FinansWatch

Fem trends forsikringsselskaber skal forberede sig på

KLUMME: Accenture sætter fokus på, hvilke trends der kommer til at være afgørende for forsikringsbranchen over de næste tre år. Det munder ud i alt fem trends, der alle bærer præg af, at markedet er ved at være så digitalt gennemsyret, at man nærmest kan tale om en post-digital æra, hvor man som forsikringsselskab ikke længere kan differentiere sig ved blot at være digital.

Foto: Accenture/PR

Den post-digitale æra er kendetegnet ved, at alle forbrugere, medarbejdere og forretningspartnere søger skræddersyede, konceptuelle oplevelser, og at hvert øjeblik repræsenterer en mulighed for forsikringsvirksomhederne til at forme disse øjeblikke.

Det vil blive forventet af forsikringsselskaberne, at de leverer personaliserede, men også individuelle oplevelser for at imødekomme disse øgede digitale forventninger.

De fem retningsgivende tech trends

DARQ POWER. Selskaberne er nu ved at have fod på SMAC (Social, Mobile, Analytics, Cloud). Nu handler det om den næste bølge teknologier, fx distribueret ledger, kunstig intelligens, augmented reality og quantum computing.

GET TO KNOW ME. Teknologidrevne interaktioner vil skabe nye data for alle forsikringskunder – og disse data er nøglen til at forstå den næste generation af forbrugere og til at udvikle individualiserede, oplevelsesbaserede kundeforhold.

HUMAN+ WORKER. Arbejdsstyrken i forsikringsbranchen er i gang med en transformation over mod human+ i den forstand, at medarbejderne i stigende grad vil arbejde i forlængelse af de teknologiske muligheder. Selskaberne skal derfor tilpasse deres strategier til at understøtte denne nye måde at arbejde på.

SECURE US TO SECURE ME. Udvidelsen af forsikringsselskabernes økosystemer med fx connected homes og teknologi omkring sundhed øger deres risiko markant. Sikkerhed er derfor nødt til at være en fælles indsats på tværs af selskabernes samarbejder.

MYMARKETS. Selskaberne skal fremadrettet møde kundernes behov med et helt andet tempo, end vi har set tidligere. Teknologi skaber en verden med ekstremt skræddersyede og tilgængelige oplevelser, og forsikringsselskaberne skal genopfinde deres organisationer for at finde og indfange disse muligheder i takt med, at de opstår. Vi kalder det on-demand experience.

Få selskaber har styr på sikkerhed

Ud af de fem trends er især trenden om sikkerhed meget aktuel netop nu, da flere og flere danske forsikringsselskaber prøver kræfter med at udvide økosystemet. Og jeg ved, at sikkerhed allerede er top-of-mind hos mange af selskaberne, fordi de danske selskaber oplever øgede regulatoriske krav, og hele branchen har fokus på at intensivere de nuværende sikkerhedsstrukturer efter de store bankskandaler.

Tal fra vores trend-rapport bekræfter også, at 92 pct. af de interviewede ledere i forsikringsbranchen synes, at deres partneres sikkerhedsprofil er vigtig eller ekstremt vigtig, når de overvejer at udvide økosystemet.

Sikkerhed er for hele organisationen

Desværre fortæller tallene også, at kun 26 pct. af forsikringslederne kan bekræfte, at deres økosystem-partnere overholder deres eget selskabs sikkerhedsstrukturer. Det er alt for få, særligt når vi samtidig ved, at de aktører, der udgør en trussel ude i cyberspace, udmærket godt er klar over, at økosystemet giver øgede muligheder for at angribe selskaberne.

For at komme udfordringen til livs er forsikringsselskaberne nødt til at sprede ansvaret og ejerskabet for sikkerhed til hele organisationen. Det vil også give sikkerhedsteams agiliteten til at tilpasse sig det omskiftelige miljø.

På den måde vil den interne strategisk organisering af sikkerhed i højere grad blive en driver end en snubletråd.

 

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere