FinansWatch

Bankkunder prioriterer etik højt når de vælger bank

Hver anden bankkunde vil vælge bank ud fra dens etik, viser ny opgørelse fra Mybanker.

Omdømme og etik er blandt hver anden bankkundes øverste prioriteter, i forhold til hvad de ser efter, når de vælger ny bank. Det skriver Børsen på baggrund af nye tal fra Mybanker, der har spurgt 5500 danske bankkunder.

Til sammenligning var det kun 12 pct. sidste år og 7 pct. i 2017, der tjekkede "etik og omdømme" af ved spørgsmålet om, hvad de ser efter i en ny bank.

Ifølge Børsen kommer det bl.a. pengeinsitutter som Merkur Andelskasse, der har en tydelig grøn og etisk profil, til gavn. Andelskassen har godt 34.000 kunder og har de seneste måneder modtaget 600-700 flere kunder end normalt, skriver avisen.

"Kunderne er meget optaget af, at det skal være gennemskueligt, hvad banken laver, og det er noget vi gør meget ud af, bla. ved at have etiske investeringsprodukter," siger adm. dirketør Lars Pehrsson.

Modsat har banker som Danske Bank og Nordea i kølvandet på bl.a. hvidvasksagerne tabt tusindvis af kunder.

Danske Bank og Nordea lander i bunden af etisk rangliste

Svanemærket håber på gennembrud i finanssektoren i år

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere