FinansWatch

Det principielle problem i Nordea

Det ulmer i Nordens største bank, og problemet er helt principielt. Det handler kort sagt om en ledelse, der har glemt fundamentet for forretningen og ansvaret for andet end det næste kvartalsregnskab.

Foto: Finansforbundet

I de seneste dage er det blevet offentligt kendt, at Nordeas medarbejdere føler sig voldsomt pressede og klemte af den ledelseslinje, som nu gennem flere år er blevet mere og mere rendyrket og klar. Ja, faktisk så simpel, at den stort set kan nedkoges til et egenkapitalforrentningsmål.

På nordisk plan trak medarbejderrepræsentanterne sig fra bankens CSR-samarbejde i sidste uge, mens det i Finland for nylig kom til mere drastiske konsekvenser og decideret strejke. Men reaktionen findes ikke kun på gulvet. På højeste ledelsesniveau har flere centrale chefer også forladt butikken, mens andre og nye er på vej ind. Og selvom der ikke er smækket med døren, er det alligevel svært ikke at undres en smule, ganske som adskillige erhvervskommentatorer også har gjort det de senere dage.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs