FinansWatch

Nordea lancerer forsinket opsparingsløsning til kunderne

Den digitale investeringsrådgiver Nora er nu tilgængelig for storbankens kunder. Den skal gøre det let og billigt at investere for kunderne.

Foto: /ritzau/MARTTI KAINULAINEN

Den nordiske storbank Nordea lancerer fra i dag torsdag en ny investeringsløsning til kunderne under navnet Nora. Det skriver banken i en pressemeddelelse om Nora, der oprindeligt skulle have være lanceret i forsommeren.

Ambitionen er at gøre det let og billigt for kunderne at investere med Nora, der står for Nordea Robo Advice. Nora går således ind i feltet af såkaldte investeringsrobotter, der er et alternativ til aktivt forvaltede investeringsbeviser, hvor porteføljeforvaltere forsøger at slå markedsudviklingen.

"Vi kommer nu med en digital løsning, der gør det nemt og enkelt for vores kunder at investere deres opsparing. Med Noras hjælp udarbejdes der en individuel investeringsprofil, og herefter er det let for kunden at placere sine penge – bæredygtigt og til en konkurrencedygtig pris," udtaler Frank Vang-Jensen, landechef i Nordea Danmark, i pressemeddelelsen.

Nora er allerede tilgængelig på det svenske og finske marked, og her er den første erfaring, at den gennemsnitlige bruger er 38 år. Ifølge Nordea er en typisk investor ellers 56 år.

Dermed målretter sig Nora også den lidt yngre målgruppe.

Omkostningerne forbundet med at investere i Nora ligger på 0,59-0,79 i ÅOP, hvortil man skal regne indirekte handelsomkostninger i niveauet 0,15-0,23 pct.

På markedet for investeringsrobotter eksisterer blandt andet Danske Banks June, Sparinvests Sparindex, Jyske Banks Munnypot og Bankinvests Darwin.

FinansWatch bragte for nylig en artikel om Nora med fokus på storbankens ambitioner. Den artikel kan læses her:

Nordeas forsinkede investeringsplatform sendes nu ud til sidste test hos 9000 ansatte

 

Mere fra FinansWatch

Kryptokollaps bliver lakmusprøve for industriens sikre havne

Et kollaps af en af de mest betroede stablecoins har sendt chokbølger igennem kryptoindustrien og skabt frygt for, hvad der vil ske, hvis en lignende skæbne undergår andre vigtige aktiver. Sammenbruddet er blevet sammenlignet med Lehman Brothers-krakket samt en historisk sort onsdag i 1992.

Mybanker-køb skal sikre udvikling fremfor kannibalisering

Både når det gælder forretningsmodel og arbejdsområde, så minder sammenligningsportalerne Lendo og Mybanker så meget om hinanden, at ”det nærmest er latterligt så kompartible de to forretninger er”. Det mener Johan Malmsten, der efter den norske mediekoncern Schibsteds køb af Mybanker er direktør for begge platforme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs