FinansWatch

Fremtidens forsikringsselskab deler data

"Lad os få snebolden til at rulle". Sådan lyder det fra Lars Bay Nielsen, chef for Financial Service hos konsulenthuset Accenture, i en ny klumme på FinansWatch. Han opfordrer flere forsikringsselskaber til at åbne deres virksomheder og dermed give samarbejdspartnere mulighed for at tilgå data for at kunne udvikle nye produkter.

PR/Accenture
Lars Bay Nielsen, chef for Financial Service hos konsulenthuset Accenture Foto: PR/Accenture

Bankerne gør det, de nye store techgiganter gør det og forsikringsselskaberne er så småt begyndt at gøre det. Det, vi taler om her, er at åbne sin virksomhed og give samarbejdspartnere mulighed for at tilgå forsikringsdata for at udvikle nye produkter.

Det betyder også at gå fra at være et traditionelt transaktionsselskab til at blive et platformsselskab, der forbinder mennesker og processer gennem en teknologiinfrastruktur. De virksomheder, der er lykkedes bedst med øvelsen, er med til at transformere branchen og sætte fremtidens standarder. Og naturligvis skabe ny forretning ud fra en grundtanke om at værdien ligger i data – ikke i processer.

Hele udviklingen tager udgangspunkt i API’er (Application Programming Interface), som er en softwaregrænseflade, der tillader et stykke software at interagere med andet software. Det betyder, at en forsikringsvirksomhed gennem API'er sikkert kan åbne deres datakilder; indsamle data fra forskellige kilder og dele data med andre. Dette giver forsikringsselskaber mulighed for at dele information på tværs af digitale platforme og digitale økosystemer.

Det traditionelle selskab med en åben mission

Et selskab, der har startet rejsen mod at blive et åbent forsikringsselskab, er den traditionelle, internationale forsikringsvirksomhed AXA. AXA offentliggjorde i slutningen af sidste år, at de som det første forsikringsselskab i verden ville tilbyde end-to-end API’er på forsikringstransaktioner for at realisere deres vision om forsikring-som-en-service på kundens præmisser.

Fordelene ved AXAs innovative, nye åbne platform er mange: Samarbejdspartnere kan tilbyde deres kunder tilpasset risikostyring samt personlige, forenklede og nemme forsikringsprodukter. API'en kan tilkobles ethvert digitalt økosystem, og forsikringsselskaberne kan bruge det til kundeservice, produktdistribution, skadebehandling og mere.

AXAs API er i øjeblikket tilgængelig til indbo-, rejse- og bilforsikring. Sundheds- og livsforsikring er næste skridt. AXA har senest samarbejdet med SATS, et asiatisk servicefirma inden for luftfart, hvor SATS tilbyder rejseforsikringer med få klik gennem deres Ready to Travel-app. Kundeoplevelsen kommer til at ligne den, vi kender fra techgiganter som Google og Amazon – og ikke en myriade af lange komplicerede dokumenter, som kunden skal tage stilling til og skrive under.

Den nye digitale disruptor

Et andet eksempel er forsikringsselskabet Lemonade. Virksomheden blev født som en digital forsikringsvirksomhed i 2016, den fokuserer på indbo og skadesforsikring og så er den et levende eksempel på teknologisk innovation og gennemsigtighed. Lemonades mission er at gøre forsikring ligeså let og bekvemt som at se en serie på Netflix.

Lemonade lancerede sin offentlige API i oktober sidste år. Den gør det muligt for andre virksomheder at sælge Lemonades policer gennem samarbejdspartneres website eller app.

Typisk tager det år at indhente licenser, kapital og den teknologi, som er nødvendig for at tilbyde forsikring gennem en app. Derfor ser vi heller ikke særligt mange, der gør det. API’er ændrer hele denne proces. Alle, der bare er en smule inde i at kode, kan tilføje muligheden til deres app. Det åbner en verden af nye muligheder. Alle fra livsstilsbrands til online webbutikker kan dermed tilbyde forsikringer ved hjælp af Lemonades API.

Lemonade giver samtidig mulighed for integration med forskellige niveauer af personalisering. Interesserede kan endda installere widgeten til Maya AI-robotten, som kan hjælpe deres kunder med at navigere i processen med at blive forsikret.

Lad os få snebolden til at rulle

At gå fra at være et traditionelt forsikringsselskab til et åbent platformsbaseret selskab er både en trussel og en mulighed for at positionere sig på ny. Der er ikke noget ’bare lige’ i den opgave, men alligevel vil jeg vove at påstå, at det mentale spring nok er større end det teknologiske eller organisatoriske.

Forsikringsselskabers platforme her i Norden er i deres nuværende form i mange tilfælde ikke gearet til disse forretningsmodeller, og derfor kræver det selvsagt en del teknisk tilpasning. Alligevel ligger den største udfordring i mine øjne stadig i den strategiske beslutning, hvor selskaberne vover pelsen og stiller deres data til rådighed.

Forsiden lige nu

Alm. Brand opjusterer trods faldende bundlinje

Indtjeningen stiger, men bundlinjen falder hos forskringskoncernen Alm. Brand, der alligevel er kommet bedre gennem tredje kvartal end forventet og derfor opjusterer forventningerne til hele året (Opdateret).

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere