FinansWatch

Yngre investorer går efter digitale løsninger

Ifølge konsulenthuset Accenture er 58 pct. af omsætningen hos de etablerede formueforvaltere til private i risikozonen for at blive flyttet, hvis ikke deres udbud af digitale løsninger bliver større.

Mads Raahede er leder af afdelingen for den finansielle sektor hos Accenture.

Traditionelle bankers omsætning på formueforvaltning er udfordret, konkluderer konsulenthuset Accenture, efter at en undersøgelse har vist, at godt hver fjerde yngre investor er skiftet til en ny formueforvalter med flere digitale løsninger i skuffen.

Ifølge konsulenthuset har etablerede virksomheder inden for formuepleje samt private banker været tilbageholdende med at indføre ny teknologi i kerneredskaberne til forvaltning af formuen - og de holder fast i, at den personlige rådgivning stadig er altafgørende.

"Du ville aldrig stille spørgsmålstegn ved, at det kræver en stærk digital løsning, hvis du skal konkurrere inden for salg af flyrejser. Men når det kommer til formueforvaltning, ser billedet helt anderledes ud, " siger Mads Raahede, leder af afdelingen for den finansielle sektor hos Accenture, i en kommentar til undersøgelsen.

"Min tese er, at selvom flyrejser er mindre komplicerede end investering, så vil den samme bevægelse ramme området inden for en kort årrække," tilføjer han.

58 pct. i risikozonen

Undersøgelsen, der er lavet af Accenture, viser, at 58 pct. af omsætningen hos de etablerede virksomheder inden for formuepleje i 2020 er i risikozonen, hvis tilbuddet om digitale løsninger ikke bliver større.

Oveni forventer de nordiske investorer ifølge undersøgelsen også, at "digital-only"-udbyderne er mindst 40 pct. billigere end traditionelle udbydere.

"Næsten halvdelen - 45 pct. - af de nordiske investorer er selvkørende og træffer deres egne investeringsbeslutninger, og for den yngre del af denne gruppe er der et væsentligt marked for bankerne, hvis de kan tilbyde de rette digitale ydelser," siger Mads Raahede og fortsætter:

"Da Danske Bank senest lancerede June, vurderede de, at der var 50 mia. kr., som ikke var investeret. Markedet bør derfor alt andet lige være mere end interessant for at udvikle det rette digitale investeringssetup."

 

/ritzau/FINANS

Offensive June-fonde i rødt i august

Her er navnet på Nordeas nye June

Bankinvests storsatsning står til at tabe penge de første ti år

 

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere