En del af Watch Medier

FinansWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Bank
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Bank
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • Fintech
  • Regulering
  • Karriere
  • Kapitalforvaltning
  • Klummer
  • Redaktøren anbefaler
  • FW Insight
31.10.2022kl. 15.30

Overrasket professor: Kun 3 pct. af de største virksomheder giver valgbidrag

Kun 3 pct. af direktørerne i nogle af landets største og mest betydningsfulde virksomheder svarer i ny undersøgelse til Watch Medier, at deres virksomheder giver bidrag til valgkampen. Det overrasker professor i vælgeradfærd.
Formand for Konservative, Søren Pape Poulsen, formand for SF, Pia Olsen Dyhr og statsminister Mette Fredriksen (S). Foto: Jens Dresling
af ANJA HAUGE

Det er dyrt at føre valgkamp, hvor alt fra valgplakater over flyers og balloner til reklamer på sociale medier og den croissant, du fik i morges på stationen, koster knaster. Det kræver således en godt fyldt partikasse af økonomiske bidrag fra blandt andet privatpersoner og virksomheder.

Men ifølge en ny undersøgelse blandt deltagerne i Watch Mediers direktørpanel, som repræsenterer nogle af landets største og mest betydningsfulde virksomheder, er det måske ikke så mange virksomheder, der direkte bidrager til partikasserne.

Watch Medier har således i en anonym undersøgelse spurgt direktørerne om, hvorvidt deres virksomheder giver bidrag til valgkampen.

Her svarer 3 pct. ”Ja”. 90 pct. svarer ”Nej”, mens 6 pct. ikke ønsker at svare.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

At det ikke er flere direktører, der svarer, at deres virksomheder giver bidrag til valgkampen, undrer Kasper Møller Hansen, professor i blandt andet vælgeradfærd ved Københavns Universitet.

”Jeg synes, det er et lille tal. Jeg er lidt overrasket over, at det er så få, der egentlig svarer, at de har givet penge,” siger Kasper Møller Hansen.

Frygter debat

Ifølge professoren har behovet for en stuvende fuld partikasse op til en valgkamp aldrig været større, da valgkampagnerne med årene kun er blevet dyrere for partierne.

Derfor synes han, det er overraskende, at kun 3 pct. af direktørerne i undersøgelsen svarer, at deres virksomheder giver valgbidrag – særligt da partierne langt fra ser ud til at mangle penge i denne valgkamp.

”Den måde, partierne bruger penge på blandt andet sociale medier i den her valgkamp, vidner om, at de har pengene,” siger Kasper Møller Hansen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ifølge forsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Roger Buch, kan der dog være ulemper for virksomheder, der åbent giver penge til politiske partier, og det kan være grunden til, at nogle virksomheder ikke ønsker at give valgbidrag.

Virksomheden, der giver penge til et eller flere partier, kan risikere at blive genstand for en debat, som i værste fald kan ende i en shitstorm på de sociale medier, hvor kunder begynder at vælge dem fra.

”Det er noget af det, der er faren ved at bidrage som en virksomhed – at man får noget opmærksomhed, og nogle bliver sure og synes, at det er urimeligt, at de som kunder er med til at bidrage til et bestemt parti,” siger Roger Buch.

Han nævner som eksempel Arla, der for år tilbage kom i modvind, da det blev offentligt kendt, at virksomheden gav større beløb til politiske partier via erhvervsklubber.

Anonyme bidrag

Ifølge Roger Buch er det dog vigtigt at forstå, at virksomheder sagtens kan bidrage, uden at det bliver offentligt kendt.

Giver en virksomhed en donation til et parti, som er over beløbsgrænsen i 2022 på 22.200 kr., skal virksomhedens navn fremgå af partiets regnskab. Der er dog ikke noget krav til, at beløbsstørrelsen skal fremgå, så det er ikke til at se ud af partiregnskaberne, hvor stor en donation, der er tale om.

Hvis du gerne vil støtte uden at blive set, så er det så nemt som ingenting.

Roger Buch, forsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Vælger virksomheder derimod at give beløb under grænsen på 22.200 kr., behøver det ikke fremgå nogen steder. På den måde kan donationen deles op i mindre bidder, som sendes til partiets forskellige lokale partikasser, uden at donationerne bliver offentligt kendt.

Desuden er det muligt for virksomhederne at donere til ”erhvervsklubber”, som samler ind til bestemte politiske partier. På den måde er det ikke virksomheden, der donerer direkte til partiet, men erhvervsklubben, og dermed kommer virksomhedens navn ikke frem.

”Der er masser af muligheder. Hvis du gerne vil støtte uden at blive set, så er det så nemt som ingenting,” siger Roger Buch.

De virksomheder, der i Watch Mediers undersøgelse svarer, at de giver bidrag til valgkampen, melder, at de donerer direkte til en bestemt politiker eller et parti.

Politikere og partifolk vejleder i at omgå lov for donationer

Relaterede artikler:

  • Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

    Politikere og partifolk vejleder i at omgå lov for donationer

  • Foto: Arbejdernes Landsbank/PR

    Arbejdernes Landsbank omlægger partistøtte: S kan hæve over 450.000 kroner

    For abonnenter

  • Pierre Legarth og hans virksomhed Pierre Ejendomme er blandt de virksomheder, som mener, at det giver mening at understøtte lokale kræfter i Folketinget. | Foto: Joachim Ladefoged

    Sidste valg satte rekord i partistøtte fra ejendomsselskaber: "Vi fortsætter"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Christina Bisgaard Laursen bliver ny finansdirektør i Flatpay. Hun kommer med erfaring fra Yousee og TDC-ejeren Nuuday. | Foto: Pr
Fintech

Flatpay henter sin første finansdirektør med erfaring fra Nuuday og Nemlig

Betalingsløsningsvirksomheden Flatpay får sin første finansdirektør i skikkelse af Christina Bisgaard Laursen. Hun skal opbygge virksomhedens finansorganisation og varme op til at hente ny kapital.

For abonnenter

Foto: Fynske Bank/PR
Finansnyt

Forventer tredobling i resultatet: "Vores obligationer udvikler sig positivt"

For abonnenter

Jens Chr. Hansen er analytiker på FinansWatch. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard
Forsikring

Analyse: Milliarder fra Nordea-aktier kan føre til skærpet kamp om forsikring i Danmark

For abonnenter

David Solomon, adm. direktør i Goldman Sachs | Foto: Denis Balibouse / Reuters / Ritzau Scanpix
Bank

Goldman Sachs-topchefs løn reduceret

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Nordea

Analytiker forudser bedste kvartal for Nordea i mange år

For abonnenter

Topdanmark har navigeret fornuftigt gennem 2022 ved prismæssigt at lægge sig en smule foran inflationskurven, mener forsikringsselskabets adm. direktør, Peter Hermann. | Foto: Stine Bidstrup
FinansWatch

Forsikringsselskaber åbner for at sænke priserne hvis inflationen slår bak

For abonnenter

Læs også

Jens Chr. Hansen er analytiker på FinansWatch. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard
Forsikring

Analyse: Milliarder fra Nordea-aktier kan føre til skærpet kamp om forsikring i Danmark

Salg af Nordea-aktier kan give Sampo ekstra power på det danske forsikringsmarked, hvor det finske selskab har to skud i bøssen, Topdanmark og If. I så fald er der fløjtet op til skærpet konkurrence, skriver FinansWatchs analytiker Jens Chr. Hansen.

For abonnenter

Ole Krogh Petersen begyndte 1. december som ny adm. direktør for PFA. Han overtog efter konstitueret topchef Mads Kaagaard, der fortsat er en del af PFA's direktion. | Foto: Pr/pfa
PFA

Ny topchef sætter fire overskrifter på PFA's kurs

Godt halvanden måned efter første arbejdsdag udpeger PFA’s adm. direktør fire ledestjerner for selskabets arbejde. De fire punkter er ikke ukendte for PFA, ”men det handler om fokus,” siger topchefen.

For abonnenter

Christina Bisgaard Laursen bliver ny finansdirektør i Flatpay. Hun kommer med erfaring fra Yousee og TDC-ejeren Nuuday. | Foto: Pr
Fintech

Flatpay henter sin første finansdirektør med erfaring fra Nuuday og Nemlig

Betalingsløsningsvirksomheden Flatpay får sin første finansdirektør i skikkelse af Christina Bisgaard Laursen. Hun skal opbygge virksomhedens finansorganisation og varme op til at hente ny kapital.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Goldman Sachs-topchefs løn reduceret – 27. jan.
  • Analytiker forudser bedste kvartal for Nordea i mange år – 27. jan.
  • Flatpay henter sin første finansdirektør med erfaring fra Nuuday og Nemlig – 27. jan.
  • Kreditkortkæmpe tordner frem efter regnskab – 27. jan.
  • Finanstilsynet sender spinkelt påbud til Nykredit Bank – 27. jan.
  • Amerikansk storbank hæver kursmål for Jyske Bank – 27. jan.
  • Forventer tredobling i resultatet: "Vores obligationer udvikler sig positivt" – 27. jan.
  • ATP og Danica sælger shoppingcenter med heftig rabat – 27. jan.
  • Forsikringsselskaber åbner for at sænke priserne hvis inflationen slår bak – 27. jan.
  • Japansk salg mindsker andelen af realkreditobligationer på udenlandske hænder – 27. jan.
  • Analyse: Milliarder fra Nordea-aktier kan føre til skærpet kamp om forsikring i Danmark – 27. jan.
  • Første årsregnskab er landet: Sparekasse forøger krisereserve med 60 pct. – 27. jan.
  • Købstædernes Forsikring prøver nye muskler af på vejhjælpsaftale – 27. jan.
  • Hollands centralbank tildeler kryptobørs millionbøde – 27. jan.
  • Værdien af danskernes aktieformue svandt mærkbart i 2022 – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Spændende praktikforløb i Sydbank for finansøkonomer fra januar 2024

  • Privatrådgiver til Svendborg

  • Senior Project Finance Manager

  • Porteføljemanager til danske ejendomme i PenSam

  • Finanselever, trainees og bachelorer

  • Erhvervsrådgiver til stærk lokalbank i vækst

  • Kunderådgiver til Rødovre / Hvidovre

  • Privatkunderådgiver Spar Nord Køge Bugt – Hele byens bank

  • Revisor til intern revision i Ringkjøbing Landbobank

  • Vil du være regnskabsanalytiker i vores nye analyse-team?

  • Kreditcontroller

  • Pensionsspecialist til Forretningssupport

  • Afdelingsdirektør til Erhverv Aarhus

  • Senior Porteføljemanager

  • Forretningskonsulent

  • Spar Nord Vejle søger proaktiv Kundechef, erhverv til hele byens bank

  • AP Pension søger kunderådgiver til Udbetaling

  • Product Manager landbrug til Gjensidige

  • Spar Nord Lillebælt søger en udadvendt privatrådgiver

  • Kreditbanken i Aabenraa søger administrativ medarbejder til fonds, valuta og hvidvask

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Spændende praktikforløb i Sydbank for finansøkonomer fra januar 2024

  • Privatrådgiver til Svendborg

  • Senior Project Finance Manager

  • Porteføljemanager til danske ejendomme i PenSam

  • Finanselever, trainees og bachelorer

  • Erhvervsrådgiver til stærk lokalbank i vækst

  • Kunderådgiver til Rødovre / Hvidovre

  • Privatkunderådgiver Spar Nord Køge Bugt – Hele byens bank

  • Revisor til intern revision i Ringkjøbing Landbobank

  • Vil du være regnskabsanalytiker i vores nye analyse-team?

  • Kreditcontroller

  • Pensionsspecialist til Forretningssupport

  • Afdelingsdirektør til Erhverv Aarhus

  • Senior Porteføljemanager

  • Forretningskonsulent

  • Spar Nord Vejle søger proaktiv Kundechef, erhverv til hele byens bank

  • AP Pension søger kunderådgiver til Udbetaling

  • Product Manager landbrug til Gjensidige

  • Spar Nord Lillebælt søger en udadvendt privatrådgiver

  • Kreditbanken i Aabenraa søger administrativ medarbejder til fonds, valuta og hvidvask

Se flere jobs

Kolofon

FinansWatch
Søg

Sektioner

  • Bank
  • Forsikring
  • Pension
  • Realkredit
  • Fintech
  • Regulering
  • Karriere
  • Kapitalforvaltning
  • Klummer
  • Redaktøren anbefaler
  • FW Insight
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Mette Mandrup

mm@finanswatch.dk

Tlf.: +45 3330 8383

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7449

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7449

Job

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

finanswatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7449

Læs mere om abonnement her

Adresse

FinansWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8383

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FinansWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FinansWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge