FinansWatch

Tryg oplever fusk fra alle samfundslag: Direktører og politifolk svindler også

NÅR KUNDERNE SNYDER: Tryg havde sidste år 450 sager med kunder, som svindlede. Men det er langt fra alle, der er i pengenød, lyder det fra forsikringsselskabet: "Vi ser, at det er alle typer i samfundet, der laver forsikringssvindel."

De havde to ledende stillinger og et hus med dyre ting. Men efter de havde haft indbrud, så de en mulighed for en forsikringsgevinst på 300.000 kr. og pyntede lidt på listen over ting, de skulle have fået stjålet under indbruddet.

Selvom forsikringsselskabet Tryg havde 450 eksempler på sager fra sidste år med kunder, som svindlede, er det langt fra altid tilfældet, at folk er i pengenød. Det fortæller Ali, som er efterforsker i Trygs efterforskningsafdeling, der opklarer sager om forsikringssvindel.

"Vi ser, at det er alle typer i samfundet, der laver forsikringssvindel. Vi ser også direktører, ingeniører, advokater og selv politifolk, som laver svindel," fortæller Ali, hvis fulde navn er udeladt i artiklen af sikkerhedsmæssige hensyn.

Opklarer flere sager

Tryg har det seneste år sat yderligere fokus på kunders svindel, og FinansWatch har i den forbindelse mødt afdelingschefen og efterforskeren Ali for at høre om Trygs arbejde.

Tryg opdagede i 2015, at der blev svindlet for 70 mio. kr. I 2016 og 2017 var tallet omkring 100 mio. kr., og beløbet ser ifølge forsikringsselskabet ud til at stige yderligere i 2018.

Man kunne tro, at det er, fordi der er flere mennesker, som svindler, men det er ikke tilfældet, mener Jesper Dall, chef for efterforskningsafdelingen i Tryg:

"Tryg har de seneste år sat mere fokus på svindel. Vi har ikke bare været ude og finde de dygtigste efterforskere, men vi har også uddannet vores taksator-korps og vores skadebehandlere, så de ved, hvad de skal kigge efter, så de sender de rigtige sager videre til os," fortæller Jesper Dall.

I 2017 modtog afdelingen 1200 sager og fandt altså svindel i 450 af sagerne.

Indbrud i Nordsjælland

Sagen om ægteparret med de to ledende stillinger, som var beskrevet før, blev opklaret sidste år af efterforskningsholdet. Parret havde dengang haft indbrud i deres villa i Nordsjælland og prøvede at forhøje forsikringsudbetalingen ved at lyve om, hvad der blev stjålet.

"De skrev ting på til en værdi af 300.000 kr. De havde ingen dokumentation eller andet på tingene, selvom der var tale om nye, dyre designerting," fortæller Ali fra efterforskningsholdet.

Ægteparret havde blandt andet et dyrt tæppe, de mente, var blevet stjålet. De havde et billede af tæppet til dokumentation, og det var det, som fik Ali til at tænke, at der var noget galt.

"Jeg kunne se, at billederne var taget i deres villa efter tyveriet. På den måde ser vi, at der er uoverensstemmelser i deres forklaring," fortæller Ali, som til at starte med tog ud til en snak med parret.

Han fortalte dem, at han ikke kunne få deres forklaring til at hænge sammen. Før han nåede at gå derfra, fortalte parret, at de havde dårlig samvittighed. Der havde været indbrud, men den liste, de havde sendt, var opdigtet.

"Det er velhavende mennesker, og det er altså ikke folk, der er i pengenød. Det er folk, der har en reel skade, men så ser man muligheden for at kunne få en stor forsikringsudbetaling," siger Ali.

Han fortæller også om et andet par, som havde lavet et fingeret indbrud, og som efterfølgende gjorde krav på 250.000 kr.

"De her kunder er nogle, som har været her længe og har en god historik," siger Ali og tilføjer:

"Jeg kan forstå folk, som ikke er bemidlet og bliver draget af det her. Men de her folk manglede ikke noget."

Forebygger svindel

Tryg oplever også, at forældre går efter en billigere forsikringspræmie, når deres børn får en ny bil, fortæller Jesper Dall, chef for efterforskningsafdelingen i Tryg.

"Vi ser desværre nogle gange, at mor og far forsøger at tegne en tredje bil ind i eget navn, i stedet for at det skal være til den unge, for at få adgang til en langt billigere præmie, end 18-19 årige normalt kan få," fortæller han som et andet eksempel på, hvordan almindelige og velhavende mennesker kan komme ud i at lave forsikringssvindel.

Men Tryg tager ofte en snak med kunderne i håb om at forebygge svindlen.

"Hvis vi allerede dér kan tage en fornuftig snak med vores kunder, så er der ingen grund til at slå et større brød op end højst nødvendigt, fordi det er ikke sikkert, folk er opmærksomme på, at det er det, det er: bedrageri," forklarer Jesper Dall, som dog understreger, at selskabet gør, hvad det kan for ikke at mistænkeliggøre kunder uden grund.

FinansWatch har på det seneste sat fokus på svindel i forsikringsbranchen i serien "Når kunderne snyder". Læs tidligere artikler i serien nedenunder:

Politikere lytter til forsikringsbranches bøn: Flertal klar til at se på et Ribers for svindlere

Sommeren er sæson for svindel med feriekufferten

Alm. Brand: 8 ud af 10 personskadesager med svindel er også socialt bedrageri

Vestjylland Forsikring: Vores kunder svindler mindre end de store selskabers kunder

Alm. Brand overtaler kunder til at droppe forsikringssvindel

Spektakulær svindelsag: Var selv skyld i at foden blev kørt af

Kunde meldte samme Iphone mistet syv gange hos forskellige forsikringsselskaber

Danske forsikringsselskaber opdager forsvindende lidt forsikringssvindel

Forsiden lige nu

Uro i TDC-ejers bagland over udbyttesag

Det er dybt alvorligt, at australske Macquarie er involveret i udbytteskattesagen. Sådan lyder det fra et bestyrelsesmedlem i pensionskassen PKA, der købte TDC sammen med den australske investeringsbank i starten af året. Macquarie havde sandsynligvis været udelukket som samarbejdspartner i dag, siger han.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere