Bernstein: Geografien slog dem ihjel

Forretninger uden for kernekompetencer og hjemstavn ligger til grund for mange af den danske banksektors problemer - således også på Mors. Det skriver nationalbankdirektør Nils Berstein, der samtidig finder glæde ved den velordnede afvikling af Fjordbanken.

Fjordbank Mors kiggede for langt væk fra Limfjordens breder, og for kom for langt væk fra bankens kernekompetencer. Blandt andet derfor døde banken, skriver nationalbankdirektør Nils Bernstein i en kommentar.

Han slår samtidig fast, at landets øvrige banker generelt står solidt.

"Situationen omkring Fjordbank Mors er kedelig, men der er sikret en redelig og ordentlig afvikling af banken. De danske banker er generelt sunde og velkonsoliderede, og der er sket – og sker – en stor indsats for at styrke indtjeningen og kapitalgrundlaget samt mindske sårbarheden," skriver nationalbankdirektøren.

Ude godt, men...

Han gør klart, at det i Nationalbankens optik er banker, der har rakt for vidt ud over hjemstavnen, der nu lider og dør.

"Mange af de problemer, som vi har set, skyldes engagementer uden for pengeinstituttets sædvanlige forretningsområde og geografiske tilhørsforhold. Vi er fortsat i en tilpasningsproces. Det er vigtigt, at de banker, som har problemer, søger at adressere dem gennem tilpasninger i balancen eller fusioner. Bestyrelse og direktion i den enkelte bank har ansvaret for at vurdere bankens situation og for tidligt at henvende sig til myndighederne, så der kan findes en løsning, inden vi står med en konkurs" skriver Nils Bernstein.

Læs mere om, hvad det var for kunder, der førte til krakket på Mors:

Her er Fjordbank Mors problembørn

Se listen over de seneste dages mange artikler om krakket:

Læs alt om dramaet på Mors

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også