FinansWatch

Pensionsbranchen står foran digitalt kvantespring

Udbredelsen af NemID rummer et enormt potentiale for pensionsselskaberne, der i den kommende tid vil sætte turbo på udviklingen af digitale selvbetjeningsløsninger, forudser Laila Mortensen, adm. direktør i Industriens Pension i sin klumme på FinansWatch.

KLUMME: Midt i alle de triste nyheder fra finansmarkederne er der godt nyt til landets pensionsopsparere: Fremover kan I se frem til bedre service og lavere omkostninger.

Min optimisme baserer jeg på den hurtige udbredelse af NemID. På bare et år har over tre millioner taget den nye dobbeltsikrede digitale nøgle til sig, og skal man tro en undersøgelse foretaget af analysefirmaet YouGov, føler 30 procent af danskerne sig mere sikre online, efter NemID blev indført i sommeren 2010.

Elektronisk nøgleviser

Da NemID blev lanceret sidste år grinede mange hånligt af det lille latterlige papkort med alle nøglekoderne på. Hvor plat og low tech kan det blive? Siden er kritikken forstummet, og historien har vist, at low tech godt kan være genialt. Skulle der være nogle, der stadig synes, at papkortet er for simpelt, er der nu kommet en løsning. Fra i dag kan I købe en elektronisk nøgleviser. Den koster 99 kr., og batteriet holder 3-4 år, men denne elektroniske dims kommer altså ikke på min ønskeseddel. For mig fungerer papkortet upåklageligt. 

Fremsynet løsning

Med NemID har pengeinstitutterne og de offentlige myndigheder skabt en sikker og brugervenlig løsning, som med ét betyder, at jeg ikke længere behøver at skulle igennem langsommelige processer for at få adgang til mine personlige oplysninger på nettet. Jeg behøver ikke at holde styr på en masse forskellige koder, og jeg kan logge ind på en hvilken som helst computer.

Som borger og bankkunde vil jeg gerne takke bankerne og myndighederne for udviklingen af denne fremsynede løsning. Nu kan jeg nemt tjekke min økonomi, når jeg vil, og som borger i Gentofte Kommune sætter jeg stor pris på, at jeg med NemID kan få adgang til en lang række services og personlige oplysninger – og samtidig glæder jeg mig selvfølgelig over, at min kommune bruger nettet til at holde omkostningerne til administration nede.

Digitaliseringsgevinst

KL har i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi sat tal på, hvad nogle typiske kontaktformer koster i gennemsnit:

  • Skriftlig henvendelse: 120 kr.
  • Fremmøde 100 kr.
  • Telefonisk henvendelse 50 kr.
  • Digital henvendelse 5 kr.

Tallene kan være gode til at illustrere potentielle gevinster ved at flytte kontakten til digitale platforme.

Nyt konkurrenceparameter for pensionsselskaber

Pensionsselskabernes hjemmesider spiller i dag en vigtig rolle som formidler af generel information og til håndtering af ind- og udbetalinger. Mange selskaber har også udviklet login-løsninger, der gør det muligt for pensionsopsparere og virksomheder at betjene sig selv og følge med i sagsbehandlingen, men anvendelsen af disse funktioner har hidtil været for de meget entusiastiske, fordi der ikke tidligere har været en nem og brugervenlig adgang.

Med udbredelsen af NemID har vi fået langt bedre mulighed for at realisere det enorme potentiale, som digitalisering af vores kundekontakt rummer. I Industriens Pension er antallet af brugere af loginsiderne mere end fordoblet efter indførelsen af NemID, og det er mit indtryk, at andre selskaber oplever en lignende udvikling.

Med udbredelsen af NemID bliver nettet i stigende grad et konkurrenceparameter i pensionsbranchen: Selskabernes digitale kommunikation vil i sig selv få større betydning for kundernes tilfredshed og loyalitet, og digital kommunikation kan effektivisere forretningen og dermed presse omkostningerne ned. Jeg forudser derfor, at der bliver sat turbo på udviklingen af nye digitale selvbetjeningsløsninger på nettet og forventer et kvantespring i anvendelsen af nettet i pensionsbranchen. Hvis min formodning holder stik, er det rigtig gode nyheder for pensionsopsparerne.

Mere fra FinansWatch

Fagboss indkalder til krisemøde for at ”afklare forhold” om privatliv

Hovedbestyrelsen i 3F er lørdag blevet indkaldt til et krisemøde af formand Per Christensen, efter at B.T. fredag aften kunne fortælle, at fagbossen har levet et dobbeltliv. Per Christensen, der har tunge bestyrelsesposter i finanssektoren, skal blandt andet forklare, om han har brugt ressourcer fra forbundet på at dække over sit dobbeltliv.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs