FinansWatch

Direktør i debatindlæg: Finanssektoren skal have øje for to ting i jagten på talent

TALENTTØRKE I FINTECH: Der er et kæmpe potentiale i at efter- og videreuddanne ens eksisterende medarbejdere for at løse behovet for it-kompetencer. Faktisk er det nødvendigt for at få nye løsninger implementeret, så de skaber reel værdi for kunderne og for virksomheden, skriver direktør i Finanssektorens Uddannelsescenter, Søren Laursen, i dette debatindlæg.

Foto: PR

Danmark er langt fremme inden for digitalisering og digital infrastruktur. Det gælder i høj grad i den finansielle sektor, som er innovativ både på digitale services og forretningsgange. Den udvikling er god for Danmark, den er god for sektoren – og den øger kundernes forventninger til deres pengeinstitutter.

Digital selvservice er i dag en integreret del af den måde, kunderne går i banken på. Det kalder på mere innovation af digitale løsninger, og det kræver it-kompetencer. Sektoren skal tiltrække mange nye ansatte med it-baggrund, og alle forventer, at der bliver kamp om talentet.

På den korte bane kommer kampen om talentet i sektoren primært til at stå mellem de store banker og datacentralerne. Her er rekruttering af nye it-profiler én måde at skaffe de nødvendige kompetencer på.

På den lidt længere bane handler det ude i de enkelte institutter om få hele organisationen med på at forstå og udnytte de digitale muligheder i balance med personlig rådgivning til gavn for kunden og for virksomheden. Her skal virksomhederne se indad og få bragt den viden, der allerede er i organisationen, i spil på en ny måde.

De digitale løsninger kan nemlig ikke stå alene. De skal indgå i et samspil og i balance med den menneskelige rådgivning.  

Derfor ligger der et kæmpe potentiale i at efter- og videreuddanne de tusindvis af ansatte, der allerede i dag arbejder i sektoren. Det er dem, der arbejder med og i systemerne. Det er dem, der kender kundernes perspektiv.  

Den type medarbejdere skal ikke sidde og kode og udvikle nye, digitale services. Men de skal forstå de digitale muligheder og den rolle, de spiller i en digital hverdag. De skal vide, hvad kunderne forventer og har brug for, og de skal være i stand til at balancere traditionelle rådgivningsydelser i takt med, at kunden bliver gradvist mere digitalt selvhjulpen.

Medarbejderne, der kender banken og kunderne, er afgørende for at få løsningerne ud at leve.

Humanister er afgørende

Hardcore kodere og programmører er ikke nødvendigvis det, der er brug for i alle pengeinstitutter. Men der skal tiltrækkes digitalt talent alle steder, og her er der især to ting, pengeinstitutterne skal have øjnene åbne for.

For det første er der et stort potentiale i at arbejde med en bred palette af profiler, når nye roller skal indtages.

It-folk er gode til at kode og programmere løsningerne. Men humanister som for eksempel antropologer og designtænkere er afgørende i udviklings- og testfasen.

Samspillet mellem meget forskellige kompetencer og persontyper bliver afgørende for dels at forstå kundens behov – nuværende og fremtidige – og for at udvikle relevante og brugervenlige løsninger, som markedet tager godt imod.

Mere end en god lønpakke

For det andet bliver vinderne i kampen om it-talenterne ikke dem, der tilbyder den bedste lønpakke.

En virksomhed skal også være et godt sted at være, og derfor skal store som små virksomheder i sektoren tilbyde et meningsfuldt ”why” i forhold til jobbet som it-specialist.

Ikke mindst skal virksomheden kunne tilbyde kompetente ledere i alle lag, der sætter retning og skaber udvikling – for den enkelte og for virksomheden.

Det kræver mod og visioner at blive blandt vinderne i den digitale fremtid. Men det kommer ikke til udelukkende at være et spørgsmål om at have den største pengepung.

Det kommer i langt højere grad til at handle om, hvordan det enkelte pengeinstitut bringer sine forskellige kompetencer i spil og sikrer, at netop deres kunder får det, de har brug for. Både når det kommer til digitale løsninger og den personlige rådgivning.

Se tidligere indlæg i serien her:

Direktør i debatindlæg: Finanssektoren skal have øje for to ting i jagten på talent 

Bankdata i debatindlæg: Jobmarkedet er eksploderet de seneste to måneder og kræver nye HR-kompetencer

Kent Petersen i debatindlæg: Fintech-vækst viser at det er mennesker der giver teknologi værdi

Rektor i debatindlæg: Danmark mangler ikke it-interesserede unge – vi mangler midler til at uddanne dem

Debat: Fortsat fintech-vækst kræver bedre adgang til talent 

Ny debat om mangel på fintech-talent: Hvordan sikrer vi de rette kompetencer til en sektor i vækst?  

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs