FinansWatch

Statslig boliglånsportal får nye hug for "nedslående" få besøg

Trods forsøg på at gøre opmærksom på den statslige prisportal Tjekboliglån.dk har den stadig kun få besøgende, og Finanstilsynet erkender, at ny kampagne ikke er slået igennem. Forbrugerrådet Tænk er ikke imponeret, men ser muligheder i nyt tiltag.

Foto: PR

Der er stadig kun få danskere, der sammenligner priser på boliglån på den statslige hjemmeside Tjekboliglån.dk.

Det viser de seneste tal fra Finanstilsynet, som er ansvarlig for prisportalen, der blev lanceret i begyndelse af 2017 som led i regeringens plan om at skabe mere konkurrence på realkreditmarkedet.

Tjekboliglån.dk havde i september blot 936 besøg, hvilket er lavere end i samme måned sidste år, hvor det blev til 1108 besøg. I alt var der sidste år 25.335 besøg på hjemmeside - især trukket op af lanceringsmåneden med 15.000 besøg. Til og med september i år er det kun blevet til 11.772 besøg, og det er endda til trods for, at hjemmesiden i sommer har været igennem en markedsføringskampagne, som skulle trække flere besøgende til.

Forbrugerrådet Tænk, som gerne så mere konkurrence på realkreditmarkedet, har tidligere kritiseret trafikniveauet på hjemmesiden og er heller ikke imponeret over udviklingen efter et år og 9 måneder.

"Det er faktisk lidt nedslående, når man tænker på intentionerne med den og målet om, at den skulle være tryllemidlet, der skulle skabe konkurrence på realkreditmarkedet," siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, til FinansWatch.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Ikke nok besøg

Som nævnt har Tjekboliglån.dk været igennem en ud af to markedsføringskampagner, som den daværende erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), besluttede skulle sættes i værk efter kritik af besøgsniveauet.

Ved den første kampagne er der blevet lavet en Facebook-video, som skulle skabe opmærksomhed om hjemmesiden (find den nederst i artiklen). Facebook-videoen har i alt fået 145.000 visninger på tre måneder og er blevet målrettet til en bestemt gruppe, der skulle have interesse i hjemmesiden, oplyser Finanstilsynet, der er ansvarlig for hjemmesiden.

Her erkender man, at der ikke er ændret særligt meget på trafikken efter markedsføringskampagnen.

"Det har generelt været svært at få folk til at skifte medie, når de er inde på Facebook og skal over på en hjemmeside," fortæller Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynets kontor for forbrugerspørgsmål.

Forældede tal

Selv hvis der var rigtig mange inde på siden, tror Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet ikke, at hjemmesiden vil rykke særlig meget på konkurrencen. Han tror nemlig ikke, at hjemmesiden vil hjælpe dem, som allerede har taget et realkreditlån.

"Den har ikke sat gang i konkurrencen, selv hvis man forestiller sig, at der var mange, som var inde på hjemmesiden. Man skifter jo ikke realkreditinstitut af at se en hjemmeside. Når først du er inde i et realkredit, så skifter man ikke bare lige," siger han og tilføjer:

"Det kan godt være, at hjemmesiden giver nogle oplysninger, men hvis man ikke kan gøre noget ved det, fordi det er så dyrt at skifte, rykker det ikke så meget."

Finanstilsynet oplyser, at prisen på hjemmesiden for lån baserer sig på tal fra det forhenværende kvartal. Det vil sige, at tallene kan være op til tre måneder gamle, hvilket Forbrugerrådet Tænk også kritiserer.

"Hvis man sidder nede i banken, er det nemt for bankrådgiveren at sige, at tallene er forældede. Det ville også være urealistisk at få en total opdatering, for kurser ændrer sig over mange dage. Men lidt tættere på nutiden vil gavne mange," siger Morten Bruun Pedersen.

Klar med en ny kampagne

Ifølge Finanstilsynet er det planen, at der fra 1. januar skal være et link til Tjekboliglån.dk i boligannoncer. Det skal få forbrugerne til at komme ind på hjemmesiden, før de optager et lån.

Det ser Forbrugerrådet Tænk mere positivt på, da det kan være med til at give et billede af, at der er forskelle mellem lånene, før forbrugere optager et lån.

"Det kan hjælpe på formålet med hjemmesiden og gøre forbrugeren opmærksom på, at man ikke lige behøver tage det første og det bedste. Folk skal overveje mulighederne, inden de optager lån. Det er rigtig set," siger Morten Bruun Pedersen og tilføjer, at initiativet er en del af Konkurrencerådets anbefalinger fra 2017, hvilket Forbrugerrådet støtter op om.

FinansWatch har bedt Erhvervsministeren om en kommentar til de opdaterede besøgstal, men ministeriet er endnu ikke vendt tilbage.

Se kampagnevideoen for Tjekboliglån nedenfor.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere