FinansWatch

Klumme: Undgå valget mellem vækst eller value

Er tiden inde til at skifte de særdeles afkastdygtige vækstaktier ud med value? Det spørgsmål tager Jan Eggertsen, chef for Nordeuropa og Mellemøsten hos T. Rowe Price, op i ny klumme.

Jan Eggertsen, chef for Nordeuropa & Mellemøsten, T. Rowe Price | Foto: T. Rowe Price/PR

De seneste uger er de første lande i verden begyndt at vaccinere mod corona, men vi skal formodentlig først et godt stykke ind i 2021, før Danmark og resten af verden for alvor begynder at få vaccineret befolkningen.

Udsigten til en snarlig bedring i verdensøkonomien, når samfund med tiden får en gennemvaccineret befolkning og atter kan vende tilbage til den levevis, vi kendte, før pandemien, får mange investorer til at stille spørgsmålet: Er tiden inde til at skifte de særdeles afkastdygtige vækstaktier ud med value.

Value-aktier ser billige ud, og der er få ting, der frister så meget som en halvgratis omgang, når man er stået tidligt op til jagten på afkast i et lavrentemiljø. Overvejelser om vækst eller value er altid interessant, men lige nu leder den desværre investorernes opmærksomhed den forkerte retning.

For det, investorerne bør spørge sig selv om, er, om de forstår risici i markedet, og hvilke selskaber der formår at komme ud på den anden side af corona-pandemien som vindere – uagtet om de hører til blandt value- eller vækst.

Selvom jeg deler optimismen for de kommende år, bliver der langtfra tale om en jævn og rolig vej ud på den anden side. I øjeblikket raser anden bølge med fuld styrke, og den kan bestemt vise sig at være langt mere udstrakt, end man går og forestiller sig.

Så selvom de langsigtede udsigter ser bedre ud, er der betydelige kortsigtede risici, hvis coronaen fortsat formår at dæmpe de lovende økonomiske opsving.

Den rette balance

Her kan en ensidig eksponering mod vækst eller value blive dyrt, og derfor beskæftiger vi os ikke med at time vores investeringer efter det. I stedet går vi efter at bevare balancen og forstå de risici, som man er eksponeret for.

Samtidig er der gode muligheder inden for både vækst og value - uanset hvornår pandemien letter sit faste favntag på verdensøkonomien.

Det er korrekt, at værdiansættelser på en del value-aktier er lave sammenlignet med vækstaktier. Men sådan har det været længe, og over det sidste årti har det vist sig at været en rigtig dyr strategi at købe billige valueaktier blindt.

Det har ofte vist sig mere rentabelt at købe virksomheder, der har voksende indtjening – selv i en verden med lav vækst. Værdiansættelsen på vækstaktierne er mere afbalanceret i dag, end den var, da pandemien var på sit højeste.

Markedet har indset, at der er sket strukturelle forandringer i vores samfund, som har tilgodeset mange virksomheder med digitale produkter og services samt teknologivirksomheder.

Det er dog vigtigt at forstå, om det også er disse virksomheder, der bliver vinderne over de næste par år. Det vil nogle af dem utvivlsomt være, men ikke alle.

På samme måde gælder det naturligvis, at value-aktierne heller ikke an skæres over en kam. Der er value-aktier, der er billige, fordi forretningsmodellen er svag, kapitalgrundlaget dårligt eller er i et marked under hel eller delvist afvikling.

Men der er også sunde virksomheder med gode fremtidsudsigter og forretningsmodeller iblandt. Hvis man som investor stiller sig selv spørgsmålet om, hvorvidt tiden er til vækst eller value-aktier, er risikoen, at man mister fokus på, hvad man egentlig investerer i.

På den lange bane er det nemlig det enkelte selskabs evne til at skabe indtjening, der gør den største forskel for afkastet, og ikke om man får mere eller mindre rabat.

Ligesom guld kan købes for dyrt, kan skrot også. Og en lav pris er ikke ensbetydende med et godt køb.

Det sidste årti har lært os, at investeringer i de virksomheder, der har innoveret med succes i den digitale verden, har været nøglen til et solidt afkast.

Derfor skal man bruge mere tid på at forstå nutidens teknologisk drevne verden, og hvordan den skaber nye muligheder for at genere overskud for virksomheder, i stedet for kun at stirre sig blind på prisskiltet på aktiverne.

Klumme: Finansielle markeder sætter klimakikkerten for det blinde øje  

Klumme: Stigende ulighed udfordrer vækst og velfærd 

Mere fra FinansWatch

Datacentraler opfordrer til samarbejde og konsolidering

Det er i kundernes - bankernes - interesse, at datacentralerne begynder at arbejde mere sammen eller sågar lægger sig sammen. Adm. direktør Jesper Nielsen fra BEC opfordrer på den baggrund til konsolidering i branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs