FinansWatch

Klumme: Kan metaverset bringe den personlige kundeoplevelse tilbage?

Det kan lyde abstrakt, men det såkaldte metavers kan være den trædesten, der giver bankerne mulighed for igen at dyrke de personlige relationer med kunderne. Det skriver Klaus Jensen, banking lead i Accenture, i denne klumme.

Bankerne kan genopdage den personlige kontant med kunderne gennem metaverset, lyder det fra Accentures Klaus Jensen. | Foto: PR / Accenture

Måske tilhører du en generation, hvor du kan huske, da du fik din første bankbog i din lokale bank, eller du har måske endda ejet en Pondus sparebøsse med et rødt halstørklæde? Det fysiske møde med banken vækker som minimum minder og måske også følelser? Og stort set lige siden digitaliseringen har haft sit indtog i bankverdenen, har bankerne forsøgt at genskabe en personlig relation og oplevelse med kunderne, for det skaber loyalitet. Men det er ikke lykkedes. Endnu.

Nu er der kommet en ny pige i klassen eller skulle jeg sige banken, nemlig metaverset. Forventningerne er høje, for måske kan metaverset give bankerne den personlige oplevelse og empatien tilbage, som er gået tabt under udrulningen af de digitale banker.

På trods af at bankerne på ingen måde har en brændende platform for at kaste sig ud i metavers-eventyret, så er mit argument alligevel, at de ikke har råd til at lade være. Lad os sammenligne med den fortærskede anekdote om iPad’en, for den giver særligt god mening i dette tilfælde. Ingen forbrugere efterspurgte iPad’en, for den fandtes ikke. Telefonproducenterne havde ingen brændende platform, der tvang dem ud i en ny produktkategori, alligevel blev tabletten en verdensomspændende succes, der kunne give en helt ny brugeroplevelse.

JP Morgan var den første bank

Lad os se på, hvad metaverset konkret er. Metaverset er, hvad vi kan kalde en videreudvikling af internetoplevelsen, en virtuel verden, hvor folk kan interagere, deltage i begivenheder og udforske omverdenen som digitale avatarer af sig selv, og hvor digitale aktiver (jord, bygninger, genstande, avatarer og endda navne) kan være skabt, købt og solgt. Forestil dig for eksempel at shoppe i en 3D-butik, deltage i en sportsbegivenhed lige på midtbanen, deltage i et fordybende møde eller konference med kolleger eller besøge en finansiel rådgiver i en bankfilial – uden at forlade dit hjem. Metaverset er bygget på teknologier som augmented reality (AR), virtual reality (VR) og blockchain.

Tilbage i februar offentliggjorde JP Morgan som den første bank, at de havde åbnet en lounge i den populære blockchain-baserede verden, Decentraland, og at de har en forventning om en større økonomisk gevinst med initiativet. Investeringsbanken har endda udgivet en rapport om, hvordan virksomheder kan bruge metaverset til at skabe forretning, og hvordan man skiller hype fra snot. Banker som Goldman Sachs og Morgan Stanley er ude med de samme budskaber og vurderer, at økonomien i metaverset har en estimeret værdi på svimlende 8 trillioner US$.

JP Morgan ser selv på virtuelt ejerskab af fast ejendom, hvor et af argumenterne er, at gennemsnitsprisen på en virtuel grund på kun seks måneder i 2021 fordobledes fra 6.000 US$ i juni til 12.000 US$ i december. Det kan i sidste ende resultere i tjenester som i den fysiske verden med kredit, realkreditlån og lejeaftaler.

Eksemplet med JP Morgan er måske lidt langt fra mindre bankers hverdag på dansk grund, men ikke desto mindre kan der være muligheder på alle niveauer. Man kunne ligeså godt forestille sig, at nogle banker kunne få glæde af en virtuel filial af banken, hvor man kan få virtuel rådgivning af sin bankrådgiver blandt andet ved mere visuelle gennemgange af økonomi, porteføljer og lignende. En anden mulighed, som vi allerede benytter hos Accenture, er at udvikle engagerende læringsforløb for vores medarbejdere i metaverset. Og der er mange flere muligheder allerede, det er fx uddybet her.

Jeg tror, vi skal være forsigtige med blot at feje metaverset af bordet som endnu en gimmick. For der er faktisk en reel mulighed for, at der gemmer sig den personlige dimension, som bankerne sukker efter. Og der er ingen tvivl om, at de yngre målgrupper ser med væsentlig større interesse og nysgerrighed på en teknologi som metaverset. Og det er trods alt dem, som bankerne kommer til at bygge deres fremtid på.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs