overvinde forbrugernes frygt for datadeling

Teknologi - og særligt teknologi koblet på internettet - vinder indpas over alt. Forbrugerne er skeptiske overfor datadeling, men kan lokkes, hvis de kan se et formål med det, mener Thomas Djursø fra IT-giganten Cognizant.

Foto: Cognizant/PR

Det kan være svært at få forbrugerne til at dele data med deres forsikringsselskaber, men det er en udfordring selskaberne skal tage op. For det kan være en fordel for både forbrugere og forsikringsselskaber, hvis forbrugerne bliver mere villige til at dele data, mener Thomas Djursø, der er landechef i it-giganten Cognizant, og som har en baggrund i forsikringsbranchen.

Gennem teknologiske objekter, kaldet ”Internet of Things”, forkortet IoT, der via internettet kan dele data i realtid, kan man nemlig forebygge skader inden for både det private segment, erhvervslivet og i sundhedssektoren.

”Hvis et forsikringsselskab gerne vil have sensorer på dine ting, så de kan få mere præcise data om de ting, der forsikres, så siger vi ofte nej. Men vi vil gerne dele data med Strava og Mapmyrun, Instagram og andet. Så jeg tror, det handler om, at man skal kunne se et formål med datadelingen,” siger Thomas Djursø.

Man kan bruge IoT over alt. Til at måle coronaafstand med sensorer, forebygge arbejdsskader gennem sensorer, der advarer om farezoner og i biler for at forebygge bilulykker. Og jo mere data, man har, jo mere præcise præmieberegninger kan forsikringsselskaberne lave.

Men IoT bygger på datadeling, og for at forsikringsselskabet kan drage nytte af det, skal forbrugerne med på ideen. Og forbrugerne er skeptiske overfor at dele data. For nogle uger siden berettede Berlingske, at kun 13 pct. af Apples brugere giver lov til, at Apple kan spore deres færden på nettet.

Thomas Djursø tror dog ikke, det bliver svært at få kunderne med på ideen, hvis forsikringsselskaberne gør en indsats.

”Det eneste, du opnår ved at sige ja til at dele data med alle mulige apps er, at du bliver spammet med alt muligt. Men hvis du får noget tilbage fra datadelingen, som er værdifuldt for dig, vil du være mere villig til at dele data. Som at spare penge på din forsikring,” siger Thomas Djursø.

Tiden er modnet

For nogle år siden begyndte forsikringsselskaberne at tilbyde deres kunder med bilforsikringer at få installeret en boks i bilen, der kunne måle kundernes kørsel, og hvis man kørte pænt, ville præmien blive lavere. Det kunne spare forsikringsselskabet for erstatningsskader, mens kunderne fik en billigere forsikring. Men kunderne var ikke med på den idé. Thomas Djursø tror dog, at folk er blevet mere modne, når det kommer til datadeling.

”Hvis du kigger på en Tesla, er der sensorer overalt i den bil, og den vil vi gerne dele data med. Jeg tror, vi er på et tidspunkt, hvor det er mere acceptabelt, at selskaber kræver, at deres kunder sætter sensorer op, der kan måle for eksempel gas, røg og vandrør i et hus, så selskaberne bedre kan forebygge skader - i bytte for en billigere forsikringspræmie og med sikkerheden i en lavere risiko,” siger Thomas Djursø.

Også indenfor sundhedssektoren kan der være fornuft for forsikringsselskaberne i at få kunderne til at blive mere villige til at dele data, mener han.

”Det kan være en fordel for både kunde og forsikringsselskab at dele data med sit forsikringsselskab, fordi kunden kan få en mere præcis vejledning i forhold til at tage sig af sin krop og forbedre sin livskvalitet, samtidig med at forsikringsselskabet kan spare penge på sigt,” siger Thomas Djursø.

Han erkender dog, at det kan blive sværere for forsikringsselskaberne at sælge idéen om datadeling – særligt, når det kommer til sundhedsdata og personfølsomme oplysninger.

”Men igen, det kommer an på, hvor stor fordelen er. Hvis det kan hjælpe til et bedre liv og gøre os opmærksomme på det, så tror jeg, kunderne vil det. Men det må være baseret på frivillighed,” siger Thomas Djursø.

Mere fra FinansWatch

Banker frygter hvidvasksager med betalingsinstitutter i folden

Det er vanskeligt at navigere mellem betalingsloven og hvidvaskloven. Sådan lyder det fra Sydbank i kølvandet på en ny afgørelse om, at banken har brudt betalingsloven ved at afvise betalingsinstitut. Vejledning fra myndigheder er ikke nok, mener Gert Jonassen, adm. direktør i Al Bank. Styrelse ser ingen regelkollision.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs