FinansWatch

APC tavs i sag om fejlopkrævninger: Finanstilsynet kan ikke tjekke, hvor mange der er ramt

Pensionsmægleren APC har opkrævet for mange penge i gebyrer fra en kunde, skriver mediet Finans. Samtidig afviser APC at oplyse, om flere kunder er ramt, og Finanstilsynet, der har givet påbud til APC i sagen, har begrænsede muligheder for at gribe ind.

Foto: Lars Krabbe/IND

En kunde har fået 98.585 kr. tilbage fra pensionsmægleren APC, efter at have betalt langt mere i omkostninger, end APC måtte opkræve. Det skriver Finans.

Sagen, som har ført til flere påbud fra Finanstilsynet, slutter dog ikke her, for kunden lægger sag an mod APC for yderligere 75.000 kr., som han er blevet opkrævet i gebyrer for rådgivning og ydelser fra APC, han ikke mener, han har fået.

APC vil ikke stille op til et interview med Finans, om hvor mange kunder, der er fejlopkrævet og hvorvidt pensionsmægleren har iværksat en undersøgelse.

Og fordi Finanstilsynet ikke fører tilsyn med civilretlige forhold, kan det ikke tjekke, om en virksomhed har lov til at opkræve de gebyrer, de gør fra deres kunder og dermed gribe ind.

”APC er underlagt lov om forsikringsformidling, og vi har ikke hjemmel til at kræve, at et selskab skal gennemgå hele sin kundebestand og oplyse alle kunder, at de måske har betalt for meget,« forklarer Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet.

Tilsyn langer ud efter pensionsmægler for at lade hånt om lovkrav - Kunder skal tjekke deres pensionsopsparinger

Mere fra FinansWatch

Pensionister i pengenød - her er hele artikelserien

I en stribe artikler har FinansWatch sat spot på det faktum, at landets pensionister og pensionselskaber på vidt forskellig vis håndterer en situation, hvor markedsrenteprodukterne er hårdt udfordrede og vil levere markant lavere udbetalinger end tidligere. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs