FinansWatch

Danske Bank i førerfeltet i Facebook-kapløb

Bankerne er klar til at indtage de sociale medier. I fremtiden vil også dele af rådgivningen kunne foregå over sociale medier som Facebook, spår flere banker til FinansWatch.

Sociale medier som Twitter og Facebook er blevet den nye kampplads for bankerne. Her kan bankerne gå i dialog med kunderne, få kritik og forsvare sig i uheldige sager.

Danske Bank aktivt på Facebook

Danske Bank er en af de banker, der først har fået øjnene op for de sociale medier, og som målrettet og aktivt gebærder sig i cyberspace. Bankens tilstedeværelse på nettet blev skudt i gang med ’sig din mening’-kampagnen, hvor banken opfordrede sine kunder til at komme med kommentarer om banken og den finansielle krise. Siden da har banken været en aktiv spiller på nettet.

”I dag har vi en aktiv tilstedeværelse i de sociale medier, hvor vi går i dialog med kunder og interessenter. Når folk taler om Danske Bank – hvis de klager eller har spørgsmål – så prøver vi at hjælpe. Det kan både være i private fora, på blogs eller via Facebook og Twitter,” siger Thomas Heilskov, social media manager i Danske Bank.

Danske Bank, der har en officiel side på Facebook, en side for Danske Banks litteraturpris og rådgivningsgruppen Mind Your Money, benytter primært de sociale medier til dialog, men ifølge Thomas Heilskov vil man i fremtiden komme til at se mere decideret bankrådgivning på nettet.

”Det er noget, vi er meget opmærksomme på. Vi kigger på, om der er nogle af de spørgsmål, vi får på vores kundelinje, som vi i fremtiden kunne klare på Twitter eller over Facebook,” siger han.

Nordea på vej

Det bliver bakket op af marketingdirektør i Arbejdernes Landsbank, Peter Froulund. Her bruger man i øjeblikket kun de sociale medier i forbindelse med markedsføring, men det kan meget vel ændre sig, siger han.

”Vi har aktivt valgt rådgivningen fra indtil videre, men mon ikke det er en beslutning, vi skal revurdere inden for en årrække, det vil jeg næsten tro,” siger han.

I Nordea har man indtil videre været til stede på de sociale medier, uden at være decideret aktiv, men det bliver der lavet om på inden for den nærmeste fremtid, siger informationschef Claus Christensen.

”De sociale medier kan skabe en tættere dialog med kunderne, og vi kan lære af dem. I løbet af det næste halve år, bliver vi mere aktive bl.a. på vores Facebook, hvor kunderne vil få mulighed for at stille spørgsmål og komme med deres holdninger,” siger han.

Også Claus Christensen mener, at det med tiden giver god mening, at flytte dele af rådgivningen ud på nettet.

Ingen samlet strategi i Spar Nord

I Spar Nord er det de enkelte filialer, der afgør, om de vil kaste sig ud i de sociale medier, fortæller pressechef Leif Lind Simonsen. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være i fremtiden, siger han.

”Vi følger udviklingen af de sociale medier tæt, og hvis vi ser, der er en oplagt mulighed for at centralisere det og udbrede det generelt, vil vi nok forfølge det, men det har ikke været tilfældet indtil videre, og vi priser princippet om, at det er de lokaler banker, der skal bestemme,” siger han.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs