FinansWatch

Forsikringsbranchen dårligst disponeret for at lykkes med økosystemer

Forsikringsbranchen ligger i højrisikogruppen, når vi taler disruption. Branchen ved det godt, og der er faktisk stor interesse i og vilje til at arbejde med økosystem-tanken, hvor virksomheder gennem digitale redskaber opnår nye muligheder ved at sprænge den oprindelige branches grænser eller indgå helt nye typer samarbejder.

Foto: Accenture/PR

General Motors er et meget godt eksempel på en traditionel virksomhed, der har taget springet – dog i en helt anden branche. General Motors ser nemlig ikke længere ser sig selv som udelukkende bilfabrikant men også som et on-demand transport-selskab gennem sin milliardinvestering i ride-sharing-platformen Lyft.

På trods af interessen fra forsikringsbranchen, hvor mere end halvdelen af forsikringsselskaberne globalt konkret forsøger sig med muligheder inden for økosystem-tanken, så har ganske få af selskaberne de rette kompetencer, den rette kultur eller teknologi til at udnytte potentialet i økosystemer.

Det konkluderer en international undersøgelse blandt mere end 1.000 ledere, som vi i Accenture har udarbejdet. Derfor ser vi heller ikke så mange vellykkede cases internationalt set.

Selv om konklusionerne er globale, så kan jeg nikke genkendende til dem i det danske marked. Indsigterne fra undersøgelsen peger også på, at forsikringsbranchen faktisk er en af de dårligst disponerede brancher for at lykkes med økosystem-tanken.

Udnyt uovertrufne data

Selv om forsikringsbranchen har flere egenskaber, som er væsentlige i økosystemer, nemlig uovertrufne data – både når det kommer til dybden og bredden i data, og de langvarige kunderelationer, som er et andet væsentligt parameter, så halter det, når det kommer til strategien for økosystemet, kulturen, innovation og teknologi-parathed.

Helt grundlæggende så tror jeg, at en væsentlig udfordring ligger i, at de fleste danske selskaber til stadighed er fanget i, at man har en ret fornuftig forretning, som ikke er udfordret på den korte bane. I disse tilfælde kan det umiddelbart virke som en god ide at finjustere på den eksisterende forretning i stedet for at begive sig ud på en risikabel rejse mod et endemål, som er udefinerbart og tvivlsomt.

Men hvis vi sætter det lange lys på, så er det den vej, udviklingen går, og derfor kan vi ikke lukke øjnene for det forarbejde, der skal laves nu for at kunne udløse fordelen ved økosystem-tilgangen på sigt.

Forsikringsselskaberne selv er heldigvis ikke sortseere, faktisk mener 97 pct. af dem, at de har det, der skal til for at blive en attraktiv økosystem-partner. Derfor er min anbefaling at udnytte denne indledende optimisme og komme i gang med at lægge en strategi for virksomhedens fremtidige økosystem.

I første ombæring kan det være så ’simpelt’ som at komme i gang med at anvende de data, som allerede er i virksomheden, få dem struktureret og åbnet mod hele virksomheden, så de kan anvendes praktisk og strategisk i arbejdet mod kunderne. Så har man taget det første skridt for at kunne udnytte potentialet ved økosystemer. Data er uomtvisteligt nøglen til at begynde rejsen mod nye typer af samarbejder og ikke mindst nye måder at konkurrere om kunderne på.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere