FinansWatch

Klumme: Her er fremtidens forsikringsrådgiver

Rollen som forsikringsrådgiver er i forandring, og jeg ser lige nu især fire områder, som er vigtige for fremtidens forsikringsrådgivere at være opmærksomme på, hvis de vil stå stærkt i branchen, skriver Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring, i en klumme.

Anders Hestbech er adm. direktør i Købstædernes Foriskring og giver i klummen sit bud på fremtidens forsikringsrådgiver. | Foto: PR/Købstædernes Forsikring

Finanssektoren er en attraktiv karrierevej. I sommer valgte hele 27 procent flere at søge ind på finansbacheloruddannelsen sammenlignet med sidste år, mens fire procent flere ønsker at uddanne sig til finansøkonom ifølge tal fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Nu vil de formentlig ikke alle videreuddanne sig ind i forsikringsbranchen, men det tegner alligevel godt.  

Den voksende interesse er glædelig, for vi har brug for flere dygtige kolleger i forsikringsbranchen, der kan være med til at drive de mange forandringer, der er i gang. Øget digitalisering, flere compliance-krav og efterdønninger af corona-pandemien er blot nogle af de forandringsbølger, der skyller ind over vores branche lige nu. Men hvad er det for en branche, de nye forsikringsrådgivere lander i fremover, og hvordan vil forandringerne influere på deres hverdag?

Marlene Nørgaard Carolus fra MyBanker har tidligere her på Finanswatch peget på, at blandt andet øgede reguleringer er i gang med at ændre den klassiske bankrådgivers profil til en mere introvert en af slagsen. Det samme ser jeg ikke ske i forsikringsbranchen, måske snarere tværtimod. Forsikring er en tillidssag, og derfor har vi brug for kolleger, der kan håndtere forandringer og skabe stærke relationer uanset hvad.

Jeg ser lige nu især fire faktorer, som er godt i gang med at ændre forsikringsrådgivernes hverdag, og som fremtidens rådgivere skal kende og navigere i:

1. Din fremtidige kollega er en robot

De senere år er antallet af robotter steget markant i hele sektoren, og stort set alle afdelinger hos os – lige fra Skade til Police (aftale) – løser i dag opgaver med robotteknologi. Branchen er datadrevet, og derfor er det helt oplagt at automatisere mange processer. I starten blev robotterne primært brugt til at erstatte manuelle tasteopgaver i back-end, men de er nu også ved at vise deres værd i frontlinjen, for eksempel i kundeservice eller skadebehandling.

Der er ingen tvivl om, at også rådgiverne ’ude i marken’ kommer til at samarbejde med robotter i fremtiden, blandt andet fordi dataanalyse kan bruges til at skræddersy tilbud til den enkelte. For de forsikringsrådgivere, som arbejder med større grupper af kunder gennem for eksempel leasingselskaber eller forsikringsmæglere, bliver en større del af opgaven og værditilbuddet at finde og implementere effektive administrationsløsninger i samarbejde med robotudviklerne.   

2. Flere online kundemøder

Med pandemiens nedlukninger sidste år mistede rådgiverne noget af det, der er allervigtigst i deres møder med potentielle kunder; muligheden for at gå en tur på virksomheden eller i hjemmet og få et indtryk af værdierne hos de personer, man skal løse en opgave for. Det er tit gennem den uformelle snak, at man lærer hinanden at kende og skaber en relation. Derfor er det fysiske møde stadig at foretrække hos de fleste, men det er i forandring.

Mange kunder har lettere ved at presse et online møde ind i kalenderen end et møde i privaten, på virksomheden eller i banken, og rådgiveren har også en mere effektiv dag. Status hos os er, at et onlinemøde i mange tilfælde kan være lige så godt som et fysisk møde. Faktisk har vores bedst performende forsikringsrådgivere i dag kun 20 pct. fysiske møder. Fremtidens forsikringsrådgivere skelner i mindre grad mellem fysiske og virtuelle kundemøder, fordi de trives med begge dele.

3. Kunderne er godt forberedte

Når en forsikringsrådgiver i dag mødes med en kunde, sker det meget ofte, at kunden er forberedt til fingerspidserne, for eksempel hvad angår konkurrenternes forsikringsprodukter eller prissammenligninger fra onlinefora. Det er i dag langt lettere at få adgang til informationer end førhen, og derfor oplever mange af vores rådgivere, at snakken på kundemøderne tager afsæt i et højere informationsniveau end tidligere. Det er rigtig positivt, fordi det giver et godt udgangspunkt for en god og uddybende snak, men omvendt kan det også føre til, at kunden forvirres og står tilbage med flere spørgsmål end svar.

Forsikringsrådgiverens opgave er at sortere i de mange informationer og skabe klarhed. Fremtidens succesfulde forsikringsrådgiver er derfor den, der løfter blikket fra sit eget produkt og orienterer sig om branchen, konkurrenternes produkter og måske endda forbrugertendenser i det hele taget. Især de to første ting har altid kendetegnet en god forsikringsrådgiver, men i dag kan det være en forhindring for et succesfuldt rådgivningsmøde, hvis du ikke er i stand til at skabe et mere bredt overblik for kunden.

4. Stakeholder management

Der er en samarbejdstendens i gang i branchen i disse år, hvor banker og pengeinstitutter indgår partnerskaber med forsikringsselskaber som et alternativ til reel konsolidering. Tag bare Sydbank og Alm. Brand, Topdanmark og Nordea, Totalkredit og Codan eller Købstædernes Forsikrings egne samarbejder med Jyske Bank og regionalbanker som eksempler. Partnerskaber giver værdi for begge parter, som kan udvide værdikæden og styrke deres relevans over for kunderne.

For forsikringsrådgiverne, som arbejder med denne distributionsform, betyder det, at deres evne til at skabe et stærkt samarbejde med banken bliver lige så vigtigt som at gøre den enkelte kunde tilfreds. Forsikringsrådgiveren står på ryggen af den tillid, bankrådgiveren har opbygget med sine kunder. Man er et hold, der sammen leverer økonomisk tryghed til kunderne, og derfor er det vigtigt at være proaktive og åbne om fremdrift, resultater og forbedringsmuligheder omkring målet om at få fælles kunder.

--
Der sker hele tiden forandringer, og de skubber til branchen som helhed og forsikringsrådgiveren som individ. For mig at se har det aldrig været mere spændende at være en del af forsikring. Derfor er det også mit håb, at mange nye finanstalenter vil søge over i vores branche og gribe de mange nye muligheder, der opstår, for at styrke rådgiverrollen endnu mere i fremtiden til glæde for alle.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs