FinansWatch

Bankudfordrer inviterede unge bloggere på spaophold: Gengældte med positiv omtale uden reklamedeklaration

En fintechvirksomhed inviterede en række populære bloggere på et spaophold, hvor de blev bespist og fik udleveret morgenkåbe. Flere af bloggerne omtalte efterfølgende virksomheden positivt på sociale medier uden at deklarere, at der var tale om reklame. Nu er nogle af opslagene ændret.

Hotel Manon Les Suites Guldsmeden i København | Foto: PR

Morgenmad, luksusomgivelser med pool og en udleveret morgenkåbe broderet med virksomhedens logo.

Det var, hvad en gruppe indflydelsesrige unge bloggere mødte frem til, da fintechvirksomheden Lunar Way i begyndelsen af året lejede spaafdelingen på det femstjernede hotel Manon Les Suites i København. Anledningen var, at man gerne ville promovere et nyt betalingskort - et såkaldt Travel Card - til brug for betalinger i udlandet.

Ifølge Lunar Way, der med en digital pengeapp slår sig op på at ville udfordre landets etablerede banker, var der tale om et såkaldt informationsmøde, der havde til hensigt at orientere bloggerne om kortet og lære bloggerne bedre af kende.

Resultatet var ikke desto mindre, at en række af de unge bloggere efterfølgende bragte positiv omtale om virksomheden på det sociale medie Instagram med foto fra spaopholdet – uden at bloggerne gjorde det klart, at der var tale om reklame.

Lunar Way sammenligner eventet med et presseevent i skønhedsbranchen, hvor journalister også får produkter eller 'goodiebags' med hjem, selvom der ikke var nogen journalister inviteret til Lunar Ways event. Omkring 11 unge bloggere deltog i eventet, og her blev der i alt lavet 10 opslag på Instagram af en del af bloggerne, som har omkring 30.000-50.000 følgere på Instragram.

For eksempel lød et opslag på engelsk, der linkede til Lunar Ways instagram-profil således: "A quick getaway from reality this morning with Lunar Way," hvilket kan oversætttes til: "En hurtig flugt fra virkeligheden denne morgen med Lunar Way"

I et andet opslag lød det: "It's only in Copenhagen where you can find a spot that makes you feel that you are in Marrakech. Thanks for an amazing morning Lunar Way" – altså: "Det er kun i København, at du kan finde et sted, som får dig til at føle, at du er i Marrakech. Tak for en fantastisk morgen, Lunar Way."

"Forbrugere har paraderne nede"

Paula Brammann, juridisk konsulent for politik og kampagner i Forbrugerrådet Tænk, forklarer, at en forbruger skal kunne skelne mellem, om der er tale om en personlig anbefaling fra bloggeren, eller om der er en aftale mellem virksomheden og bloggeren.

"Faren er, at modtageren ikke er klar over, at der er tale om en reklame," siger Paula.

Hun forklarer, at man som forbruger helst selv skal kunne tage stilling til de input, man får fra en blogger, man følger. Man skal som læser af opslaget kunne skelne mellem, om der er tale om en reel anbefaling, der beror på bloggerens personlige holdning, eller om opslaget er udsprunget af en aftale med en virksomhed, eller fordi bloggeren har fået en fordel ved at poste opslaget, for eksempel i form af en gave.

"Forbrugere har paraderne nede og forholder sig ikke lige så kritisk over for personer, som de har tillid til, som de eventuelt ville gøre over for en traditionel reklame, som de ved kommer fra en virksomhed," siger hun.

"Ikke det samme som et pressemøde med nogle pindemadder"

Forbrugerombudsmanden, som ikke kommenterer på enkeltsager, forklarer, at hvis en blogger modtager en gave og reklamerer for den eller laver omtale af virkomheden, skal man oplyse, at man har fået gaven af virksomheden. Men det kan også være ferier eller oplevelser.

”Man skal oplyse, hvis der er kommercielle interesser bag et opslag. Hvis en influencer bliver inviteret til et event på et ophold, gælder det også. Opholdet i sig selv kan være en værdi,” udtaler kontorchef hos Forbrugerombudsmanden Andreas Weidemann og tilføjer:

"Så det er altså ikke det samme som et pressemøde med nogle pindemadder," siger han.

Der vil ifølge Paula Brammann normalt være andre interesser fra virksomhedens side, hvis man inviterer nogle bloggere på spaophold.

"Hvis en influent (influencer, red.) bliver inviteret til en event hos en virksomhed, vil det sædvanligvis være, fordi virksomheden håber på, at influenceren omtaler eventen. Såfremt influenceren derudover modtager en middag, et spaophold eller produkter, der sælges af virksomheden, skal dette tydeligt fremgå af opslaget."

"Jeg kan ikke se, hvad interessen ellers skulle være med at invitere bloggere til sådan et event med spaophold og badekåber," siger hun.

En kommerciel hensigt

En vurdering af, hvorvidt der er tale om reklame eller ej, vil være, om der er en "kommerciel hensigt".

Sidste år trådte den nye markedsføringslov i kraft, og bestemmelsen om skjult reklame blev ændret, efter virksomheder er begyndt at anvende såkaldte influencers i markedsføring.

Tidligere var det et krav, at der var en aftale mellem den, der blev promoveret, og den der stod for promoveringen. I dag er det afgørende, om der er en ”kommerciel hensigt” med et opslag. Hvis der er det, skal det tydeliggøres i et opslag.

Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at man som influencer skriver, at eventet er betalt af den pågældende virksomhed, hvis man bliver inviteret til  et virksomhedsevent.

Det er som udgangspunkt den virksomhed, der bliver reklameret for, der har ansvaret for, at den kommercielle hensigt fremgår tydeligt. Andre, der er med til at overtræde forbuddet mod skjult reklame, kan også blive ansvarlige. Det gælder for eksempel influencere og medier.

Ifølge Lunar Way opfordrede man ikke bloggerne til at dele.

"Vi opfordrede ikke (bloggerne, red.) til at dele på sociale medier, ligesom vi ikke betalte influencerne og derfor ikke vurderede det som en reklame, men som et informationsevent," skriver Lunar Way i en mail til FinansWatch.

Her tilføjer man:

"Da vi ikke har indgået et betalt partnerskab med de to influencere, har vi ikke været opmærksomme på deres markering af billeder, de har delt fra vores event. Vi har nu bedt dem markere, at de var inviteret."

Lunar Way mener ikke, der er tale om reklame, men har efterfølgende alligevel rettet henvendelse til bloggerne om at rette opslagene og gøre opmærksom på, at det var et event betalt af Lunar Way.

Forbrugerrådet Tænk mener, at man som virksomhed let kan tage ansvar ved at guide bloggerne og fortælle, at man skal skrive, det er et betalt event ved omtale.

FinansWatch har forsøgt at få en kommentar fra nogle af bloggerne, der deltog i eventet, men de er ikke vendt tilbage.

Foto: PR
Foto: PR
 

"Der kan være noget, vi overser en gang imellem"

For at leve op til forbrugerombudsmandens regler på området, fortæller Lunar Way, at man har ansat en medarbejder til at holde øje med, at et opslag, for eksempel på Instagram, er i overensstemmelse med loven om skjult markedsføring.

"Influencer marketing er et område, der er i rivende udvikling, og derfor tilrettes regler og lovgivningen også løbende og hurtigt. Vores samarbejde med influencere er en helt central del af vores markedsføring, og vi forsøger derfor hele tiden at holde os opdateret på markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens anbefalinger for at sikre, at vi følger reglerne i de samarbejder, vi indgår i med influencere," skriver selskabet i mailen.

Det kan dog ske, at der er et enkelt tilfælde, som smutter, forklarer Lunar Way i mailen.

"Vi er en af de virksomheder i landet, der benytter os mest af influencer-marketing, og vi har i snit en influencer på om dagen. Derfor kan det ikke udelukkes, at der kan være noget, vi overser en gang imellem, og der forsøger vi selvfølgelig at rette det, så snart vi opdager det."

Flere finansvirksomheder flirter med unge bloggere 

Bureau vil matche bloggere og private banking-kunder 

Mere fra FinansWatch

Nordfyns Bank firdobler resultat

Vækst på toppen og tilbageførte nedskrivninger sender Nordfyns Banks resultat i vejret efter årets første ni måneder. Tredje kvartal spæder til med en bundlinje, der er 70 pct. højere end samme kvartal i fjor.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs