FinansWatch

Forsikringsselskabet – kommende techvirksomhed?

KLUMME: Forsikringsbranchens forsøg med nye digitale platforme er kun lige begyndt, lyder det fra Lars Bay Nielsen fra Accenture.

PR/Accenture
Lars Bay Nielsen Foto: PR/Accenture

Vi har fået tudet ørerne fulde af lutter gode historier om den fjerde industrielle revolution eksemplificeret gennem kunstig intelligens, machine learning og platformsvirksomheder.

Eksemplerne er mange, men det er langt fra simpelt at lykkes som traditionel forsikringsvirksomhed med en ny tech-agenda.

Nordiske forsikringsvirksomheder bokser med flere udfordringer f.eks. legacy-systemer. De er kernen i forretningen, men de er også den snubletråd, der gør det kompliceret at få succes med markante strukturelle forandringer, hurtigt.

Forsikringsvirksomhederne i Norden er på vej og eksperimenterer i dag med den digitale platformstanke og nye typer af samarbejder, som vi kender det fra Airbnb, Uber etc. Vi kommer dog til at se meget mere til denne udvikling, for vi er stadig i den spæde begyndelse i Norden.

Vejen frem

Der er flere konkrete måder at angribe mulighederne omkring platformstanken på, og en af dem er two-speed IT. Det betyder konkret, at man bygger en it-platform ved siden af den eksisterende legacy platform, og så bliver denne nye platform måske den fremtidige forsikringsplatform. Man har derved mulighed for at gøre sig en række erfaringer, og udnytte muligheden ved at tænke digitalt fra start, som kan være svært med legacy-systemerne.

Men two-speed IT er ikke den eneste vej frem. F.eks. er det internationale og traditionelle forsikringsselskab Allianz langt på rejsen mod at blive et tech-selskab helt ind i kernen af deres forretning. Selskabet har eksisteret siden 1890 og er til stede på alle kontinenter. Allianz har udviklet en open source it-platform til forsikringsbranchen, som de kalder Allianz Business System. Platformen er en videreudvikling af deres eget internationale it-system.

Systemet er født med en vision om at skabe et forsikringsøkosystem, og det er udviklet til at forbinde partnere. Allianz beskriver det selv som en slags app store, en åben markedsplads, hvor andre virksomheder kan tilbyde services. Det kan være simple ydelser som tekst-scanning eller genkendelse, print eller endda en åben mæglerplatform, som kan tilføre værdi til branchen og kunderne.

Markedspladsen eller it-systemet er blot infrastrukturen, der muliggør udvekslingen af ydelser. Og Allianz’ vision er, at markedspladsen skal være grobund for nye typer af samarbejder, forsikringsydelser og digitale løsninger inden for forsikringsbranchen. Systemet blev offentliggjort tidligere i år, og jeg følger nysgerrigt med i udviklingen på sidelinjen, for det er i sandhed en ambitiøs vision.

Den rene digitale version

I Holland har vi modstykket til de traditionelle forsikringsvirksomheder, nemlig Intrasurance, der udelukkende er skabt som en digital platform, men hvor parallellen til Allianz er, at selskabet også stiller sin platform til rådighed for andre. Det unikke er, at alt håndteres digitalt, og derfor kan selskabet nøjes med en meget lille skadeafdeling, hvor alt er skåret ind til benet. Alt håndteres gennem deres app.

Fælles for både Allianz og Intrasurance er – udover at de visionært stiller deres platform til rådighed for andre – at begge løsninger kræver mod og investering. Der er desværre ingen smutveje eller steder, hvor gærdet er lavere.

At jagte nye forretningsmuligheder mens man stadig opretholder og vedligeholder etablerede legacy-aktiviteter er på ingen måde enkelt. Men de konventionelle forretningsmodeller er statiske og ufleksible, når der skal træffes hurtige beslutninger og skabes et fremtidsrettet, digitalt forretningsgrundlag. Og derfor er det nødvendigt at eksperimentere med nye løsninger. Jeg glæder mig til at følge udviklingen i Norden, da vi som sagt kun har set toppen af isbjerget.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere