FinansWatch

Finans Danmark vil af med falske Mads Mikkelsen-profiler på sociale medier

Brancheorganisationen Finans Danmark bakker op om et forslag om at skærpe kravene til sociale medier for at undgå falske profiler, der spreder ulovligt indhold.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Er du stødt på en reklame på Facebook, hvor smilende udgaver af skuespilleren Mads Mikkelsen eller iværksætteren Jesper Buch, siger pæne ting om kryptovaluta?

Hvis ja, er du stødt på en typisk falsk reklame, der har til formål at indlede en dialog med almindelige danskere for at lokke penge fra dem.

En praksis som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil have gjort op med et skærpet krav til udbydere af sociale medier om at hindre spredning af ulovligt indhold.

Et forslag som brancheorganisationen Finans Danmark bakker op om.

"Det er væsentligt, at de påtager sig et større ansvar for at hindre spredning af ulovligt indhold og informationer, ikke mindst i lyset at deres dominerende udbredelse," skriver brancheorganisationen i et høringssvar.

Finans Danmark påpeger blandt andet, at den britiske søsterorganisation, UK Finance, har analyseret sig frem til, at 70 procent af den svindel, hvor brugerne bliver svindlet til at overføre penge til de kriminelle, begynder på de sociale medier.

De to mest brugte platforme for svindlerne er Instagram og Facebook.

I Storbritannien har City Police of London vurderet at sidste år løb tabet i forbindelse med investeringssvindel op i 63 mio. pund - svarende til 560 mio. danske kroner.

Endnu en brite er sigtet for svindel i udbyttesagen 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs