FinansWatch

Hvem vil guide kunder til de bedste fintech-services?

KLUMME: Danske banker har en mulighed for at etablere sig som en betroet udbyder af fintech-løsninger. Men der er en udløbsdato på den mulighed, skriver Jonas Bjarke Jensen, økonom hos Copenhagen Economics, i ny klumme på FinansWatch.

Jonas Bjarke Jensen Økonom i Copenhagen Economics Foto: Copenhagen Economics PR

Alt peger på at antallet af fintech-tilbud kommer hastigt til at stige de kommende år, og der findes allerede et utal af services i dag.

Alene i Copenhagen Fintech Lab er der registret mere end 40 virksomheder. Mange af disse tilbyder billigere, bedre eller hurtigere finansielle løsninger inden for de fleste typer af finansielle produkter; betallingsservice, valutahandel, kreditformidling, kapitalforvaltning, etc.

Ikke desto mindre lader fintech-revolutionen lidt vente på sig – som f. eks. beskrevet i denne rapport fra World Economic Forum – da fintech-virksomheder har svært ved at få fat i de brede kunde-segmenter.

Forklaring? Kunder interesser sig ikke for finansielle produkter. Kunder har behov for konkrete finansielle løsninger. De løsninger skal komme dem i hænde nemt og gnidningsfrit – gerne automatisk.

Nogle med interesse for emnet vil selv finde frem til løsninger, der passer til netop deres behov, samme personer som i dag allerede benytter sig af f.eks. Revolut, Tink og Nord.

Men det er ikke realistisk, at den gennemsnitlige bankkunde kommer til at scoute markedet for det mest egnede fintech-produkt, hver gang et nyt finansielt behov opstår. Der er således behov for en platform, der vælger forskellige egnede fintech-services og præsenterer dem for kunder, når det er relevant.

Spørgsmålet er, hvem skal påtage sig denne rolle? Svaret ligger lige for: Det skal banker.

Banker har i dag allerede kunders tillid med hensyn til at administrere og rådgive om finansielle services. Og vi ser også gradvist, at fintech-services bliver en del af bankers finansielle tilbud – en proces, som er blevet døbt "open banking."

Som beskrevet i denne rapport fra Copenhagen Economics står skandinaviske banker stærkt i denne udvikling, da de allerede er forholdsvis langt med digitalisering og kommer fra et udgangspunkt med en effektiv kerneforretning.

Der er således nu en mulighed for, at danske banker etablerer sig som en betroet udbyder af fintech-løsninger. Men der er også en udløbsdato på denne mulighed.

Bigtechs som Apple og Amazon er begyndt at nærme sig finansielle services og kan meget vel komme til at konkurrere med banker om rollen som den platform, hvor kunder tilgår finansielle produkter.

Samtidig kan udviklingen også komme til at udvide, hvad en finansiel virksomhed kan tilbyde: En oplagt service kunne f.eks være et program, der hjælper kunder med at styre deres økonomi, så de sparer penge – herfra er der ikke langt til at hjælpe kunder med at vælge billigste produkter, når de handler.

Digitalisering af den finansielle sektor kan således gøre kagen i den finansielle sektor større. Men der kommer nok også til at være flere om at dele den.

Datacentral står foran strategiskifte: "Hele vores rolle bliver transformeret"

SDC-chef bruger besparelser på ansatte til udvikling

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere