FinansWatch

Klumme: Fra skadesbehandling til forhindring gennem adfærd

Hos LB Forsikring er man i fuld gang med at studere medlemmernes adfærd for til at kunne mindske de skader, der opstår, fortæller Frej Elbæk Schjeldal, public affairs ansvarlig & Thomas Christensen, behavioral scientist i LB Forsikring, i en klumme.

Frej Elbæk Schjeldal (t.v.) er public affairs-ansvarlig i LB Forsikring. Thomas Christensen (t.h.) er behavioral scientist samme sted. | Foto: PR / LB Forsikring

I mere end hundrede år har forsikringsselskaberne i Danmark stået klar med hjælp, når ulykker og skader sker. Det skal vi fortsætte med. Men måske kan vi gøre endnu mere end det. For hvad hvis vi helt kunne forhindre eller reducere eksempelvis de trafikulykker, der årligt, ifølge Vejdirektoratet, koster samfundet 17. milliarder kroner? Eller hvad hvis vi kunne minimere effekterne af de store oversvømmelser, der de seneste år har ført til vandskader i milliardklassen?

Både vi som forsikringsselskab og den enkelte dansker kender udmærket årsagerne til de fleste skader og ulykker, hvad enten det er uopmærksomhed i trafikken eller manglende klimasikring af din bolig, der forårsager vand i kælderen grundet stigende grundvand eller oversvømmelser. Så når danskerne kører galt eller skal tømme halve og hele kælderrum med jævne mellemrum, så handler det ikke om, at vi ikke vidste, der var en risiko. Det handler om at vores handlinger i forhold til at forhindre ikke altid følger trop med vores intentioner. 

I LB Forsikring har vi vedtaget et langsigtet mål om at arbejde mod helt at gøre forsikring overflødig. For hvorfor lade skaderne ske, hvis vi sammen med vores 400.000 medlemmer kan reducere dem markant eller helt forhindre, de indtræffer? Og senest er flere af vores kollegaer i andre forsikringsselskaber kommet med lignende udmeldinger, hvilket er særdeles positivt. Men hvordan kan vi som forsikringsselskaber egentlig tro, at vi kan gøre en forskel?

Det kan vi ved at blive langt dygtigere til at forstå vores medlemmers adfærd, lige så godt som vi i 140 år har forstået deres risiko. 

Derfor er vi helt konkret og i tæt dialog med vores medlemmer ved at undersøge, hvordan vi kan bruge data og mere avancerede adfærdsmodeller konstruktivt til at kortlægge og blive kloge på medlemmernes faktiske handlinger.  Aktuelt, og i samarbejde med DTU, udfordrer vi i anonymiseret form vores medlemmer med et klimaspil, hvor de ud fra forskellige forudsætninger skal vurdere, om de vil klimasikre deres bolig. Målet er at blive dygtigere til at forstå medlemmernes barrierer for handling.

For medlemmernes barrierer er ikke nødvendigvis de samme, som det vores egne risikofolk håbede de ville være. Ligesom forståelse af adfærd er årsagen til, at 5.000 af vores medlemmer i et pilotprojekt kører rundt med en app, der analyserer på, hvor mange hårde opbremsninger og accelerationer, de har, hvor mange kilometer de kører, og om de bruger mobiltelefonen under kørslen mv. For vi skal lære at forstå deres faktisk kørselsadfærd, så vi kan hjælpe, der hvor det giver allermest mening. 

For det er uomtvisteligt, at forståelse og påvirkning af adfærd kommer til at spille en vigtig rolle, hvis vi som selskaber og branche skal bidrage endnu mere til en række af de helt store udfordringer i samfundet. Det, vi i dag forstår som et klassisk forsikringsprodukt, vil forandre sig over tid. Og det er vores opgave som forsikringsselskaber at elske medlemmerne (for os der er medlemsejet) og kundernes problemer og forstå sammenhængen mellem problem og handling, for derigennem at udvikle fremtidens forhindringsløsninger, der både gavner den enkelte og samfundet. 

Vi er klar til at forhindre i stedet for kun at hjælpe når skaden er sket. Det tror vi også danskerne er.

Mere fra FinansWatch

Banker frygter hvidvasksager med betalingsinstitutter i folden

Det er vanskeligt at navigere mellem betalingsloven og hvidvaskloven. Sådan lyder det fra Sydbank i kølvandet på en ny afgørelse om, at banken har brudt betalingsloven ved at afvise betalingsinstitut. Vejledning fra myndigheder er ikke nok, mener Gert Jonassen, adm. direktør i Al Bank. Styrelse ser ingen regelkollision.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs