FinansWatch

Banker om filiallukninger: Kunderne foretager forretninger digitalt

Siden 2015 er antallet af bankfilialer falder med 17 pct., viser tal fra Bankreserach. Selvom Ældre Sagen kritiserer bankernes filiallukninger, giver udviklingen ifølge bankerne mening.

Jyske Bank er én af de banker, der har foretaget mange filiallukninger gennem de seneste år. | Foto: Jonas Olufson

Det er velkendt, at der er langt færre bankfilialer i dag end tidligere. Nye tal fra analysehuset Bankresearch, som Børsen har beskrevet, viser, at antallet af filialer siden 2015 er faldet med 17 pct., så der i dag er 973 filialer.  I 2020 alene lukkede 53 filialer.

Filiallukningerne får i artiklen Ældre Sagen til at kritisere bankerne for ikke at udvise samfundsansvar og understøtte de kunder, der ikke vil eller kan serviceres digitalt. Men selvom mange kunder har fået længere til den fysiske filial, er det den vej, det går, kan man forstå på Danske Bank, Handelsbanken og Jyske Bank, som svarer i artiklen.  

”Vi har stadig et forholdsvis tæt netværk af filialer i de områder af landet, hvor vi er aktive, selvom der i sagens natur er blevet længere til den fysiske bankfilial for nogle kunder. Langt de fleste kunder foretager imidlertid langt de fleste af deres bankforretninger digitalt, fortæller kommunikationsdirektør Me Sophie Christensen i et skriftligt svar til Børsen.

Filialørkener: Bankerne er udfordret på rekruttering til små filialer 

Mere fra FinansWatch

Banker frygter hvidvasksager med betalingsinstitutter i folden

Det er vanskeligt at navigere mellem betalingsloven og hvidvaskloven. Sådan lyder det fra Sydbank i kølvandet på en ny afgørelse om, at banken har brudt betalingsloven ved at afvise betalingsinstitut. Vejledning fra myndigheder er ikke nok, mener Gert Jonassen, adm. direktør i Al Bank. Styrelse ser ingen regelkollision.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs