FinansWatch

Her er vinderne af Årets Digitale Finansvirksomhed

FinansWatch og analyseinstituttet Wilke uddelte onsdag aften priserne for Årets Digitale Finansvirksomhed 2017. Se vinderne her.

Line Munkholm Haukrogh, underdirektør og chef for digital, samt Inder Sapru, chefkonsulent, modtog prisen for Årets Digitale Finansvirksomhed i kategorien store banker på vegne af Danske Bank. Foto: NIELS HOUGAARD

Danske Bank, Middelfart Sparekasse, Alm. Brand og PFA modtog hovedprisen ved kåringen af Årets Digitale Finansvirksomhed 2017, der løb af stablen i Folketeatret i København.

Kåringen, som FinansWatch har lavet i samarbejde med Wilke, er bl.a. baseret på vurderinger fra mere end 3.000 kunder og ekspertvurderinger af selskabernes digitale løsninger. Kåringen sætter for andet år i træk fokus på de finansvirksomheder, der er nået længst på den digitale rejse.

Priserne blev uddelt i fire kategorier: store banker, mellemstore banker, forsikringsselskaber og pensionsselskaber, hvor der i hver kategori blev udpeget en hovedvinder som "årets digitale finansvirksomhed" samt vindere af kategorierne ”bedste digitale kundeløsninger” og ”bedste interne digitale setup”.

Se vinderne af hovedprisen "årets digitale finansvirksomhed" herunder:

Store banker

Danske Bank løber for andet år i træk med sejren som "årets digitale finansvirksomhed" med de bedste "digitale kundeløsninger" og bliver kun lige slået af Jyske Bank på "det interne digitale setup."

"Kunderne har været med til at pege her, så det er vi utrolig glade for," lød det fra Danske Banks underdirektør og chef for digital og betaling, Line Munkholm Haukrogh, der modtog prisen.

Her er de nominerede til Årets Digitale Finansvirksomhed blandt de store banker

Nykredit Bank lander en andenplads og er især stærk på "digitale kundeløsninger", mens Jyske Bank kommer ind på en tredjeplads, når det gælder hovedprisen.

Mellemstore banker

Middelfart Sparekasse vinder dette års samlede pris for de mellemstore banker og udmærker sig med de bedste "digitale kundeløsninger". Sparekassen klarer sig samtidig også godt på "det digitale set up."

"Kæmpe stort tak. Vi er pivstolte over at tage to priser. Vi følger den digitale udvikling, men prisen betyder ikke, at vi stopper her," lød det fra Middelfart Sparekasses it-chef Kim Bjørn Kristensen, der modtog prisen.

Vestjysk Bank, der sidste år løb med hovedprisen blandt de mellemstore banker, måtte i denne omgang tage til takke med en andenplads. Banken ligger i top tre både i kategorierne "digitale kundeløsninger" og "interne digitale set up."

Middelfart Sparekasse og Vesjysk Bank i digitalt kapløb

På tredjepladsen følger Alm. Brand Bank lige i hælene og er især drevet af en førsteplads på "det interne digitale setup".

Forsikringsselskaber

Alm. Brand løber med sejren og modtager den samlede pris for forsikringsselskaberne, da koncernen både klarer sig godt på "digitale kundeløsninger" og på "internt digitalt setup."

"Vi er super stolte og overrasket over at tage to priser. Vi synes selv, at vi først lige er lettet," lød det fra Alm. Brands marketingsdirektør, Simon Steen-Petersen, der modtog prisen.

Opløbet blandt forsikringsselskaberne er tæt, og både Alka, LB Forsikring og Codan placerer sig meget tæt op ad Alm. Brand på den samlede score.

Hvem er årets mest digitale forsikringsselskab?

Pensionselskaber

PFA Pension kåres for andet år i træk til "årets digitale finansvirksomhed" blandt pensionsselskaberne og har de næstbedste "digitale kundeløsninger" og det tredjebedste "interne digitale setup."

"Vi er glade for at tage hovedprisen. Vi havde også håbet på at tage en af de andre priser, men vi håber på at komme endnu stærkere tilbage næste år," lød det fra PFA's chef for det digitale område, Jesper Flach, der modtog prisen.

Danica Pension og PKA placerer sig på henholdvis anden- og tredjepladsen. De to selskaber ligger nummer et og to på scoren for det "interne digitale setup" – foran PFA Pension.

Tager PFA Pension det store digitale stik hjem?

Sidekategorier

Hovedprisen "Årets Digitale Finansvirksomhed 2017" er baseret på en sammenvejning af scoren for bedste "digitale kundeløsninger" og scoren for bedste "interne setup", hvor digitale kundeløsninger vægter højest.

Se vinderne af de to sidekategorier herunder:

Bedste Digitale Kundeløsninger

  • Store banker: Danske Bank
  • Mellemstore banker: Middelfart Sparekasse
  • Forsikringsselskaber: Codan
  • Pensionselskaber: Pensiondanmark

Bedste interne digitale setup

  • Store Banker: Jyske bank
  • Mellemstore Banker: Alm. Brand Bank
  • Forsikringselskaber: If Skadeforsikring
  • Pensionselskaber: Danica Pension

Konferencen og undersøgelsen bag er en del af rapporten Digital Finans 2017, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs mere om FW Insight her.

Forsiden lige nu

Køber af krisebank tager en for holdet: Vi gør det for den danske banksektor

Det ville have haft konsekvenser for hele banksektoren, hvis ikke den fortabte situation i Østjydsk Bank var blevet løst, mener direktøren i Sparekassen Vendsyssel, der nu overtager både filialer og kriseramte kunder. Vi så meget nødigt, at banken skulle havne i Finansiel Stabilitet, siger han til FinansWatch.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere