FinansWatch

2018 – året hvor ny teknologi bliver en integreret del af forsikringsselskaberne

KLUMME: Droneforsikringer og overvågningsløsninger der kan forudsige dit vandforbrug og forebygge vandskader i hjemmet? Hvad kan vi forvente os af nye tendenser inden for forsikringsverdenen i 2018? Nordisk direktør for forsikring i Accenture, Jacob Tovborg, giver sit bud her i ny klumme.

Jacob Tovborg, nordisk direktør for forsikring i Accenture.

2017 nærmer sig med hastige skridt sin afslutning. Et år, der har budt på mange interessante tendenser inden for forsikringsverdenen. Sidste år på samme tidspunkt gjorde meget få forsikringsselskaber eksempelvis brug af virtuelle assistenter med "kunstig intelligens" eller "maskinlæring" i forbindelse med automatisering af arbejdsprocesser. Men her ved udgangen af 2017 er det blevet – om ikke normalt – så en integreret del af mange forsikringsselskabers "værktøjskasse" i kommunikation med kunderne og optimering af for eksempel underwriting eller skadebehandling inden for både forsikring og pension. Det er blot ét eksempel på, hvor hurtigt udviklingen går netop nu.

Så hvad kan vi forvente os af 2018? Hvad kan vi se tilbage på, når vi står her om et år på samme tidspunkt?

Året for 'connected homes'

Den eksponentielt voksende udvikling vil med al sandsynlighed fortsætte i 2018, hvor vi eksempelvis kommer til at se sensorer – både i private hjem, i virksomheder og i forbindelse med landbrug. Disse sensorer vil hjælpe forsikringsselskaberne med at få endnu flere data, som de kan bruge i forbindelse med skadeforebyggelse, prissætning og ikke mindst udvikling af nye produkter. Desuden vil ny infrastruktur som for eksempel IoT netværket 'Sigfox', der nu dækker hele Danmark, accelerere denne udvikling, da det både reducerer kompleksiteten og omkostningerne ved løsningerne til gavn for kunder og forsikringsselskaber.

Ta' en selfie, og få dit BMI-tal

2018 vil samtidig blive året, hvor maskinlæring inden for for eksempel billedgenkendelse vil vinde indpas. Det vil gøre det muligt for selskaberne at "crowdsource" besigtigelse af biler i forbindelse med skader eller bruge selfies til at bestemme forsikringstagers alder, køn, BMI og tegn på rygning, når forsikringsselskaberne skal oprette sundheds- eller liv og pensionsforsikringer. Begge eksempler er ikke bare fremtidstænkning, men allerede på forsøgsstadiet hos nogle af Europas førende forsikringsselskaber.

Forsikring mod it-kriminalitet

2017 har været året hvor begrebet cyberkriminalitet har boret sig ind i mange danskeres bevidsthed. I takt med at den nye teknologi bliver en integreret del af ikke bare forsikringsselskabernes, men også deres kunders hverdag og produkter, vil vi se et helt nyt marked for produkter og løsninger – som for eksempel rådgivning om (og forsikring mod) it-kriminalitet eller helt nye produkter rettet mod det stigende antal 'droner' eller selvkørende biler, hvor it-sikkerhed er en afgørende parameter i forhold til risikoen.

Forsikringer integreres i produkterne

Samtidig med at risikoen flyttes fra menneske til maskine, vil vi se nye samarbejder inden for forsikring. Det seneste eksempel er bilfabrikanten Tesla, der vil knytte forsikringen tættere til bilen i et forsøg på reducere priserne, fordi der er en forventning om et lavere antal skader i takt med, at billerne bliver mere selvkørende.

Tilsvarende vil vi se, at såvel eksisterende som nye aktører på forsikringsmarkedet vil åbne deres platforme for andre udbydere – ligesom vi ser det hos bankerne. Et godt eksempel er "klassens frække dreng", forsikringsselskabet Lemonade, der netop har åbnet deres API'er. Lemonade tilbyder udviklere adgang til sine forsikringsprodukter, så for eksempel handelswebsites, ejendomsapps, finansielle rådgivere, bots, IoT- og smart home-produkter vil kunne udvide deres tilbud med forsikring, så deres kunder får øjeblikkelig dækning uden at have forladt deres app eller hjemmeside.

Der sker en konstant teknologisk udvikling, som forsikringsselskaberne ikke kan tillade sig at se bort fra. Vores udfordring i Skandinavien er, at de nye innovative digitale løsninger ofte er kopier af koncepter, som findes andre steder i verden i forvejen. Og det er naturligvis en farbar vej, men det kan også være en farlig vej at gå. For de kopier der kommer, er typisk ikke lige så gode som originalen. Og i en verden med stigende globalisering, hvor globale aktører som Amazon og Apple Pay ekspanderer i Norden, bør forsikringsselskaberne være forberedt på international konkurrence.

Forsikring i Norden er allerede langt fremme med digitalisering, så hvorfor ikke vælge et område og forsøge at sætte os i førersædet og måske tage lidt flere chancer i forhold til innovation? Det håber jeg at se mere af i 2018.

 

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere