FinansWatch

Flere finansvirksomheder flirter med unge bloggere

Flere virksomheder er begyndt at benytte en ny form for markedsføring, og de finansielle virksomheder er ingen undtagelse, fortæller to bureauer. De såkaldte 'influencers' kan nemlig fortælle autentiske historier, og det kan være en fordel, når det handler om større budskaber som økonomi og opsparing, lyder det.

Thilde Lemann Bunch er som influencer blevet brugt i Spiirs markedsføring Foto: PR

De seneste år har en ny form for markedsføring vundet frem hos mange virksomheder i verden. Flere virksomheder er således begyndt at bruge privatpersoner på sociale medier til at markedsføre sine produkter.

Personerne, som mange især unge følger på Instagram, Youtube og andre sociale medier, kaldes 'influencers', og to influencerbureauer fortæller, at de oplever større interesse fra fintech-virksomheder og finansverdenen generelt.

"Alt det nye, som finansverdenen spytter ud, er noget, som gør det lettere for unge at tænke finans og investering, og derfor er det lettere for virksomhederne at nå de unge gennem influencer-markedsføring," fortæller Thorbjørn Christensen, der er medejer af Distract, som er et bureau for influencers.

Han bakkes op af Pernille C. Lotus, stifter af influencerbureauet, Smac Agency.

Bloggere blev Nordeas førsøgskaniner

Begrebet 'influencer marketing' er en form for markedsføring, som oftest bruges på de sociale medier, hvor virksomheder bruger en enkeltpersons publikum eller rækkevidde til at få virksomhedens budskab eller produkt ud. Lunar Way, Spiir og Nordea er nogle af de virksomheder, som har gjort brug af influencer-marketing.

Nordea samlede for eksempel en håndfuld bloggere som forsøgskaniner til et eksperiment, hvor de skulle klare sig uden en bank. Det betød, at de måtte gå ned i banken og hæve kontanter til en hel uge, hvorefter de filmede sig selv under eksperimentet, som blev lagt ud på Youtube og andre sociale medier, hvor folk kunne følge med i eksperimentet.

"En undersøgelse, vi lavede, viste, at unge mennesker havde svært ved at forstille sig, hvad de skulle bruge deres bank til. Vi ville gerne hjælpe unge med at forstå, hvad bankfunktionen går på i dag. Det er godt at kommunikere i øjenhøjde, derfor brugte vi influencers til det," fortæller marketingchef i Nordea, Elizabeth Fjellerup.

En ung målgruppe

En af virksomhederne, der for nyligt er kommet med på influencer-bølgen, er fintech-virksomheden Spiir, som ligeledes har udset en ny mulighed for at ramme den unge målgruppe.

"Man kan sagtens lave en flot grafisk annonce på Facebook der virker, men noget helt andet er, når det er en person, der stiller sig frem og fortæller om deres oplevelse med vores app, det skaber tillid på en anden måde," siger Martin Junker, der er marketing manager i fintech-virksomheden Spiir.

Fintech-virksomheden Lunarway har brugt influencers i flere år, og kalder sig førende på området. Det er sværere at nå ud til den unge målgruppe, da der er færre, som ser flow-tv i dag og da der er også mange, som bruger add-blockers, som er blokering af reklamer på nettet, i dag, fortæller Signe Julie Valeur, marketingsdirektør i Lunar Way.

Eksempel på influencer-reklame:

Danske Bank: Dyrt fodboldlandshold var "pivringe" og tungt at håndtere

Sponsorbuffet og fri bar på Brøndby Stadion er "hardcore business" for arbejderbank

Forsiden lige nu

Regeringsparti mener ATP-topchef bør gå af

Liberal Alliance mener, at ATP's nuværende topchef, Christian Hyldahl, bør gå af, efter at det er kommet frem, at Hyldahl har været ansvarlig for en afdeling i Nordea, der har deltaget i spekulation i schweizisk udbytteskat. Det skriver Børsen.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere