FinansWatch

Selvstændig investeringsforening topper i imagemåling

De store spillere er lige i hælene, men det er en selvstændig investeringsforening, som i tæt kapløb tager førstepladsen i FinansWatchs og Wilkes imagemåling af landets 10 største investeringsforeninger.

Maj Invest er personificeret ved adm. direktør, Jeppe Christiansen, vurderer rådgivnings- og konsulenthuset Kirstein. Foto: Maj Invest billedarkiv

Den selvstændige investeringsforening Maj Invest topper foran langt større spillere i en imagemåling af landets ti største investeringsforeninger blandt danskerne, som FinansWatch og Wilke har gennemført.

Lige i hælene på Maj Invest kommer store koncernforbundne spillere som Nykredit Invest, Nordea Invest og Danske Invest.

Hos rådgivnings- og konsulenthuset Kirstein A/S lyder en forklaring på Maj Invests topplacering, at investeringsforeningen simpelthen har formået at gøre sig til et kendt navn hos danskerne.

"Det kunne godt tyde på, at dem, man kender og ser, vurderer man også til at være bedst," siger Jan Willers, direktør i Kirstein.

Brandets betydning

Kirstein, der rådgiver kapitalforvaltere og investorer, har for nylig lavet en undersøgelse, der afkoder, hvad der har betydning, når en investor vælger en kapitalforvalter.

Her viser det sig, at opfattelsen af brandet faktisk betyder mere end afkast og andre faktorer, som de professionelle investorer typisk siger, at de lægger vægt på. Og her ser Kirstein en tydelig parallel til FinansWatch og Wilkes imageundersøgelse.

"Uden at jeg kender performance i alle de investeringsforeninger, der er spurgt om i jeres undersøgelse, så kunne det tyde på, at man rater dem, man kender godt, mest positivt," siger Jan Willers med henvisning til, at de store koncerners investeringsforeninger også ligger tæt i toppen.

Undersøgelsen har bedt 5000 danskere først angive, hvilke af de 10 af landets største investeringsforeninger, de kender.

Derefter har den enkelte respondent for hver enkelt, som vedkommende kender, angivet sit indtryk af investeringsforeningen som "meget god", "god", "hverken dårlig eller god", "dårlig" eller "meget dårlig".

(artiklen fortsætter under grafikken)

Undersøgelsen viser, at langt flere eksempelvis kender Danske Invest, end de kender Maj Invest. Alligevel opnår sidstnævnte altså den højeste score.

Hos Maj Invest er man godt selv bevidst om, at kendskabet i den brede befolkning er mindre end eksempelvis kendskabet til de større spillere.

"Vi gør os meget umage for at levere enkle og gennemskuelige produkter af høj kvalitet. Det betyder selvfølgelig først og fremmest, at den langsigtede investor skal kunne forvente nogle fornuftige afkast over tid, og det mener vi, at vi har levereret. Men det betyder også, at vi tilgængelige for de medlemmer, der ønsker at vide noget mere om vores investeringer," siger direktør Henrik Parkhøi fra Fondsmæglerselskabet Maj Invest.

Investeringsforeningen gør derfor noget ud af at møde sine kunder. Det sker eksempelvis årligt på den store Danmarks-tur med besøg i byerne Herning, Hellerup, Rungsted, København Middelfart, Aalborg og Aarhus, hvor 2500 interesserede møder frem.

"Hvert år inviterer Investeringsforeningen Maj Invest derfor til The Big Picture. Det er vores måde at give medlemmerne direkte adgang til at møde beslutningstagerne bag investeringsforeningen. Vores møder har et strengt investeringsfagligt fokus, og det, oplever vi, er meget værdsat," siger Henrik Parkhøi.

The Big Picture er navnet på indlægget fra Maj Invests adm. direktør Jeppe Christiansen, der giver sit bud på udviklingen i den globale økonomi. Herefter følger lidt mad og drikke, og så er der et indlæg fra en af Maj Invests porteføljeforvaltere.

Klumme i Berlingske

Jeppe Christiansen har i mange år haft en månedlig klumme i Berlingske Business. Og netop denne mulighed for at komme ud med budskaber kan også være en af årsagerne til, at Maj Invest ligger så fint i imagemålingen.

"Maj Invest er meget personificeret ved Jeppe Christiansen," påpeger Jan Willers fra Kirstein.

I modsatte ende af imagemålingen ligger Formuepleje og SEB Invest på niveauer svarende til "hverken dårlig eller god" opfattelse blandt respondenterne.

Formuepleje er en spiller, der kan sammenlignes med Maj Invest, der heller ikke har sin egen distributør i form af en bank.

"Det overrasker mig faktisk, at vi ligger lavt. Det kan ikke forklares med vores afkast, for der ligger vi oppe i toppen," siger Søren Astrup, direktør og partner i Formuepleje.

Han peger dog på, at Formuepleje ikke betaler banker for at distribuere Formueplejes investeringsforeninger.

"Vores distributionsmodel er en helt anden, for vi har 100 pct. gennem vores mere end 30-årige historie fravalgt at betale bankerne for at distribuere vores produkter," siger Søren Astrup og tilføjer:

"I Danske Bank får du anbefalet Danske Invest, og det tjener de på nede i filialen i Danske Bank. Og Maj Invest betaler til distributørerne i bankerne. Men Formuepleje vil aldrig været synlig der. Tværtimod bliver man nok nærmere frarådet end tilrådet det, fordi de ikke tjener penge på os."

Ny forretningsmodel i Formuepleje

Søren Astrup oplyser, at selvom Formuepleje bruger energi og penge på at markedsføre sig via annoncer og ved at medvirke i artikler, så er det mindre end mange af de større spillere.

"Men der er ingen tvivl om, at sådan en som Jeppe Christiansen har omverden en opfattelse af, at han har høj troværdighed. Men for mig at se er det stadig overraskende, at vi ligger så lavt i målingen. Jeg tror, at det kan forklares med, at vi ikke annoncerer så meget som de andre, og at vi en anden distributionsmodel," siger Søren Astrup.

Endelig peger han på, at Formuepleje har ændret sin forretningsmodel siden finanskrisen, der endte med at koste investorerne store tab.

"For 10 år siden var vi en anden type virksomhed, for før finanskrisen havde vi primært kapitalforeninger, der brugte gearing. Der var nogle kraftige kurstab, men vi har indhentet det igen, og vi har lavet vores forretning helt om," siger Søren Astrup og tilføjer, at han ikke ved, om det fortsat kan spille ind.

Han ser dog FinansWatch og Wilkes imagemåling som et tegn på, at hvis fortiden stadig spøger, så er det på tide at få lavet om på det.

"Som direktør i vores investeringsforeninger siger det mig, at vi simpelthen er for dårlige til at få kommunikeret vores resultater ud. Så derfor er det egentlig meget fint lige at få dette her wake up call," siger Søren Astrup.

Målingen er baseret på godt 5.000 repræsentativt udvalgte danskere. Undersøgelsen er gennemført i perioden 23. juli til 3. september. Foruden investeringsforeningernes overordnede image er der i undersøgelsen også foretaget målinger af otte imageparametre – blandt andet troværdighed, priser og kommunikation.

Undersøgelsen er en del af rapporten Finansimage 2018, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her: http://insight.finanswatch.dk/rapporter/2018/finansimage/

Læs mere om FW Insight her: http://insight.finanswatch.dk/

Læs andre artikler om FinansWatch og Wilkes imagemåling:

Kundeejet forsikringsselskab tager imagetrone trods fald i danskernes bedømmelse

Danske Bank-kritiker springer højest i ny måling af pensionskassers image

Nykredits image er kommet sig efter massiv bidragskritik

Trods storbankers møgsager klarer denne konkurrent sig dårligst i ny imagemåling

Forsiden lige nu

Nationalbanken: Kroneudsving "kræver et mikroskop at opdage"

En svækkelse i den ellers bundstabile kronekurs over for euroen har fået blandt andre Nordea til at forudsige valutaintervention og potentielt en selvstændig dansk renteforhøjelse. Men Nationalbanken siger nu, at der intet unormalt foregår i valutamarkedet.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere