FinansWatch

Tryg med nyt initiativ i kamp om vigtig viden: Forærer forsikring væk

Forsikringskoncernen Tryg er klar med et nyt initiativ - tilbud om gratis forsikringer - for at komme endnu tættere på iværksættermiljøet.

Det sker i erkendelse af, at markedet for traditionel forsikring af ting som bil og indbo vil blive udfordret i fremtiden, og at selskabet derfor skal holde sig tæt op ad nogle af dem, som bringer nye idéer til verden.

I forvejen har Tryg etableret "The Camp" - et kontorfællesskab - som huser 35 iværksættervirksomheder i forsikringskoncernens domicil i Ballerup, og det har allerede kastet mange aftaler af sig - blandt andet med en række selskaber bag deleordninger.

Gratis forsikringspakke

Som et næste skridt i innovationsdagsordenen har Tryg indgået et samarbejde med Copenhagen School of Entrepreneurship, der huser 180 startups primært inden for fintech.

De får nu tilbud om forsikringsrådgivning og en gratis erhvervsforsikringspakke - dog kun gældende i en periode på et år, hvilket omkring 40 startups foreløbig har valgt at takke ja til.

Mens det på kort sigt måske kan virke som en dårlig forretningsmæssig idé, så er koncerndirektør Lars Bonde sikker på, at det er en god idé på længere sigt.

"Du skal se det lidt i et større perspektiv, hvor vi helt generelt har den opfattelse, at noget af vores traditionelle forsikringsmarked kun bliver mindre i fremtiden," siger Lars Bonde til Ritzau Finans og peger på områder som bil- og indboforsikringer.

Biler får mere og mere sikkerhedsudstyr i fremtiden, som også ventes at byde på selvkørende biler, hvilket vil nedbringe skaderisici og dermed reducere præmiegrundlaget. På samme vis kan anvendelse digitale sensorer, også kaldet IOT-løsninger, være med til at reducere skadeniveauerne i folks hjem.

"På det, som folk traditionelt har forsikret, bliver risikoen mindre - og dermed bliver prisen mindre. Derfor er det også vigtigt for os, at vi finder nogle nye områder, hvor der skal tegnes forsikring. Vi er nødt til at flytte vores udvikling i et andet spor, end vi har haft før," lyder erkendelsen fra Tryg-direktøren.

Vil øge innovationskraft

For at øge innovationskraften har Tryg arbejdet på at øge udviklingstempoet, og et vigtigt skridt i den forbindelse var etableringen af "campen" i Ballerup, som allerede har kastet flere aftaler af sig. Det samme håber selskabet vil ske med tilbuddet til de 180 startups hos Copenhagen School of Entrepreneurship.

"Det her med at give nogle gratis forsikringer er et led i et større setup, som handler om, at hvis nu verden forandrer sig hastigt, og det tror vi den gør, så vil vi rigtigt gerne sikre os viden om, hvad der foregår. Hvis der kommer en disruption, så gælder det om at forsøge at forsikre sig mod den. Det kan vi gøre ved at omgås nogle af dem, som er i gang med at lave den nye verden," siger Lars Bonde.

Han mener, at Trygs satsning med "campen", og de aftaler, som det har kastet af sig, har betydet, at Tryg er blevet en kendt aktør i startup-verdenen.

"Jeg kan se, at mange af dem, som starter nyetablerede virksomheder, spørger os, før de spørger vores konkurrenter. Det synes jeg giver os en gunstig situation i forhold til at sikre os viden, og noget af det, vi laver, tror vi ender med at blive stort en dag," siger Lars Bonde.

Forhandler om flere aftaler

Foreløbigt har Tryg indgået aftale med 15 deletjenester, og der forhandles ifølge forsikringsdirektøren med en "lang række" andre.

Blandt andet har selskabet indgået partnerskaber og aftaler med ordninger som rengøringstjenesten Happy Helper, Hooves, som udlejer heste, Gaest, der udlejer mødelokaler og Key Butler, som tilbyder nøgleudlevering og rengøring for Airbnb-udlejere.

Senest har Tryg i samarbejde med Solar og innovationshuset Kring Innovation udviklet Homebob, som er en ny gratisapp til boligejere.

Næste skridt er ifølge Lars Bonde endnu flere aftaler, og for at gøre miljøet i "campen" i Ballerup endnu mere interessant, vil selskabet desuden forsøge at få andre store virksomheder ind - ud over Tryg selv.

"Vi kan se, at der kommer noget spændende ud af vores interaktion med de 35 virksomheder og cirka 200 mennesker i "campen" og kunne godt tænke os at gøre miljøet endnu mere spændende ved at tage en anden stor virksomhed ind."

"Det kunne være en medicinalvirksomhed, en it-virksomhed eller noget helt tredje for at tiltrække nogle spændende startups. Jo mere spændende og interessant det er, desto bedre og flere spændende startups får vi ind i virksomheden," siger Lars Bonde.

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere