FinansWatch

Tryg: Priserne ligger for lavt på industrisegmentet i Norge

Tryg må i forbindelse med aflæggelsen af sit årsregnskab konstatere, at der fortsat ikke er en tilfredsstillende indtjening på de norske industrikunder.

Tryg ser forbedringer inden for privat og erhverv i Norge, men må samtidig konstatere, at der fortsat ikke er en tilfredsstillende indtjening på de norske industrikunder.

"Vi er rigtigt godt tilfredse med rentabiliteten på privat og erhverv i Norge, og så tror jeg, at hele markedet kan se, at priserne ligger for lavt på det store industrisegment i Norge. Det arbejder vi på at gøre noget ved," siger Trygs administrerende direktør, Morten Hübbe, til Ritzau Finans.

Den norske økonomi har generelt haft det sværere end den danske, og flere af de store norske virksomhedskunder har været under pres, hvilket også har presset forsikringsmarkedet, hvor der altså nu derfor er behov for at få kigget priserne nærmere igennem.

Det mener Morten Hübbe også gælder for konkurrenterne.

"Det ligner heldigvis et behov, som hele markedet har, og derfor tror jeg egentlig, at vi vil se en række aktører arbejde med at få lønsomheden også på industrisegmentet op på et fornuftigt niveau," siger Morten Hübbe.

Det er dog ikke på alle områder i industriforretningen, hvor behovet for prisjusteringer er lige udtalte.

"Det afhænger meget af, hvilke branche vi taler om. På nogle brancher og produkter ligger det faktisk ret fornuftigt, men så har vi et produkt som arbejdsskade, hvor hele markedet taber penge i øjeblikket. Det er der ikke nogen, der kan være tjent med på den længere bane," siger Morten Hübbe.

I den norske privatforretning har Tryg også kæmpet med at få gang i toplinjen. I 2017 faldt præmieindtægterne her med 1,5 pct. i lokale valutaer som følge af en hård konkurrencesituation og en generel reduktion i fastholdelsesgraden.

Tryg-chefen hæfter sig dog ved positive tendenser i fjerde kvartal - også for Erhverv i Norge.

"Det, vi har kæmpet med, er toplinjen og antal kunder i Norge. Derfor er det rigtigt glædeligt at se, at vi her i fjerde kvartal vokser i antal kunder både i Privat Norge og i Erhverv Norge, og vi kan se, at vores kundeloyalitet stiger her i fjerde kvartal," siger Morten Hübbe.

"En række af de udfordringer, vi havde i første halvdel af året i Norge, de bliver markant bedre i anden halvdel af året - og endnu bedre i fjerde kvartal. Så jeg synes, at det ligner positiv fremgang også i den norske forretning," tilføjer han.

/ritzau/FINANS

Mere fra FinansWatch

Cheføkonom: Nuancerne er svære at indfange under en konverteringsgalop

Når renterne ræser op, som vi særligt så i foråret, åbner det op for en række konverteringsmuligheder for danske boligejere, men det kan være en udfordring at rådgive og ramme kunderne korrekt, lyder det fra cheføkonom i Realkredit Danmark, Christian Hilligsøe Heinig. Han efterlyser flere nuancer i debatten om konverteringer

Tidligere cheføkonom i Finanstilsynet regner på ESG-risiko i oliebyen Abu Dhabi

Et skifte fra lave Laksegade og Danske Bank til de tårnhøje kontorbygninger i skoldhede Abu Dhabi har ikke bare geografisk været et stort skifte for Niels Storm Stenbæk. I det olierige område spiller han med, når de stadig unge finansnationer skal forsøge at integrere arbejdet med ESG og møde konkurrencen fra verden omkring.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs